Läste lite om att folk verkar gillar locher-pasta för att få klämringskopplingar täta. Aldrig hört talas om tidigare... vad exakt är det pastan gör? Expanderar vid kontakt med vatten eller liknande?

Hur mycket enklare är det att få en klämringskoppling säker och tät med locher-pasta? Och går det även att använda på PEX eller finns det något annat man kan använda då?
 
Hmm, är det exakt samma pasta som man använder ihop med lin? Kanske ska kolla vad det står på tuben där ute...

Frågan om pex kvarstår... Funkar det lika bra där eller typ fräter den sönder skiten istället...
 
locherpasta har endast en smörjande effekt när man drar kopplingar, metall mot metall = friktion = värme, sedan nyper och skriker det !
och det går alldeles utmärkt att använda mot pex
 
Hmm,. jag vet egentligen inte varför, men jag har alltid varit hysteriskt försiktig med pasta och Pex, annat än bara på gängen och utsida klämring, aldrig så att det kommer mellan klämring och Pex..
Antingen är det något jag lärt mig, eller så är det för att jag kör mycket Q&E, å där vill man inte ha pasta..
 
drakhenke skrev:
locherpasta har endast en smörjande effekt när man drar kopplingar
Om man läser på tuben står det att pastan kan hjälpa till att täta klämringskopplingar om det skulle finnas repor/märken på kopparröret.
 
jag brukar glömma pastan ibland men jag märker då ingen skillnad!..
men men , det är mer ett moraliskt dilemma !
 
Jag tror den smörjande funktionen är viktigast så det inte skär ihop innan man dragit åt tillräckligt. Förmodligen skall man ha ett livsmedelsklassat fett om man tar något annat smörjmedel (i tappvattenledningar). Jag brukar alltid stryka pasta på klämringen och har hittils inte råkat ut för läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.