Hej allihoppa!

Vi planerar att bygga ett sluttningshus / Sutteräng i Göteborgsområdet. Vi har kollat runt på olika hustillverkares hemsidor och fasnat för "Zofia" och "Collina", båda från myresjöhus. Vi gillar planlösningen hos Zofia bättre, men Collina passar tomten bättre. Huset bör inte vara för brett(Collina) , eftersom det då skymmer sjöutsikten för bakomliggande hus.

Våran fråga är nu om någon vet om något annat relativt smalt sluttningshus / Sutteräng. Vi vill gärna ha kollat på lite fler alternativ innan vi bestämmer oss helt. ALLT är av intresse! :)

Vi undrar också om det är något annat vi bör tänka på. Är fukt ett problem i dessa typer av hus?

Jag har även hört talas om att folk har schaktat ut stora mänger ur backen och istället byggt ett "vanligt" hus. Någon som har erfarenhet av detta?

MVH// Blivande husägare ;)
 
Tycker också Zofias planlösning är trevligare eftersom jag själv bor i ett sluttningshus med ingång i övre planet.
Ett sutteränghus är i princip ett hus med källare där man grävt fram källarväggarna eller skall man säga stoppat in det lite i slänten. Den bakre delen av huset kan då sägas ligga under jord. Några problem med fukten skall man med dagens byggteknik inte behöva uppleva.
Att schakta kostar pengar men kan vara ett alternativ. Helt beroende på hur tomten ser ut och även omgivningen. Är tomten sådan att ett sutteränghus gör sig bäst där, måste man troligen schakta en del ändå för att kunna bygga.
Varför huset skall behöva vara smalt har jag svårt att förstå. Finns det någon begränsning i hur man får bygga på tomten? Att huset bakom kan få sämre utsikt kan inte vara på ditt ansvar. Finns det ingen detaljplan över området? Där skall finnas angivet hur man får bygga. Grannarna har då säkert fått möjlighet att yttra sig.
 
Redigerat:
Hej JanneL!

Tack för ditt svar. Det var skönt att höra att det inte troligtvis skulle bli några problem med fukt i ett sutteränghus, vilket faktisk har oroat mig en del. Har även funderat på om det är några energi mässiga vinster med att huset delvis ligger under mark, eller om det får den motvända effekten, någon som vet något om detta?
Du nämde även att man behöver schakta mycket för att bygga ett sluttningshus, vilket jag också trott... Rör det sig om stora pengar? Det är ju lätt att det drar iväg... :)
Angående utsikten från bakomliggande hus så är det så att tomten är en avstyckad bit av en villatomt, sluttningen ner mot sjön. så tomten fortsätter lixom från det bakomliggande husets tomt. nu till kruxet. Huset bör ligga något till vänster om det nuvarande huset för att inte totalt blockera dettas sjöutsikt från undervåningen(kök och sovrum). övervåningen är det inga problem med. därav skall huset helst vara placerat påvänstra delen av tomten och med kortsidan mot sjön.
Någon som har förslag på ett långsmalt sluttningshus med kortsidan mot gatan(eller nu sjön i vårt fall)?
Sorry om det blev lite långt;)
 
Du kan ju kolla på Trivselhus Arkitektens idé 193 det här huset är deras visningshus i Göteborg kolla deras hemsida men vissas på söndagar. Hur ser detaljplanen ut för tomten hur stor får ni bygga och hur högt? Sluttar tomten mycket från gatan och ner mot sjön så ni vill ha entré på övreplan? Känner ni de som har det andra huset annars gäller det ju bara att följa planen och placera huset där det passar er bäst.
 
hej, och tack för ditt svar!

Kollade på huset på trivselhus hemsida. Det är precis något i den stilen på huskroppen som vi tänkt oss, lånt och smalt. ( länken till arkitektens ide 193 http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=6&houseid=2909 ) . Dock tilltalade inte planlösningen oss så mycket:( , men det är i den formen ungefär som vi tänkt oss. Hus ägarna bakom känner vi mycket väl, så det kommer ju förmodligen alltid att lösa sig, men vi vill ju inte blockera hela deras sjöutsikt;)
Tomten kommer att bli inom planlagt område inom en snar framtid, så jag kan tyvärr inte ge några siffror på max höjder etc. Vi vill helst ha ingång på nedre plan, men det är ingen jätte avgörande faktor:)

MVH
 
Okej här kommer ett hus till som kanske passar er från A-Hus har Ekerö kolla länken http://www.a-hus.se/web/Planlosning_Ekero.aspx

Annars kan ni ju funder och kanske rita ett eget hus som passar ert behov. Eller kontakta en arkitekt som kommer ut och kollar på tomten med er. Sen kan ni ju fråga typ Mjöbäcksvillan, Onsalavillan eller Västkuststugan efter en offert kanske. Vi bygger ett eget ritat 2 planshus med Mjöbäcksvillan och de har varit jätte bra att göra med och vi får det huset vi vill ha. Vi vet att det finns bara det här huset det är inget som du kan stöta på som grannhus direkt det är anpassat efter våra behov och levande.
 
