Hej!

Min man har just målat karmarna på våra källarfönster med färg från en burk kulörprov från Caparol. Det står inte mycket mer på burken än att man ska använda lösningsmedel till att tvätta penseln med, att det är Bas A och vilken kulör det är.

Tror ni att han behöver göra om processen med en annan färg? Eller är det ok att ha källarfönsterkarmar målade med kulörprov? Kommer det att stå emot något? Kan det rent av vara skadligt? :p
 
Är garanterat samma färg i en liten burk.
 
Ja, problemet är att burken heter just "Caparol kulörprov" och inte Väggfärg, Fönsterfärg, Fasadfärg eller något liknande. Det står inget om användningsområden.
 
jag har precis köpt en provburk färg till vår fasad. vi ska alltså ha utefärg sen. hon sa att provfärgen alltid är vattenburen så det är alltså inte den vi ska ha sen. kanske gäller samma för er.
 
Rebeckaf skrev:
Hej!

Min man har just målat karmarna på våra källarfönster med färg från en burk kulörprov från Caparol. Det står inte mycket mer på burken än att man ska använda lösningsmedel till att tvätta penseln med, att det är Bas A och vilken kulör det är.

Tror ni att han behöver göra om processen med en annan färg? Eller är det ok att ha källarfönsterkarmar målade med kulörprov? Kommer det att stå emot något? Kan det rent av vara skadligt? :p
Hej Rebecka!

Provburkar är i minst nio fall av tio vattenbaserad färg, i alla fall de märken jag stött på: Flügger, Beckers, Nordsjö osv...
Vanligast är nog en matt uteakrylat...
Detta är inget som är bra att ha på fönster-karmar eller -bågar.
Jag hade tagit bort färgen som är provmålad innan jag målar fönsterna med riktig fönsterfärg.


mvh
Daniel

edit: Inte provat Caparol själv, men är övertygad om att det är samma innehåll i denna som i de andra fabrikanternas...
 
Redigerat:
Oj, då. Ta bort låter kanske lite väl drastiskt. Det kan ju inte vara meningen att man ska provmåla för att sedan ta bort och måla dit med en annan färgtyp av samma kulör. Vi får väl ta ett varv till med en "riktig" färg. Men ta bort tror jag nog inte ska behövas... *hoppas*
 
Ni bör inte måla med alkydfärg på akrylatfärg...
Så vill ni få ett hållbart slutresultat blir det till att skrapa bort akrylaten.

Akrylaten kan binda fukt i karm och/eller båge = risk för röta.
Å andra sidan ska fönsterna kanske bytas inom överskådlig framtid -
karmen ruttnar ju inte i morgon bara för att den målats med akrylat...

Men... Det är era fönster och mina råd... ;)

//Daniel
 
DeEss skrev:
Hej Rebecka!

Provburkar är i minst nio fall av tio vattenbaserad färg, i alla fall de märken jag stött på: Flügger, Beckers, Nordsjö osv...
Vanligast är nog en matt uteakrylat...
Detta är inget som är bra att ha på fönster-karmar eller -bågar.
Jag hade tagit bort färgen som är provmålad innan jag målar fönsterna med riktig fönsterfärg.


mvh
Daniel

edit: Inte provat Caparol själv, men är övertygad om att det är samma innehåll i denna som i de andra fabrikanternas...

En liiiiiiiten rättelse, färgen är oftast vattenBUREN, inte vattenBASERAD. Träfärg ute är BASERAD på (oftast) Akrylat eller Alkyd.

Alcros provburkar innehåller vattneBUREN oljetäcklasyr.
 
robin_färghandlare skrev:
En liiiiiiiten rättelse, färgen är oftast vattenBUREN, inte vattenBASERAD. Träfärg ute är BASERAD på (oftast) Akrylat eller Alkyd.

