Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag är övertygad om att det finns en del som tycker mitt kök ser ut som crap, och det är inte mina kök jag vill jämföra med. Däremot så tycker jag det är en självgod, överlägsen och faktiskt ganska patetisk inställning att man själv har ett öga för vad som är snyggt monterat eller inte, en förmåga som alla andra fullständigt saknar. Då kan man ju börja fundera på om det är värt ett enda öre extra att betala för något som enbart auktoriserade snickare kan se. Om varken mäklare, potentiella köpare, boende, byggnadssnickare, besiktningsmän, vänner, bekanta, fostermostrar eller någon annan utom en av köktillverkaren auktoriserad snickare kan se att det inte är ett perfekt monterat kök, då kanske begreppet "good enough" är värt att fundera på.
 
Tessok skrev:
Jag tvivlar på att du får höra något från snickaren...........
Duktiga hantverkare har fulltecknat hela vintern o våren.
Då pratar vi hantverkare som lever på goda rykten och behöver inte pruta på jobbet.


Tyvärr inte bara "duktiga" hantverkare som är fulltecknade... även de värsta rötäggen har fullt upp.
 
Jag som fastighetsskötare bygger till och med kök. Det är ingen raketforskning. Gäller bara att vilja lära sig och kunna inhämta kunskap.

Ska även börja bygga badrum åt stora beställare. Är blott 18 år gammal och går inte ens bygg, men engagerar mig till 100% i varje uppdrag. Oavsett om det gäller avloppsrensning eller plattsätning.

Jag tror att de flesta människor kan göra jobbet minst lika bra eller bättre. Billigare kanske det inte blir om man räknar sin egen tid och ev verktyg och maskinkostnader. Gäller dock att man har en stark vilja och kanske att man hållt i en skruvdragare tidigare...
 
T
JLAINE skrev:
Jag som fastighetsskötare bygger till och med kök. Det är ingen raketforskning. Gäller bara att vilja lära sig och kunna inhämta kunskap.

Ska även börja bygga badrum åt stora beställare. Är blott 18 år gammal och går inte ens bygg, men engagerar mig till 100% i varje uppdrag. Oavsett om det gäller avloppsrensning eller plattsätning.

Jag tror att de flesta människor kan göra jobbet minst lika bra eller bättre. Billigare kanske det inte blir om man räknar sin egen tid och ev verktyg och maskinkostnader. Gäller dock att man har en stark vilja och kanske att man hållt i en skruvdragare tidigare...
Engagemang i all ära, och vi flesta hade väl samma självförtroende i din ålder, men jag tror att du har tagit på dig lite väl mycket.
 
JLAINE skrev:
Jag som fastighetsskötare bygger till och med kök. Det är ingen raketforskning. Gäller bara att vilja lära sig och kunna inhämta kunskap.

Ska även börja bygga badrum åt stora beställare. Är blott 18 år gammal och går inte ens bygg, men engagerar mig till 100% i varje uppdrag. Oavsett om det gäller avloppsrensning eller plattsätning.

Jag tror att de flesta människor kan göra jobbet minst lika bra eller bättre. Billigare kanske det inte blir om man räknar sin egen tid och ev verktyg och maskinkostnader. Gäller dock att man har en stark vilja och kanske att man hållt i en skruvdragare tidigare...
Nu börjar det kännas som du har lite högt ställda förväntningar på dig själv va :rolleyes:

Det finns ju en hel del krav på dessa moment och frågan är om du har koll på detta.:surprised:

Det räcker ju tyvärr inte med engagemang än om jag blir mäkta imponerad av en 18åring som i dagens samhälle engagerar sig som du verkar göra... :rolleyes:

Ganska tveksamt att de flesta människor kan göra ett bättre arbete än den som inte gör annat 7 dagar i veckan och är utrustad med en maskin och verktygspark avsedd för just ändamålet. ;)

Men lycka till och kämpa på. Tummen upp för engagerande ungdomar !! :)
 
Jodå, ibland känns det som att man har alldeles för mycket att göra. Inte lätt att arbeta 40 h per vecka samtidigt som skolan. Tur att studenten närmar sig.

Har koll på alla moment, tätskikts arbeten utförs enligt LIP:s broschyr. Samtidigt lämnar jag 5 års garanti enligt AB 04 och på vissa uppdrag enligt ABT 06.

