Efter en sökning i forumet verkar detta vara en populär fråga. Tyvärr verkar det vara många olika svar och det kan så klart bero på olika omständigheter men jag testar att slänga ut frågan en gång till och önskar gärna er syn på den. Jag ser gärna att ni som har egna erfarenheter delar med er av dem.

Vi har en villa byggd -72 i tegel (Se bifogad bild) och delvis träpanel. Vi har dividerat fram och tillbaks över vad vi ska göra för att snygga till det och kan inte komma fram till något annat än att teglet måste målas.

Hur ser era erfarenheter ut med målning på tegel?

Jag var och hörde mig för med en lokal färghandlare som svarade "Javisst kan du måla på tegel, det är inga problem. Vi har Beckers Silikatfärg...". Tur som jag hade var det en representant från Beckers på plats i butiken vid det tillfället och på samma fråga svarar han "Nja, Du behöver slamma huset först, sedan kan du måla. Det är vår rekommendation. Visst funkar det med en binder och sedan silikatfärg men vi rekommenderar som sagt att du slammar först...".
 
  • DSC_8761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänger in ett mindre vetenskapligt svar.
Mina föräldrar målade sitt tegel i början på 90-talet utan speciella förbehandlingar förutom tvättning såvitt jag minns, ser lika bra ut än, tror det är ommålat en gång. Det enda var att teglet sög åt sig färgen väldigt mycket och fick måla många gånger.
Tänk dock på att när det väl är målat så är det, går ju inte att återställa den dagen modet vänder, vilket eventuellt kan vara värdesänkande.
 
av rent sunt förnuft skulle jag satsa på målning av trädetaljer för träytan behöver ju målas för att bromsa fuktskador. Vill du ändra karakter på huset så kan du komma långt med att bytta färg på fönster,dörrar och takbredor och med stor nytta för husets underhållstatus :) .
Tegel har inte såna krav och målning blir mer en estetisk åtgärd än behov som kostar lagom mycket och smakar inget.
Med slamning och färg tillför du 2 nya sikt på din fungerande tegelvägg ....
Gör du det med fel material så får du skador på din tegel som går ej att återställa.
Har sett slammade tegelhus i Danmark som flagnade fult efter sån behandling när trenden var ung. Dom har säkert lärt av sina misstag . Innan du gör något sök info i Danmark i stället för hos en tillverkare av träfasadfärg ... är mitt råd :)
Du har ju själv upplevt att inte ens färghandlare är eniga här :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
KristinaRT
Hej,
Går med samma funderingar, skulle gentligen också vilja måla eller slamma tegelväggarna - bara det blir något ännat än just tegel :)
Men vi har bestämt oss för att ändra färg på trädetaljerna (dvs panel, fönster, överhäng etc) först och sedan fundera på om vi också ska göra något åt tegelväggarna :). Man kommer nog ganska långt med träet, många i området har ändrat färg på träet och fått HELT annorlunda hus, trots att de inte gjort ett smack åt teglet.
 
B
målat tegel ser inte så fint ut. sen fäster det väl olika också.
å färgskillnader mellen teglet och fogen
 
Jag har målat mexitegel och det fungerande kanon. En gång med silikatgrund och 20% färg och sedan en gång med färgen med 20% silikatgrund. Dock mexitegel som sagt.
 
Har oxå målat mexitegel.
Körde med samma princip som förra inlägget.
Har en granne som målade sitt för ca 10 år sedan och det ser fortfarande nymålat ut.

Tycket absolut du ska måla.

Här finns lite bilder på vår målning.
http://www.styleroom.se/album/2011
 
Jocke det var du som inspirerade mig att göra samma sak. Målade mitt mexitegel i S1002-Y. Skall försöka få upp lite bilder på styleroom framöver. Rustat hela huset och även byggt ut.
 
B
finns något annat som säger pizzeria för mig som målat tegel.
 
Kamahe.

Det GÅR att måla med silikat rakt på(tvätta och borta teglet ordentligt innan bara) men som sagt så är huvudrekommendationen att du slammar det först precis som representanten från Beckers sa. Jag kan gå i god för att det är alla(iaf som jag vet om) färgtillverkares rekommendation.

Gaia.

Troligtvis dåligt utfört av dom som slammade(om det va putsen som lossnade) eller så använde dom fel färg när dom målade(om det va färgen som släppte) Viktigt att använda en färg som andas bra. Silikat är ypperligt :)
 
Hej,
Jag funderar på att måla mitt mexitegelhus. Jag gick därför in här för att se om någon vill dela
med sig av sina erfarenheter. Så här fyra år efter att du målade husen undrar jag om färgen
fortfarande är fin eller om den blivit t.ex. flammig. Dessutom undrar jag om det är någon
specialvariant av färg du använt eller en så att säga bara vanlig silikatgrund respektive färg du
använt.
Tacksam för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.