Fysikalisk självtillfredsställelse??? :D

MVH
Ronnie
 
wurth har då isf den perfekta produkten för detta..
Rost off ice heter den och är en smörjoch rostlösare med crackeffekt, dvs den kyler med typ -60 samtidigt...
 
Intressant diskussion. Man kan utifrån en enkel dragprovkurva räkna hur hur mycket energi som åtgår för att deformera materialet elastiskt och plastiskt. Det elastiska bidraget blir i regel ytterst marginellt. Man behöver således inte gå vägen via molekylers morfologi och excitationstillstånd hos elektroner, även om det är intressant om man vill doktorera på biokompositmaterials deformationsmekanismer.

Hur som helst blir dessa energier ganska små. jämfört med vad man petar in i systemet. Det mesta blir som micke184 antyder friktionsvärme. När man tar ut de kalla skruvarna ur frysen kommer luftens fuktighet att kondensera på skruven. Jag gissar att denna fukt kan smörja skruven under dess färd in i biokompositmaterialet.

/Mattiasp, (moderator och materialingenjör)
 
När jag byter torra foder i motorer så rengör jag dom, fryser dom och stoppar i dom när dom är riktigt iskalla, det går kanon, men om man trycker i dom för sakta hinner dom värmas upp av motorblocket och nyper fast. så det gör en hel del skillnad med kyla/värme
 
raveper skrev:
HaHaHa.. Frysta skruvar..
Hur mr Tallmilan transporteras skruvarna mellan frysen och själva skruvstället . Eller bär man med sig en frys med frysta skruvar när man behöver skruva.
Håll i hatten nu, jag fryser inte skruvarna ...
Men de som har frysta skruvar har med sig en frys
 
Dagens tips blir alltså att skruva ihop altanen nån gång i januari/februari, för högsta kvalitet och hållbarhet............................:)
 
Micke184 skrev:
Vet inte heller om jag tror på den förklaringen då järns värmutvidgningskoefficent, (alfa), ligger på 12*10(upphöjt i)-6 dvs om vi har en temperaturskillnad på - säg - 40 grader och en skruv som är 10 mm så får vi
(delta)L=L*delta(T)*alfa = 10*40*12*10(upphöjt i -6)

= 4,8*10(upphöjt i -3) mm i skillnad.

dvs en fransk träskruv (diam 10mm) uvidgar sig i runda slängar 5 micrometer.... alltså 5 tusendelars mm på 40 grader

Så om japaneserna gör detta så är det nog av annat skäl:)
Hm, 1,2mm per meter per grad för stål ...
0,012mm per grad på en 10mm skruv = 0,012*60grader=0,72mm
 
H
Det bästa är väl och testa själv :)

Vi blev förvånade när vi fick höra att en slö osthyvel skär fet ost bäst, det verkade också otroligt, tills man testat. :D
 
tallmilan skrev:
Hm, 1,2mm per meter per grad för stål ...
0,012mm per grad på en 10mm skruv = 0,012*60grader=0,72mm
Det blev nog något decimalfel där.

1 m längd stål har längutvidgningen 12*10E-6 m/gradC = 0,012 mm/gradC

Således har en 10 mm skruv längutvidgningen 0,00012 mm/gradC
Vilket med ditt exempel med 60C temperatur blir 0,0072 mm, dvs en faktor 100 mindre.
 
mattiasp skrev:
... När man tar ut de kalla skruvarna ur frysen kommer luftens fuktighet att kondensera på skruven. Jag gissar att denna fukt kan smörja skruven under dess färd in i biokompositmaterialet.
...
Verkar rimligare/enklare att doppa dem i vatten innan iskruvning i så fall...;)
 
Om man skall dröja kvar vid att det kanske finns en deformationseffekt i frysningen som kan vara gynnsam så kan den kanske te sig på andra sett än en ren "förstoring" av skruven. Två varianter:

1. längsledes utvidgning dvs en 10x150 fransk kommer att bli ca 75 micrometer längre efter uppvämning från -20C.

2. Konisk deformation av gängorna då exansionen inifrån kommer att göra detta - hur mycket? bra fråga...
 
Micke184 skrev:
Verkar rimligare/enklare att doppa dem i vatten innan iskruvning i så fall...;)
Eller linolja, smörjer när man drar i sen härdar linoljan lite och skruven sitter bättre, gammalt båtbyggartrix. :)
 
Micke184 skrev:
2. Konisk deformation av gängorna då exansionen inifrån kommer att göra detta - hur mycket? bra fråga...
Längdutvidgningen för de flesta metaliska mtrl är lika i alla riktningar. Så det blir ingen deformation om temperaturen är lika (inga temperaturgradienter) i skruven.
Man kan få en liten deformation om man tänker sig att ytterdiametern på skruven är varmare än innerdiametern, men för dessa temperaturnivåer och gradienter är denna effekt försumbar.

Dock får man ta stor hänsyn till detta för t.ex. en plåtvägg i en brännkammare för t.ex. en gasturbin där man kan få en stor temperaturgradient genom plåttjockleken även om den endast är 2 mm tjock.
 
tallmilan skrev:
Håll i hatten nu, jag fryser inte skruvarna ...
Men de som har frysta skruvar har med sig en frys
Vad är det för sorts portabla frysar? Skulle man kanske kunna ha till mycket annat..
 
H
Verkar bli en fråga liknande den om nattsänkning och den om oljefyllda element - en del ger sig aldrig hur fel de än har.
Det är det tråkigaste med det här forumet. Meningen i grunden torde ju vara att tillföra kunskap som andra kan ha nytta av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.