Har en del funderingar i att lägga golv värme i varje rum istället för element som uppvärmning?

Dyrare eller sämre?

Någon som har gjort detta?
 
Har man värmepump så blir det bra.

Protte
 
välj golvvärme,överlägset!
 
Dyrare blir det absolut installationsmässigt, Men bättre komfort. Ang driftskostnaden finns det hur många utredningar som helst gjorda med olika resultat.
 
Är det någon som vet vad man kan räkna med för ca pris / m2 när man lägger in golvvärme? det e väl olika på olika hus. men ungefär?
 
sara1988 skrev:
Är det någon som vet vad man kan räkna med för ca pris / m2 när man lägger in golvvärme? det e väl olika på olika hus. men ungefär?
Beror ju på vad man gör själv också, jag gör allt utom rörmokeriet men det skiljer ändå massor beroende på om man ska bila upp ett betonggolv och sen gjuta igen å flytspackla jmf med att lägga frigolitskivor med laminat över. Förutom att det skiljer från hus till hus också så det går knappt att säga. Ta dit en rörmokare som gjort sånt här förut så det blir rätt från början.
 
Ja just jag, fråga 1:p Golvvärme alltid, överallt, alla dagar! Element är forntid, uppfanns just efter öppna spisen :D
 
sara1988 skrev:
Är det någon som vet vad man kan räkna med för ca pris / m2 när man lägger in golvvärme? det e väl olika på olika hus. men ungefär?
mellan 250-400 kr m2, beror lite på vad du ska lägga den på
 
En mycket viktig detalj är att se till att man har rätt förutsättningar... Med en för dåligt isolerad grund så kommer du med golvvärme att elda för kråkorna... Man brukar väl räkna med minst 20cm isolering om jag inte minns fel...
 
Om du har fönster av äldre typ , dvs högre u-värde än 1,5 bör du köra kombinerat radiator/golvvärme, bara golvvärme med dåliga fönster kommer att ge ett kallras som kommer att vålla dig obehag och dålig komfort kalla vinterdagar

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.