Eftersom jag inte arbetar med detta 8h per dag så tar alla moment längre tid, om man jämför med utbildade hantverkare.

Arbetar heller inte mot privatkunder, TACK & LOV!, utan fastighetsbolag som beställare.
 
:eek: 18 år och visar redan agg mot privatkunder. Hur ska detta sluta? :rolleyes: :D
 
immobil skrev:
:eek: 18 år och visar redan agg mot privatkunder. Hur ska detta sluta? :rolleyes: :d
:d:d:d
 
MathiasS skrev:
Jag ser inga som helst problem med att montera ett kök inom en överenskommen tid och på det sätt som någon kund önskar..
Med vilka verktyg då? Skulle var intressant att höra vilket fabrikat på handklinga du använder när du skall kapa av en täcksida så att inte färgen släpper och att det flisar sig. Vilken höjd installeras handtaget på luckan på ett inbyggnadskylskåp? Berätta också i vilken ordning man börjar med att installera köksskåpen i ett L-kök där vinkeln är större än 90 grader och där väggarna lutar i förhållande till vägg skåp och bänkskåp och vad händer då med dekorsidorna på bänkskåpen? Hur får du till skåpraden i liv med varandra när det är en bula på väggen av betong? Kan du berätta vilken standardbänkhöjd som gäller i de olika ändarna om golvet lutar? Hur anpassar man snickerihöjden när sockellådor skall installeras och golvet lutar? Hur får du ventilationen godkänd inför OVK när samtliga skåp täcker ventilationsutblåset, var gör du av ventilationen? I Bostadsrätten du arbetar i är köket så trångt att du inte får plats att såga dina täcksidor, i resten av lägenheten står kundens möbler så du måste gå ned 4 trappor ned till gården för att såga men tyvärr säger ordförande i föreningen att där får du absolut inte vara. Tror du fortfarande att du håller tidsplanen?

Så här ser vardagen ut för en vanlig köksmontör. Den som säger att han installerar ett kök på 20 timmar av vilket fabrikat som helst ljuger eller alternativt tar en anställning hos mig så betalar jag dig dubbelt så mycket som en vanlig snickare får i lön.

Näe, du ransaka dig själv och titta på hur effektiv du är på ditt arbete mellan smsen, privata mailen, surfing på aftonbladet, facebook, twitter, ljug om att arbeta hemifrån, sjukskrivningar minst en gång i månaden etc...
 
Tummen upp för ett mycket sakligt och bra inlägg där du verkligen fått med en hel del av alla de problem man kan stöta på vid monteringen av ett kök.

Dessutom ska det oftast synkas med MÅLERI, VVS, EL m.m och jag har ännu inte lyckats få det att fungera då kunden stått med egna "kompisar" som ska ordna dessa bitar...

Jag ska (lite ot) faktiskt om några timmar bege mig till en fastighet där kunden bor utomlands under vinterhalvåren och där ska jag gå på ett projekt som inkluderar utrivning av kök, golvläggning av kök/hall samt rivning av gips för att kortla väggar eftersom kunden vill att skåpen sitter uppe extra ordentligt.
Byggnation av ett riktigt detaljrikt kök ska inte påbörjas förrän i slutet av oktober.
Dock väljer jag att riva redan nu och ordna med golvläggningar och VVS så att elektrikern och målaren får god tid på sig att göra sina arbeten så det är klart för en bra montering när väl inredningen levereras.
Kan ju nämna att några 20tim räcker inte på ett sådant projekt...
Bara i körning försvinner det 2tim om dagen och jag har räknat att där är ungefär 10 långa arbetdagar på detta stället vilket alltså betyder 20tim bara i körning. :(

Vad många glömmer är alla detaljerna som i detta fallet att mängder av gammal målad golvlist ska demonteras försiktigt för att kunna återmonteras efter golvläggningen.
Ventilationen måste ändras...
VVS måste synkas då det ska dras rör i golvet som jag måste flytspackla in sedan innan jag kan lägga det nya golvet över detta.
m.m m.m m.m

Jag förstår ibland inte varför vi har en massa olika grupperingar som vi kallar för yrken.:rolleyes:;)

