Hej,

Jag har haft lite problem med att jag tappar tryck i solslingan samt att jag får Luft-fickor som gör att cirkulationen ibland hänger sig till solfångarna. Därför funderar jag på att skippa att hälla i Glykol (har bara kört vatten än) och tömma solfångarslingan över vintern så att det inte fryser sönder. Kan jag göra det? Finns det nån risk med det? Något jag bör tänka på?

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Nej du kommer få vatten kvar och rören kraschar. Tro mig, försökte blåsa ur med tryckluft och det blev att ta bort glas och löda till våre :rolleyes:

Få bort luften en gång för alla eller montera en avluftare på "rätt" ställe om det så krävs. Jag har påfyllning från källaren och det fungerar efter lite meck (det blir luft i början men sedan minskar det för att till slut försvinna).

Har tyvärr själv för lite glykol i anlägget och när jag nu fick fingrarna ur arslet och ringde min glykolförsäljare så..... SLUT. Arrrrrrghhh säger man då.

Ska dock få hem till veckan men det är banne mig med snaran om halsen också för min del :D
 
Jag har tre moduler heatpipe som du, och jag tappar ut mitt system ung. nov-feb. Fungerar utmärkt. Se bara till så att du inte har några konstiga krökar på kallvind(?) eller på taket (böjen mellan modulerna ser ut att ligga horisontelt(?) där vattnet kan stanna kvar.Såg att du hade aut.luftare, se till så att du kan öppna upp(vet inte hur dom ser ut ,själv kör jag med manuell luftning på taket) där så att du får in luft däruppe när du tömmer. Ang läckage, kolla säkerhetsventilen så att den verkligen sluter tätt.
Mvh Magnus
 
En sak till; vet inte hur solen kommer åt hos dig på vintern men låt luftaren stå öppen så att ev ånga som kan bildas om solen tittar fram kan ventileras ut så slipper du oljud o småsmällar i systemet ;)
 
hakan_wallin skrev:
Jag har haft lite problem med att jag tappar tryck i solslingan samt att jag får Luft-fickor som gör att cirkulationen ibland hänger sig till solfångarna.
Tappar du tryck så måste du ju ha ett vätskeläckage??
 
Luften kan spöka till det, jag hade exakt samma fel och det var luft. Fick bygga om en kompressortank för att (med våld) trycka ur luften. Jag kan endast fylla på från källaren därav problemet. Nu har jag inte tappat mycket alls i tryck på flera månader.
 
Hej,

Tack för era svar och råd. Jag har nog bestämmt mig för att fylla på med Glykol i alla fall.

Så då till nästa fråga..... :) Hur fyller jag bäst på glykol? När jag fyllt med vatten har jag helt enkelt kopplat in en trädgårdsslang och fyllt med trycket från vattenkranen. Nu får jag antagligen använda nån typ av pump. Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Försök få tag i koncentrerad blås ur lika mycket med tryckluften och fyll sen på med glykolen. Jag har en ombyggt kompressortank för detta ändamål så det blir bra tryck.

Inte alls lika kul att fylla med glykol som med vatten :(

Använd tyfocor och inget annat.
 
Hej,

Tack för ditt svar.
Hur fyller jag på på bästa sätt? Enda sättet jag kommit på är att skaffa en pump och pumpa ur en behållare in i systemet. Men det känns som den planen kan finslipas en hel del för att fungera bra.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Jag letade förgäves efter en pump som klarade tryck, mina solfångare kan nämligen enbart luftas från källaren och de sitter på taket (typ 10 meter vp) och för att överhuvud taget få i något krävs typ 2,5 bar. Hittade ingen under 700 spänn vilket känns lite dyrt.

Först körde jag med tyfocordunken med en slang genom locket och en sån ventil som sitter i en vanlig bilfälg och fyllde på. MEN pga det ovan nämnda trycket så fick dunken ett ställe där den höll på att ge vika, rätt farligt mao.

Alternativt kan du leta åt en behållare som håller för vattentrycket och fylla med hjälp av den och mäta det du tappar ur, på så sätt slipper du också ny luft i systemet. Kan gå med en lång bit tjockare slang eller vad som helst bara det är snortätt och tål trycket. Iom att man inte har luft så händer inte så mycket om det "smäller".
 
Kan definitift fungera!
 
Använde denna enkla pump. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136823278
En slang från dunk till pump, sen slang till slinga, körde pumpen i slingan efter en minut, luftade ner i returdunk. Hur enkelt som helst. Pumpen satte jag fast i en träbäng, den drivs av borrmaskin, klarar höga tryck
 
alfaDude skrev:
[länk]
Arbetstryck 3 bar, maxtryck 5 bar, volym 8 liter, pris 189:-

Kanske är förliten iaf, men den borde vara bättre än att försöka använda en vanlig dunk som tryckkärl :p


Använder själv JULAs motsvarighet, väldigt lik.

Fungerar jäkligt bra! Övertrycksventil öppnar vid 3bar på den.
 
Hej,

Tackar för era tips!

Det slutatde med att jag köpte en trädgårdspump. Det fungerade kanon och jag upplevde att jag fick mindre luft i systemet jämfört med när jag enbart fyllde vatten via trädgårdsslangen.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.