Hej! Alla säger att pelletspriset stigit mycket, är det någon som vet hur mycket under de senaste 5 åren?
 
Redigerat:
H
Det beror på var du bor och om du menar bulkblåsning eller säck. Största prisökningen var för 4-5 år sedan. De senaste 3 åren har t.ex. en 52 säckars pall ökat från 1976 till 2236 hos samma leverantör. Att jämföra i största allmännhet är meningslöst då priserna varierar stort. I dag kan du få betala mellan 1995 till 2500 för en pall (830 kg) hämtpris.
 
Det har för min del stigit med 800 kr per pall på 4-5 år. Min första pall kostade 1650kr och det jag beställde nu kostar 2480kr. Surt men fortfarande det billigaste alternativet för mig.
 
Jag har uppskrivet så här,vid mina beställningar av bulk.

Aug.-04 = 1760kr/ton
Aug. -05 = 1795kr
Febr. -06 = 2000kr
Sept. - 06 = 2275kr
April - 08 = 2400kr
Jan. - 09 = 2611kr
14/9-09 = 2736kr
15/9 -09> 2861kr

Avser Agrol utan några speciella rabatter.
 
parkway skrev:
Det har för min del stigit med 800 kr per pall på 4-5 år. Min första pall kostade 1650kr och det jag beställde nu kostar 2480kr. Surt men fortfarande det billigaste alternativet för mig.
1650/2480=66%


"Jag har uppskrivet så här,vid mina beställningar av bulk.

Aug.-04 = 1760kr/ton
Aug. -05 = 1795kr
Febr. -06 = 2000kr
Sept. - 06 = 2275kr
April - 08 = 2400kr
Jan. - 09 = 2611kr
14/9-09 = 2736kr
15/9 -09> 2861kr

Avser Agrol utan några speciella rabatter. "

1760/2861=61%

Jag bor i Dalarna och haft bulk i 5 år men har inte skrivit ner vad jag betalt. Prisutvecklingen på 5 år enligt ovan har ökat med 61- 66%. Har hört att pellets mer och mer exporteras till kontinenten och då kan man ju inte räkna med lägre priser. Funderar nu på att gå över till bergvärme i stället. Elpriset är nu lågt men kommer att stiga och även elen exporteras mer till kontinenten. Inte lätt att i förväg veta vad man skall göra, med facit i hand är det lätt att i efterhand veta.
 
Det verkar ju inte riktigt klokt. I och för sig har inte jag pelletsvärme men de som investerade i brännare för några år sedan har väl precis fått investeringen återbetald? 60%-ig ökning är horribelt på 6-7år... Jämför man med elpriset så är det ändå ganska stabilt.
 
Tror jag betalade 1200:- /ton i bulk -99 -00 sen kom väl en stor pris ökningen nån gång -02 -03.
 
Byggmax tar 42,95 för en säck. Det blir 2 233,40 kr/pall eller 2684,40 kr/ton. Vet inget om kvaliteten iofs.
 
Det är ju så det fungerar, menar när många har investerat och konverterat till pellets från ex.vis olja så börjas smyghöjningarna man börjar kunna det systemet :)

Dessutom så är väl träindustrin generellt eftertraktat med så att nån pelletskamin blir det inte påtal om för min del får bli en hederlig kamin + en luftluftvp.
 
_ap_
det stora problemet är nog att många värmeverk eldar med pellets vilket slukar enorma volymer, skulle flisning ske i större utsträckning (som värmeverken kan använda) skulle kanske pellets för privatfolk vara billigare.

Synd på ett annars bra bränsle att dom stora ska elda upp det..

Har sett att man kan köpa importerad polsk pellets för 2000:-/ton,
någon som provat?
 
_ap_ skrev:
Har sett att man kan köpa importerad polsk pellets för 2000:-/ton,
någon som provat?
Körde Litauen-pellets ett bra tag för några år sen utan större problem.
Lite mer spånor i säckarna, men inte värre än pelletsen från en av Sveriges största leverantörer...

Har numera slopat både öststatspellets och det andra och kör Agrol...

//Daniel
 
Pellets..3 år sedan 1950/ton nu... 2800/ton..småsäck

Bensin ca: 7-10krlit nu ca: 12krlit
Snus 10 kr dosan...nu 30-37 kr dosan..:confused:...
El 65-75 örekWh..nu 85öre-1krkWh....:confused:

Mvh
 
_ap_ skrev:
det stora problemet är nog att många värmeverk eldar med pellets vilket slukar enorma volymer, skulle flisning ske i större utsträckning (som värmeverken kan använda) skulle kanske pellets för privatfolk vara billigare.

Synd på ett annars bra bränsle att dom stora ska elda upp det..
Mja!Du begår nog ett tanke fel här?Värmeverken eldar med hushållssopor,rt-flis,kol,olja,skogsflis,grot,sågspån,torrflis.Pelletsen är tydligen för dyr för att vara lönsam..:)
 
knekten skrev:
Mja!Du begår nog ett tanke fel här?Värmeverken eldar med hushållssopor,rt-flis,kol,olja,skogsflis,grot,sågspån,torrflis.Pelletsen är tydligen för dyr för att vara lönsam..:)
Är många verk som har konverterat till pellets drift. I Umeå så har dom tydligen ett som tar 120 ton/dygn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.