Jag har nyss köpt ett korsvirkeshus från 1800-talet. Huset är inte bevarat i gammal stil,och nya fönster och dörrar har satts in utan tanke på att bevara det gamla. En del har jag försökt att rätta till, men eftersom jag inte själv kan renovera mer än enklare saker och ej har råd och möjlighet att återställa huset i ursprungligt skick, accepterar jag mycket av det som gjorts och låter det förbli så.
Men jag har ett stort problem som jag grubblar mycket på och som jag naturligtvis skulle ha kontrollerat före köpet. Nu har jag tänkte måla huset utvändigt. De murade partierna finner jag ok men upptäckte att korsvirket, speciellt på ena gavel, är mjukt och ruttet ( ej fuktigt) en bra bit in, Vad ska jag göra? Kan huset rasa samman eller vad händer om jag inte gör något? Kan man byta ut hela eller delar av timret? Kan man mura istället för att sätta nytt timmer och sedan måla det som om det vore trä?
Jag förstår att mina frågor tyder på stor okunskap och oklokhet, vilket det också är. men icke desto mindre behöver jag råd och hjälp.
 
Finns det INGEN som vet vad jag kan göra åt mitt problem, snälla....
 
Redigerat av moderator:
J
Svårt att svara på utan i alla fall lite bilder.

Allt går att lösa, det bara kostar mer om det är svårt..
 
Hej!
Har stor erfarenhet av gamla timmer byggnationer men korsvirke är lite överkurs... ska se om jag får tag på en bekant i Tyskland som renoverade liknande byggnader.
Hoppas du kan ge dig till tåls ett par dagar!
"byggare"

Ps ger ett svar innan Onsdag kväll...:( kanske du har tur med andra svaranden...
 
Du behöver nog en expert på korsvirkeshus som kommer och tittar. På äldre, (vet ej om de menar från 1800-talets mitt) så hade korsvirket en bärande funktion. I hörnen, gavlarna sattes bjälkare snett som stöttor. Dessa stöttor sitter sedan förankrade/inhuggna i syllen.

Det innebär sålesed att det kan bli stora reparationer om mycket behöver bytas.

Men det finns också korsvirkeshus som är byggda med tegel, där man sedan lagt till puts och stockar. Då är det ju betydligt enklare att byta.

Sen finns det det värsta senariot. Korsvirkeshus som är byggda traditionellt, dvs bär korsvirket är stöttor och man har putsat över hela härligheten för att få bort fattigmanstämpeln som korsvirkeshusen hade en gång i tiden.

Gamla hus kräver kunnande och många gånger mycket pengar.
 
Ursäkta stavfelen.

Jag är inte så kunnig eller intresserad utav gamla hus men har ett smått sjukligt intresse för just fasader.
 
Grattis till ditt hus!

Skånska korsvirkeshus är i minoritet när man ser till Sverige i stort. På detta forum finns mycket kunskap om timmerstugor men mindre kunskap om korsvirkeshus. Det finns dock ett par personer som brukar vara aktiva här som har erfarenhet av korsvirkeshus. Kanske dom ännu inte har sett ditt meddelande. Jag föreslår att du kontaktar föreningen Skånska gårdar eller BEVIS.

Föreningen skånska gårdar:
http://www.skanskagardar.se/

Föreningen byggnadsvård i Skåne
http://www.bevis.nu/

Vilken del av Skåne bor du i?
 
Redigerat:
Utan att egentligen vara någon expert men som jag förstått det ruttnar korsvirket därför att fel material används mellan "korsen". Till exempel finns ju många oaktsamma lagningar med betong, vilket inte släpper igenom fukt och luft på ett idealt sätt. Som jag förstått det är det mycket viktigt att rätt kalkbruk används.
Jag har sett exempel där lagningar gjorts med cementblandad betong där i träet varit helt genomruttet vid lagningarna och ganksa friskt där det inte lagats. Detta var på en lada jag kan tänkta mig att det är än värre om ditt hus som du säger är oaktsamt renoverat och allt för tätt isolerat.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.