Tjena, jag ska bygga ut mitt hus ca 5,5 meter. Det är en 1,5 plans villa och takstolarna kommer sitta med 1,2m mellan dom. Vad bör jag ha för dimension på takstolarna?
 
Mikael_L
Niklas_d skrev:
Tjena, jag ska bygga ut mitt hus ca 5,5 meter. Det är en 1,5 plans villa och takstolarna kommer sitta med 1,2m mellan dom. Vad bör jag ha för dimension på takstolarna?
Du ger sannerligen inte många uppgifter till oss att gissa efter... ;)

Spännvidd (insida yttervägg - insida yttervägg), takstolstyp, snözon eller ort, hjärtvägg? och var?, taklutning, takbeläggning, typlast på övreplan (om det är något) terrengtyp, osv osv

Men ge lite fler uppgifter, efter förmåga, så ska jag se om takstolsboken-programmet vill spotta ut något matnyttigt.
 
Har en liknande fråga.Om jag har en spännvidd på 6.5 meter och en taklutning på 6grader (Pulpettak) Vad för dimension bör jag ha vid en sådan konstruktion? Funderade på att göra egna taksolar typ H-balk eller dubbla reglar 45*195 ovanpåvarandra vilket skulle motsvara 390mm.

Vad tycker ni?
 
H
Nu bor jag i halland men de takstolarna ni nämner tåler ju stridsvagnar. Byggde ett garage 6,40 b * 9,2 l och 14 graders lutning. Takstolarna skulle enligt en offert vara i 120*45 samt med 4 ben. Nu byggde jag själv men de fick samma mått. har betongpannor men kasnke inte så mycket snö. Gjorde även en FE analys på taket och med den snöson som vi har så var nedböjningen 2 mm. Har ingen hjärtevägg som extra stöd. Samma takstol på en tillbyggnad dock 27 grader. Båda med 1200 cc.
 
Jag har 120x45mm (överram och underram) med 1200 mm mellanrum i mitt fritidshus i Norrtälje, och det har klarat 20 vintrar där. Stugan/takstolarna är 4500 mm och takstolarna självbärande, inga stödjande mellanväggar.
 
Köp takstolarna genom tex XL-bygg så dimensionerar de dina stolar, så gjorde jag. jag har dock öppet till nock så de fick bli lite limträ också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.