Håller tillsammans med min sambo som bäst på att leta hus. Har hittat ett skitfint hus som ligger ute i skogen, avskilt med stor tillhörande betesmark. Men i infon på mäklarsidan står det:
Servitut etc.: Last, Avtalsservitut: Kraftledning

Vad innebär det? Ska i dagarna ut och titta på huset (har bara sett det på håll innan) för att se om det verkligen är så fint som vi hoppas att det är. Då får vi givetvis svar på frågan om vad avtalsservitutet innebär (vet inte ens vad ett servitut är för något...) men det skadar aldrig att veta sådant innan man står där som ett fån och frågar om "självklara" saker.

Många tack på förhand!
 
Det betyder att någon har rätt att sätta upp en kraftleding över marken (om det inte redan finns en där). Denna skall vara markerad på fatighetskartan vart servitutet är lokaliserat.
 
Jag tackar så mycket för det svaret, det var inte så farligt som det lät!
 
det var inte så farligt som det lät!
Det beror väl på var på tomten kraftledningen skall gå fram, och vilken typ av ledning det handlar om.

Är det en högspänningsledning så skulle inte jag vilja ha den på min tomt.

Och om den överhuvudtaget går nära huset så kan det bli hur fult som helst även om det bara är en "normal" kraftledning.
 
Man skiljer mellan avtals-och officialservitut. Officialservituten hanterar lantmäteriet. Avtalsservitut grundas på ett skriftligt avtal som förvaras hos tingsrätten. Be dem plocka fram det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.