Hej, postade ett PM till er, hoppas att det är till någon hjälp och lycka till. Vi flyttade in för ett år sedan och är mer än nöjda.
 
Tack för ditt PM "Havsutsikt". Nu har du fått ett tillbaka:)
 
Tack för svar "Annete-Jonas".

Vi har faktiskt funderat på att göra som du säger, men blir det inte väldigt dyrt? Det får iallafall jag för mig:) Eller det kanske inte alls är det? Har ni någon prisuppgift på vad det kanske skulle kosta?

MVH :D
 
callemoj - prata med någon av hustillverkarna -flera av dem kan anpassa väldigt mycket så kataloghusen är oftast mer inspiration än fasta modeller. De jobbar ofta med arkitekter som kan skissa åt er också, en första skiss kostar oftast inte en krona. Det finns förstås en del leverantörer som inte gör så (t ex Smålandsvillan och Älvsbyhus) men de har nog ändå inget hus som funkar för er...

Vi ska också bygga sluttningshus om ca 7*14m och vi kommer ha kortsidan mot gatan. Götenehus håller på och hjälper oss att skissa på ett förslag.

Hör gärna av dig och berätta hur det går :)
 
Hej "Raggis_73"

Kanske skulle kolla på detta... Men priset borde väl ändå vara högre än deras "Grundmodeller"? Även om omritningen är kostnadsfri. Eller? Rätta mig om jag har fel :D
 
Vi fick ett pris per kvm och det var ingen skillnad om vi valt ett av Sävsjös kataloghus eller tillsammans med deras lokala arkitekt ritade vårt hus som vi vill ha det.

Jag rekommenderar er att börja fundera på vilka funktioner ni vill och ungefär hur de ska vara placerade i huset map utsikt, topologi och er familjs rörelsemönster i huset. Sedan skissar ni själva, kanske med någon av husleverantörernas skisser som förlaga. Vrid och vänd. När ni känner att ni grubblat ett tag, kontakta ett lagom antal husleverantörer och hör om de vill vara med och bygga ert hus. De flesta husleverantörer har arkitekter anställda i sin organisation som ni som kunder kan utnyttja.

Lycka till.
 
Vi har byggt ett sluttningshus från Trivselhus. Vi hittade inget som passade oss men deras övriga lösningar gillade vi. Många husleverantörer vi var i kontakt med förstod inte vad vi ville ha men det gjorde de på Trivselhus.
Vi stämde möte med deras säljare och arkitekt vid tomten, vi förklarade vad vi ville ha och de ritade. Vi är helnöjda bla har vi byggt huset som ett vanligt hus men på baksidan, nedre plan, har vi endast ljusinsläpp. Sedan fyllde vi aldrig igen för vi ville ha extra förvaringsutrymme och byggde en altan ovan istället. Förhoppningsvis behöver vi inte bekymra oss för någon ev fukt i framtiden.
 
För att få ett förslag från en arkitekt går kanske på 13 000 – 20 000 skulle jag tro för en fristående arkitekt

Vi har fått likvärdigt kvm pris som kataloghus från Mjöbäcksvillan men vi får de lösningarna vi vill ha.

Sen det som kan få kosten att öka är ju valet av fönstren om man sätter in många eller andra lösningar som kanske är svårare att bygga. Katalogen skall du nog mer se som en inspiration och sen fråga vad vill ni ha eller bygga för håller ni er till deras byggsystem blir det ej dyrare.
 
Redigerat:
Vi har inte behövt betala något extra för att få till de ändringar vi ville ha på vårat Sjödalshus. De tar bara betalt för ev. extra material som behövs eller om själva konstruktionen blir dyrare. Sjödalshus har även två sluttningshus som är långsmala och har entre på nedre plan (Horizont [fyra] och Continental [fyra]). Och om säljare och arkitekt i Göteborg är lika flexibla som de här i Stockholm så är det nog inga problem att ändra på planlösningen så att den passar er.

Lyck till med letandet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.