Hej!
Har efter många års letande äntligen hittat vårt drömhus och vi flyttar i okt.
Behöver verkligen tips på allt man bör tänka på inför flytten.
Vad skall man tänka på när man väljer elbolag, försäkringsbolag????

Tack på förhand!
 
Hej, el och försäkring är ju lite beroende på vad du vill ha. Det finns många elleverantörer att välja mellan, kolla runt där du bor. Det har visat sig att rörlig elpris har varit mest lönsamt på lång sikt. Vad gäller försäkring så har du väl en i dagsläget också, är du nöjd finns det väl ingen anledning att byta?
Fler saker att tänka på är ju om du ska ha larm, VA, sophämtning, telefon, adressändring, internet etc. Flyttar också in i hus i höst och planerar för fullt så att allt ska ske smidigt. Lycka till med drömhuset!
 
Kul med drömhus!

Jag kan inte nog understryka hur bra det är med ordentliga flyttkartonger om ni flyttar själva. Köp begagnade på blocket och sälj vidare när ni är klara! Mycket bättre än att köpa halvbra (-dåliga) kartonger på ikea eller liknande.

Ordentliga kartonger som har samma mått är enkla och bra att stapla i släp/lastbil.
Allt som går ner i en kartong ska ner i en kartong!

...och akta ryggen! ;)

Lycka till!
 
Clas Ohlson har bra kartonger för ett bra pris, 5 för 98:- Akta er för coop´s
 
Jag skulle vara mer koncentrerad på själva konditionen på huset ni flyttar in i. Se till att det är ordentligt städat. Jag vet hur det var själv man hade köpt drömhuset och man var redo att flytta in med en gång! ta det lugnt se till att få se konditionen på huset och gå igenom med säljarna. Jag kände mig lite småblåst när vi flyttade..

vi flyttade en bit in på våren och det kändes rätt surt att det första jag fick göra var att klippa det halvmeter höga gräset för att komma in i trädgården. Jag vet att man när man sålt ett hus kanske man inte är så sugen på att ligga i rabatterna men någon månads gammal gräsmatta var rätt surt.

Sedan hade den förra ägaren tyckt att vi köpt huset för tok för billigt och ville ta med sig allt även det som satt fast, men mäklaren hade pratat ner dem till att åtminstone lämna vitvarorna.. i princip alla lampor var tagna och de hade bara klippt av ledningarna så det hände exponerade kopparkablar ner från taket. Stegen hade de tagit med sig oxå. samt större delen av alla kökslådor hade fronten lossnat på en sak som bara var att limma och tog ett par minuter, men surt som fan när man håller på och flytta och inte kan lägga i besticken.

vet inte om allt av detta var något som jag egentligen kunde kräva av säljaren men jag vet att jag skulle iaf inte lämna över ett hus på det sättet. Se till att kolla med mäklaren nogrant eller ännu bättre läs på själv vilka rättigheter du har och vad som förväntas av hus säljaren.

lycka till med flytten och som sagt akta ryggen!

vad det gäller abbonemang och tjänster bry er inte om det så mycket nu se bara till att inte skaffa något med bindningstider så kan ni lösa allt sådant när ni bott där ett tag, (glöm dock ej att höra av er till kommunen för sophämtningen direkt!) En annan grej jag glömde var sotaren. det är mycket man inte tänker på som första husägare men allt löser sig =)
 
Passa nu på att rensa bland era saker, efter några år samlar man på sig ganska mycket som tar onödig plats.
Var nästan på gränsen till hänsynslösa... kasta... ge bort... osv blir underbart med ett lättstädat nytt boende.
 
Ska ni ha fast telefoni så beställ flyttning så snart som möjligt. Ännu viktigare om er dator är kopplad via telefoni. Det är enormt enerverande att inte ha tillgång till internet vid flyttningen.
 
meddela adressbyte till alla som ska måste veta det. Tror det finns en internettjänst som man kan använda till det
....slippa hämta posten i sin gamla låda? eller inte få den alls ?
Skriva av elmättarställning och skicka till elbolaget med info att man har flyttat!
gaia
 
B
har ett tips använd inte clas ohlsons kartonger.
ta typ harald nyborgs kartonger. Har tjocka kartong,skyddar mer också
 
Men gudars banankartonger funkar hur bra som helst... kan packa böcker tills dess att man inte orkar bära dem.... Visst kläder kanske man inte flyttar i dem men det går också om man har en kasse, Ikea påse som skydd....

fick 25st från ett stort köpcentrum.. och istället för allt krångel med att sälja de så har man dem till allt möjligt nu. Bär ved, återvinning osv osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.