Gällande val av storlek så är det väldigt individuellt. Man vänjer sig snabbt vid en stor tv. En tumregel som jag brukar förespråka är att man ska kunna läsa textningen utan ansträngning (om man utnyttjar sådan) på det avstånd man planerar att titta från. Något som är ganska lätt att prova i affären.

Även om ni verkar ha hittat en lösning som ni är nöjda med så vill jag ändå passa på att flika in med ett lösningsförslag. Om det får kosta en slant så finns det mycket eleganta (och osynliga lösningar) att tillgå. Jag kan tycka att ha teven högt upp i taket kan bli lite jobbigt för nacken, för annat än lite bakgrundsförströelse.

Det finns tv-lyftar som förutom att lyfta upp / ner teven också kan vinkla ut den i ena hörnet. Med en sådan skulle ni kunna gömma teven i ett snyggt smalt skåp längs en vägg, upp till 90 grader från soffan. En takhiss är en annan lösning, den kräver dock ganska stort ledigt utrymme i innertaket.

Har du enkel skiss på hur rummet / möblemanget ser ut så är det lättare att komma med förslag. I ett tidigare liv jobbade jag med planering av custom-installationer.

En enklare lösning som jag tycker fungerar ganska bra, är att fälla in teven i en nisch och täcka över den med något slags konstverk. Man kan motorisera konstverket eller ha en vanlig glidskena med spärr och dra ner konstverket när det är dags för att titta. Detta i kombination med ett vridbart väggstativ ger ett bra resultat.
 
Hemmakatten
Tack snälla fredl för erbjudandet om hjälp. Jag tar gärna emot den. Nu är vi borta resten av dagen, men försöker i morgon att skicka en skiss.

Tvn är, med det förslag vi har nu, tänkt att, med hjälp av motoer, sänkas ned från taket till valfri höjd över golv.

Problemet för oss är att vi inte har några väggar alls, förutom en snutt bakom soffan, och där är det inte så smart att ha en TV. ;)
 
Angående LED TV Samsung så köpte vi en UE40B7070 för ett par veckor sedan. Gav, efter att ha utnyttjat Experts prisgaranti, 16 390 och kunde ta med TV:n hem på stört. HiFi Klubben har den för det priset men Expert ligger i vårt fall mycket närmare.

Kan inte uttala mig om det är värt prisskillnaden mellan 100 och 200 Hz. Det jag kan säga är att vi är kalasnöjda efter att ha haft en 21 tumare i10 år:)

Om man verkligen vill ha den på väggen kan jag även rekommendera deras upphängningsanordning, dock lite dyr men den bygger ut mkt lite.

Ska bara koppla ihop den med en MiniMac och resten av nätverket oxå...

Henrik
 
För att flika in på frågeställningen ang. TV så hade jag utan större tvekan gått på 46" 7070 istället för 40" 8050.

En annan sak här bara, nu är ni kanske inte allt för känsliga, men hur kommer det att var med betraktningsvinklarna till TV'n ? Kommer de i soffor/fåtöljer att se TV'n någorlunda rakt frammifrån? Om det är så att det kommer att bli lite olika vinklar och att man ser TV'n lite från sidan rekommenderar jag att ni provar detta i butik om möjligt. LCD-skärmar, tv som dator, har vissa problem med färgåtergivningen när man betraktar skärmen ur en lite snävare vinkel. Oftast är det tydligast på svart som har en tendens att kunna bli ganska grått/blått från "sidan". Det varierar från TV till TV hur mycket skiftningar man upplever, men det kan som sagt vara värt att prova. Och det är ju en smaksak också, en del kompisar lägger inte en märke till det förrän man påpekar det.

Alternativet i så fall är en plasma skärm, som klarar i princip hur snäv vinkel som helst med bibehållna färger. Om du skall snegla på en plasma så kika på Panasonic's senaste V och G serie, dom är riktigt trevliga. LG har faktiskt en riktigt prisvärd serie i sin PS8000 och PS6000 också.

Du får dock itne riktigt samma "crisp" i bilden med dessa som på en LCD, och framförallt då senaste samsungskärmarna. Var själv på väg att köpa en 55"s 7070, men de sista funderarna och testerna kring soffans placering (hörnsoffa) så blev det plasma p.g.a betraktningsvinkeln.
 
Hemmakatten
Nu är tv-n inköpt, blev en Samsung UE40B7070, får den nästa vecka. Har fortfarande ingen bra lösning för takhängningen.

fredl, kan du fortfarande tänka dig att komma med tips o råd om jag mailar dig en skiss/planlösning?
 
Bygglov gjorde(tror det var i våras jag såg inslaget) också någon form av skena som dom lät en tv löpa längs.Detta var dock längs med väggen. Vill minnas att det var övervåningen på en något äldre historia dom rustade upp. Något för inspiration kanske.
 
Hemmakatten skrev:
Nu är tv-n inköpt, blev en Samsung UE40B7070, får den nästa vecka. Har fortfarande ingen bra lösning för takhängningen.

fredl, kan du fortfarande tänka dig att komma med tips o råd om jag mailar dig en skiss/planlösning?
Absolut. Skicka på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.