Jag har problem med shuntventilen till värmen på en gammal oljepanna Aquator 220. Ventilen går fruktansvärt trögt och regulatorn har svårt att vrida den. Regulatorn CBJ morrar kraftigt och det låter i hela huset. Jag har motionerat den med stort besvär med hjälp av en rörtång direkt på axeln. Det hjälpte något men går fortfarande väldigt trögt. Jag har inte hittat någon ersättare som passar direkt. Det närmaste jag kommit är ESBE serie T som verkar passa på flänsen i pannan men har rörutgångarna placerade olämpligt. Orginalet har ett rör uppåt och ett åt sidan medan ESBE serie T har båda åt sidan vilket inte får plats att ansluta rör på utan att flytta andra rör också.
Frågan är då om man temporärt kan renovera den gamla shunten. Det sitter ett lock med axeln i som är fäst med 4 bultar. Får man ut allt innehåll om man lossar det. Vad behöver man göra för att få till det. Vad borde man skaffa i förväg för att inte bli stående där med stoppat system. Tyvärr får man nog till stor del tömma systemet då det inte finns några ventiler att stänga.
 
  • DSC00092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här det min shunt ut.
Den satt fast som själva f*n, fick ta loss den och sätta den i ett skruvstycke och dra med en 18" Bahco för att det skulle lossna + att jag hade på rostlösare mm.
Det satt fast på den lilla axeln.
Jag gjorde rent allting och satte dit nya o-ringar och smetade på med vattenfast fett på axeln.
Nu hoppas jag att det funkar ett tag :)
 
  • shunt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jo då hela innan mätet brukar följa med när man lossnar dom fyra bulten .. problemet är med gamla chuntventiler är att dom brukar läcka vid axelen för dom är inte gjorda för att köras med motor styrning . men kolla upp först innan du river den att det finns packnar att till gå ..
 
Jag har hittat några sprängskisser på moderna shuntar som visar att det typiskt finns två o-ringar med axelns storlek och en större. Det är mina föräldrars panna och jag har bara möjlighet att titta på det en lördag eller söndag så allt som man kan ordna i förväg är guld värt. Inte roligt att jaga delar på helgen. Det är ingen långtidsfix utan ska bara hålla ett eller två år. Biltemas o-ringssats med nitrilgummiringar kanske fungerar. Vad ärdet för fett som ska användas, Silikonbaserat armaturfett finns ju i små förpackningar.
 
Jag köpte packningar på momentum, nitril ska man inte använda, de torkar ut av värmen. Det ska vara EPDM i o-ringarna.
Kostar inte många kronor, jag hade det ju bra som inte har bråttom. Monterade isär och tog med prylarna till momentum :)

Varför skulle det läcka mer om man kör med motorstyrning?
Är det för att det vrids oftare på den då?
 
Tack för tipsen. Måste tömma systemet för att se var den har gått sönder. Har jag tur kan det vara någon del som skulle kunna tillverkas på ngn verkstad men det börjar bli sent på hösten, måste ha värme i huset.
 
Jo precis, lycka till.
Förhoppningsvis räcker det att göra rent och sätta dit nya packningar.
 
Jätte bump!
Hur gick det med shunten? fick du den att gå smidigt?
höll/håller den för motorstyrning? ser likadann ut som min. samma fel och jag tänkte också montera cbj. :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.