Alcros provburkar innehåller vattneBUREN oljetäcklasyr.
Ok... Min felskrivning - hade bråttom...
Men du... är du inte lite farligt nära SPAM-nivån nu? Du har nämnt A**ro i varenda tråd du varit i...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger

Nu är det jämnt! :D

//Daniel
 
Nu var det ju faktiskt Caparol den här tråden handlade om.. ;) Och för övrigt så tror jag att jag uppskattar Robins inlägg mest hittills i den här tråden (eftersom jag tolkar det som att jag inte behöver skrapa). När vi köpte provburken så sa min man vad han skulle ha den till (måla på trä ute) och Caparolkillen gav honom då denna burk. Därför kan jag inte tycka att den *borde* innehålla något som är skadligt för trät att vi har målat med (eller?). Men frågan är om det RÄCKER att måla med vårt kulörprov eller om vi måste komplettera med ex en grå fönsterfärg.
 
DeEss skrev:
Ok... Min felskrivning - hade bråttom...
Men du... är du inte lite farligt nära SPAM-nivån nu? Du har nämnt A**ro i varenda tråd du varit i...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger Flügger

Nu är det jämnt! :D

//Daniel
Det stämmer att jag använt det ordet i varenda tråd. Jag arbetar med det märket om dagarna och försöker bara att hjälpa till att svara på funderingar kring färg.

Hade jag vetat lika mycket om vilket annat färgmärke som helst så hade jag med glädje skrivit det. Jag skriver inte någon gång hur bra eller dåligt något är utan bara produktnamnet, sen är det upp till var och en att t.ex. hitta en likvärdig produkt av ett annat märke.

Åter till topic...

Om det räcker med att bara måla är svårt att svara på om man inte ved exakt vad det är för färg i just din provburk.

Så fort du vet det så kollar du på arbetsråden på produkten som provburken innehåller och ser då förhoppningsvis om det räcker eller inte.
 
*host* *harkel* Tänker definitivt inte spamma om märket jag jobbar för men jag tycker att alla svar hittills varit ganska vaga och till lite hjälp för stackars Rebecka.

Rebecka: Låter helt klart märkligt med en provburk med färg i som man ska göra rent penslarna i lacknafta, där har dom ovanstående rätt ja. Däremot så har jag aldrig stött på en provburk som är till för fönster, vare sig inne eller ute eftersom det som ovannämnda redan sagt så är det oftast en fasadfärg(om det är en provburk för utomhusmålning) eller en vanlig väggfärg om det är för innomhusmålning. Det förekommer olika produkter i olika märkes provburkar, som redan nämnda alcro t.ex som använder sin vattenburna oljetäcklasyr i sina, eller nordsjö som använder sin vattenburna oljetäckfärg i sina, eller som jotun kör med sin DemiDekk Optimal i sina. Men jag kan garanterat säga att är det en produkt i din provburk som kräver att man gör rent penslarna i lacknafta så är det en lacknaftaburen oljetäckfärg och det kommer inte förstöra dina fönster. Däremot så är det troligtvis en täckfärg avsedd för fasader med sågat virke(har antagit att du målar om fönstrena utvändigt och inte invändigt) och inte hyvlat så som fönster och dörrar och kommer förmodligen inte att sitta så bra i så fall. Men så länge färgen sitter kvar så är det ingen fara förutom att en sådan färg oftast bygger tjockare färgskikt än en fönsterfärg(här beror det även lite på hur mycket man strukit ut färgen) så kanske fönstrena kommer sitta åt lite när ni öppnar dom första gången om ni inte redan provat :p Ananrs är det ingen fara så länge färgen sitter kvar. Lossnar den, se till att få en riktig fönsterfärg.

Hoppas det va lite upplysande och till någon hjälp iaf.

Lycka till :)
 
Elektronikkedja?
 
Åh vill också leka.

Gummiboll?
 
Har svårt att föreställa mig att du lyckats färdigmåla flera(?) fönster, 2 strykningar, med endast en provburk. Oavsett innehåll.

Förslagsvis frågar du färghandlaren när du kompletterar med (för ändamålet avsedd) fönsterfärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.