Hej!

Golvet är uppbilat och nu ser jag mer exakt vad som finns under så jag behöver lite hjälp med hur man smartast kopplar in en ElPush 12 på slingan. Radiatorslingan är ett ettrörssystem som idag kommer in genom en vägg i badrummet, förser ett element med varmvatten och sedan går ut på ett annat ställe för att förse andra rum med värme. Bifogar en bild på hur det ser ut. Systemet består idag av järnrör med 21mm (ytter)diameter. Elementet i badrummet kommer ryka när jag lägger golvvärme men eftersom jag fortfarande har element kvar i andra rummen på samma våningsplan måste jag fortsätta mata dessa rum på något sätt framöver.

Det jag skulle vilja göra är följande:

Inkommande radiatorslinga passerar på ett stället där det skulle passa bra att bygga in en ElPush 12 i ett skåp (grå box på bilden) Här skulle jag vilja koppla på mig på slingan och sedan på något sätt komma vidare mot andra rummet. Slingan idag går ca 20 cm under golvnivån i bjälklaget så jag behöver en vinkel upp på något sätt här och sedan en vinkel ner igen. Det existerande elementet ska givetvis bort och dess anslutningar måste fixas.

Frågor:
1) Hur är enklast / säkrast att koppla in min ElPush på radiatorslingan? Finns böjar för 90-grader så man kommer upp genom golvet och sedan ytterligare en 90-gradersböj för att komma tillbaka?

2) Kör man 21mm rör ända fram till en ElPush eller är det risk för korrision med järn mot vad nu en sådan är gjord av? (koppar/mässing?)

3) Tillåtet eller ej så känns det ostabilt att plugga de två rören till elementet idag och sedan bygga in dessa under golvet. Om jag å andra sidan byter den rördelen måste jag ändå göra en skarv någonstans under golvet. Någon som varit i samma läge?

4) Vid inkoppling av en ElPush ska jag leda in allt vatten i slingan eller ska man koppla den som ett normalt element i ett ettrörssystem där vatten kan ledas förbi?

// Mats
 
  • Radiatorskiss badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt försök att få hjälp här i denna frågan.

Efter lite funderande har den ursprungliga frågeställningen ändrats än aning. Bifogar en bild som förhoppningsvis beskriver det hela.

Elementet på bilden är det som ska bort, det kommer upp ut badrummsgolvet på ett ställe så det är inte möjligt att kapa ledningarna över tätskiktet utan att det blir tokfult. Att skarva vid de röda markeringarna på skissen skulle med andra ord hamna dolt vilket jag vill undvika. Skarvar jag vid blått dock så hamnar skarvarna där jag kan inspektera dessa.

För att bara ta bort elementet antar jag att jag då kunde tagit två Unifix stålrörskopplingingar (http://www.dinvvsbutik.se/213xr15-unifix-stalrorskoppling-p-1540722.html) men vad skulle jag sedan ha haft för rör i mellan? Är runt 21mm stål som sitter där idag. Ersätter jag det med prisol (tokdyrt) eller tex PEX 22x3,0?

Ytterligare en frågan jag har är angående inkopplingen av min elpush. Har hittat en bra placering ungefär enligt bild. Om jag antar att jag kör PEX 22x3,0 enligt ovan ställer jag då in den för 1-rörssystem och leder in allt vatten i denna på kretsen eller sätter jag tex två 22x15x22 T-rörskopplingar på radiatorkretsen så merparten av vattnet kan passera förbi shunten utan motstånd. Skulle verkligen uppskatta lite assistans hur man ska tänka här

// Mats
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Gå in på Wirsbo och ladda ner deras monteringsanvisning. har själv monterat en Push12 till min golvvärme. Det är mycket enkelt samt att det står klart beskrivet i manualen. Finns även en beskrivning på om man har en rör eller två rörssystem. En sak du ska tänka på är att Push12 ska sitta ovan för din golvvärme och även anslutningar från inkommande för att du ska kunna lufta systemet. Kan inte tyda dina bilder, är för små
 
Sjarva med pex rir. Lite lurigt att blanda järn och koppar. Tyvär ser kag inte bilderna bra då jag sitter med telefonen. Kan du ta något kort så kanske det är lättare att förstå hur du menar.
 
Gör ett försök att få in bilder med läsbar storlek, detta då en större bild av mitt inlägg 2009-09-20 23:32 eftersom jag inte kunde redigera inlägget.

Har även försökt läsa Monteringsanvisning - Uponor Push 12 och Uponor ElPush 12 på Wirsbos hemsida men jag har fortfarande frågetecken att räta ut. Enligt Fig2 på första sidan är det tex glasklart var jag leder in radiatorkretsen i shunten. Är det dock möjligt att leda in allt vatten i kretsen eller måste jag ha avstick från radiatorkretsen som tillåter att vattnet passerar till andra element på radiatorkretsen utan att gå in i shunten? Jag misstänker att Fig7 ger svaret eftersom i denna skissen så passerar allt vatten genom shuntgruppen men det är detta jag vill ha bekräftat. Om det är så vill jag gärna ha tips på vad för kopplingar jag använder då jag måste gå från 21mm järn in i shunten och från shunten till 21mm järn igen. Kör jag de kopplingarna jag föreslåg ovan med lämplig förminskning till 15mm? Gör jag då detta direkt vid övergången dvs drar 15mm pex längs hela sträckan eller just vid shunten och drar grövre pex under golvet? Hur påverkar tex dessa två varianter flödet i systemet och pumpen för radiatorkretsen?

// Mats
 
  • golv_stor.jpg
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.