Jag borde kunna bli ÖB på ett av vårt lands regemente...
Jag har ju gjort militärtjänsten när jag var 18-19 år ju så det kan ju inte vara så svårt.:cool:
 
Redigerat:
JPL skrev:
Med vilka verktyg då? Skulle var intressant att höra vilket fabrikat på handklinga du använder när du skall kapa av en täcksida så att inte färgen släpper och att det flisar sig. Vilken höjd installeras handtaget på luckan på ett inbyggnadskylskåp? Berätta också i vilken ordning man börjar med att installera köksskåpen i ett L-kök där vinkeln är större än 90 grader och där väggarna lutar i förhållande till vägg skåp och bänkskåp och vad händer då med dekorsidorna på bänkskåpen? Hur får du till skåpraden i liv med varandra när det är en bula på väggen av betong? Kan du berätta vilken standardbänkhöjd som gäller i de olika ändarna om golvet lutar? Hur anpassar man snickerihöjden när sockellådor skall installeras och golvet lutar? Hur får du ventilationen godkänd inför OVK när samtliga skåp täcker ventilationsutblåset, var gör du av ventilationen? I Bostadsrätten du arbetar i är köket så trångt att du inte får plats att såga dina täcksidor, i resten av lägenheten står kundens möbler så du måste gå ned 4 trappor ned till gården för att såga men tyvärr säger ordförande i föreningen att där får du absolut inte vara. Tror du fortfarande att du håller tidsplanen?

Så här ser vardagen ut för en vanlig köksmontör. Den som säger att han installerar ett kök på 20 timmar av vilket fabrikat som helst ljuger eller alternativt tar en anställning hos mig så betalar jag dig dubbelt så mycket som en vanlig snickare får i lön.

Näe, du ransaka dig själv och titta på hur effektiv du är på ditt arbete mellan smsen, privata mailen, surfing på aftonbladet, facebook, twitter, ljug om att arbeta hemifrån, sjukskrivningar minst en gång i månaden etc...
Ställ mig framför ditt problemkök så ska jag lösa problemet - att det kan vara knep och knåp är knappast en kioskvältare. Det som debaterats här är huvurida man behöver vara certifierad av köksleverantören för att kunna leverera. Dvs, är du expert på Marbodal så är det omöjligt att installera ett Ballingslövkök. Du kanske har en kommentar till sakfrågan utöver ditt övriga babblande?

Fabrikatet på handklingan är en festool sänkis med lämplig klinga i ditt exempel. Får det godkänt?
Eftersom jag inte svultit ihjäl ännu har jag tydligen lyckats montera handtagen på en sådan höjd att jag både når dom och kan öppna dörrarna på mina helintegrerade kylfrysapparater...

JPL - jag tror också att 20 timmar är kort för ett kök. Varifrån får du den siffran? Jag tror att dubbelt betalt är dåligt betalt sett till timpenningen, för 40h är nog också kort.

Du ger några bra exempel på när det kan vara krångligt att installera ett kök vilket knappast ifrågasatts här i tråden. I övrigt verkar ditt inlägg baseras på en massa felaktiga egna slutsatser helt gripna ur luften.

Vad är din poäng egentligen? Att jag inte kan montera ett kök på 20 timmar? Det håller jag med om isåfall. Ingen har vad jag vet hävdat något annat. Eller läste du lite fel om dessa 20h och kände att du behövde släppa ut "bitter-hantverkaren" en stund?

JPL, gör ett nytt försök och håll dig till sakfrågan (för detta var inte ett sakligt inlägg, iaf inte i denna tråd, antagligen inte i någon annan heller).
 
Redigerat:
Det HADE varit intressant att höra hur det har gått för trådstartaren, men jag hade inte heller vågat berätta det i den här tråden
 
Från början har det pratas om montering av kök. Inte VVS, EL och rivning och bort forsling av gammalt kök m.m. Och pratar man montering av kök trodde jag man menade montering av kök och inte rivning. Jag tror nog att alla självklart förstår att om man måste riva det gamla och flytspackla golv och fixa nya väggar så tar det längre tid. Och om man sen har över 45 mil till arbetsplatsen och man måste åka hem för att såga varje del som ska sågas så tar det självklart yttligare längre tid.
 
Jag anser att trådstartaren har fått svar på sin fråga, att diskussionen vandrar allt längre från ursprungsfrågan och stänger därför tråden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.