• Vardagsrum i öppen planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag kan rekommendera dig att låta en firma göra det, eftersom kostnaden för golvslipning nästan bara består av kostnaden för arbete blir det ganska mycket du kan dra av med hjälp av ROT. Det är nästan inte värt det att göra det själv.

En annan sak är att inte betsa golvet utan att såpskura golvet med vitpigmenterad golvsåpa. Vårt golv här hemma är såpat, du kan inte ana hur skönt det är att gå på. Min granne har betsat sitt golv, inte för att vara sån, men det är inte alls lika snyggt eller lika skönt att gå på. Vill du ha en mer skyddande yta kan du vaxa i hallen och köket.
 
vem har sagt ngt om att betsa?
 
gearbox skrev:
Hej det är nog lutat och oljat på bilderna. För att kunna luta så måste det vara trärent, slipa ner tills alla olja är borta. Missar du någonstans så kommer det att synas!
Här är en anvisning från Flugger:
[länk]
Å fan... jobbigt... ingen aning hur djupt oljan kan ha trängt in...
 
För att förstärka effekten av lutningen så kan man använda olja med vitt pigment i. Det funkade kanon för mig iaf...
 
matte2k skrev:
Å fan... jobbigt... ingen aning hur djupt oljan kan ha trängt in...
furu är mjuk träslag och suger oljan rätt djupt och ojämt. Blir kanske billigare att byta golv?
Lägg nya golvplankor och avluta....
gaia
 
gaia skrev:
furu är mjuk träslag och suger oljan rätt djupt och ojämt. Blir kanske billigare att byta golv?
Lägg nya golvplankor och avluta....
gaia
Byta golv är tyvärr inte ett alternativ... Golvet är original från 1914, känns inte rätt att ändra på det.
Men lut klarar inte av ngn olja alls alltså?
 
Ingen har sagt något om bets. Jag tipsade om att inte betsa i samband med mitt inlägg - det var bara det.

Läs i gamla trådar här på BH. Där finns mycket bra tips om hur man gör och vad som är bäst.
 
Gamla furugolv brukar vara tjocka och är de det så kan du nog slipa bort oljan. Men som xixi säger, låt en hantverkare göra det. Att luta och såpa är en baggis och resultatet fantastiskt. Som en mjuk matta. Dessutom förvånandsvärt tåligt.
 
Drar upp den här tråden igen.
Vi vitlutade golvet för att sedan vitolja det med timberex white. Bifogar bild.

Vi lejde bort det och när dem hade på oljan på lutet polerade dem in det med röd rondell i polermaskin. Desto mer polerande ju mer lut försvann och det blev mindre vit. Tillslut fick vi den nyansen vi ville ha och vi är jättenöjda.

Nu har det gått ett par månader och vi har såpat golvet någon-några ggr.
Nu ska vi börja underhållsolja golvet i något rum och undrar lite om någon har erfarenhet av detta på ett sådant här golv, vitlutat-vitoljat.

Vi vill behålla den vita färgen vi har idag. Men helst med tiden få ännu mer lyster och kanske ett hårdare golv.

Timberex har ju både White, Extra White, Satin Oil White.
Vilken har ni testat med vilket resultat.
Sen har jag läst på vissa ställen att man ska använda just polermaskin med röd rondell, andra säger att man kan jobba för hand.

Vad är er rekommendation?
 
  • IMG_0904.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.