Hej

Jag har precis byggt ett fritidshus i halvprefab från CA-boden och tänkte nu bygga ett större hus modell 1 - 1½ plan.

Nu ligger planen att bygga helt i lösvirke då jag fått för mig att det borde bli billigare.

Fråga 1. Vet ngn om det finns en bok som tar upp lösvirkesbyggande, hur man gör etc. Jag antar att fiskarhedenvillan borde leverera en sådan "manual" men jag tycker också att det borde finnas en bok om det.

Fråga 2. Någon som kan säga vilket som borde bli billigast att bygga... Helt i lösvirke eller Fiskarhedenvillan?
 
1. Det är ju denna kunskap du betalar din entreprenör för! Det ligger många års erfarenhet och kunskap av att läsa ritningar för att kunna få ihop ett hus. En "gör det själv bok" hade förmodligen blivit outhärdligt tjock om man skulle få med allt som man kan behöva veta. Dock finns det bra informationsblad om enskilda arbetsmoment hos bygghandlarna. Fiskarhedens "manual" består förmodligen av konstruktionsritningar som är lätta att läsa för någon som är van att läsa ritningar.

2. Med tanke på att du får mer än bara material i Fiskarhedens leverans (såsom konstruktionsritningar, garantier etc) så tror jag att det är svårt att få ihop ett billigare lösvirkeshus om man inte har kontakter så man får rabatter på materialet. Tänk dessutom på att det i leveransen även ingår vissa arbetstimmar som du får lägga på plats med lösvirke.
 
A
För vår del blev det billigare att bygga lösvirke i egen regi, detta pga att vi haft grova rabatter och kontakter som gett oss bra pris på precis allt som haft med husbygget att göra. Dessutom så har säkerligen Micke lagt minst 3000 egna arbetstimmar på husbygget, och vi är ännu inte helt klara. Byggtiden har varit lång, från första spadtaget i marken så har det tagit över två år, vilket ger en högre räntekostnad och det plockar snabbt på. Har du inte kontakter som kan ge dig bra rabatter och dylikt så är det förmodligen billigast att bygga med FH om du vill ha lösvirke, eller annan husfabrikant. Dessvärre så är det nog så att det inte direkt finns någon klar enkel manual på "bygga lösvirke för dummies" utan man får nog göra som de flesta andra lösvirkesbyggare (så även vi) gjort. Man löser saker efterhand och låter hantverkare ta hand om det man själv inte är utbildad eller certifierad för att göra. Även detta är ett moment som tar tid, kostar pengar och kan vara krångligt. Det är mycket att sätta sig in i.
 
De allra flesta ny/byggare har konstruktionsritningar. En detaljerad ritning är så nära Lösvirke for Dummies man kan komma. Exakt vilket område tycker du känns svårt?
 
volvo skrev:
1. Det är ju denna kunskap du betalar din entreprenör för! Det ligger många års erfarenhet och kunskap av att läsa ritningar för att kunna få ihop ett hus. En "gör det själv bok" hade förmodligen blivit outhärdligt tjock om man skulle få med allt som man kan behöva veta. Dock finns det bra informationsblad om enskilda arbetsmoment hos bygghandlarna. Fiskarhedens "manual" består förmodligen av konstruktionsritningar som är lätta att läsa för någon som är van att läsa ritningar.

2. Med tanke på att du får mer än bara material i Fiskarhedens leverans (såsom konstruktionsritningar, garantier etc) så tror jag att det är svårt att få ihop ett billigare lösvirkeshus om man inte har kontakter så man får rabatter på materialet. Tänk dessutom på att det i leveransen även ingår vissa arbetstimmar som du får lägga på plats med lösvirke.
Hej,
Har gjort ett flertal grundliga jämförelser både i teorin och praktiken, från att ha jämfört "offert med offert" vid skrivbordet till att jag själv byggt med de båda uppläggen, och utvärderat därefter. Jag kan säga att det i princip är uteslutande billigare att bygga med "platsbyggt-lösvirke" upplägget. Jag kan inte kommentera Fiskarheden specifikt då jag inte varit i kontakt med det företaget, dock med ett flertal andra husfabriker . (Där alltid konstruktionsritningar & garantier följer med)Produktionskostnadsdifferansen ligger mellan 15-20%. Jag vill understryka att vi nu endast disskuterar skillnaden i kronor och ören, tidsbesparingen som har sitt värde har inte tagits i beaktning. Avslutningsvis vill jag poängtera att enda sättet att göra jämförelsen riktig och seriös är att i minsta detalj jämföra upplägen med exakt samma hus,exakt samma materialtyp och materialmängd. Jag har i mina fall (till och med) jämfört prisskillnaden där husfabriken köper virke och övrigt material från samma leverantörer som jag och med samma inköpspriser. (Då framgår med exakthet vad man betalar för själva "prefabpremien"). Vill även kort kommentera citatet om "kontakter på materialet". Hur bra kontakter man än har på materialet (under förutsättning att vi pratar om köpta varor med kvitto) så kan den besparingen aldrig mer än marginalisera totalkostnaden på ett helt husprojekt.Ens egna arbetsinsats däremot kan göra en hel del på slutkostnaden.

Med bästa hälsningar
HELLAS
 
Känner ni till ngn stanns där man får tag på konstruktionsritningar billigt? ngn broschyr eller sajt på internet där man kan kolla på arkitektritade hus?

Ja ngt säger mig att Fiskarhedenvillan inte är lika billigt som att bygga helt i lösvirke. Speciellt när man tittar på vissa här på forumet som har byggt hus för bra mycket lägre kostnad än Fiskarhedenvillan. Det är klart att med dem får man kapat virke men i ärlighetens namn så känns det inte som att man kan spara oceaner av tid på färdigkapat virke?!?

Hellas... när du tittar på besparingen 15-20% har du inga lönekostnader då? vilket prisspann har du kollat på hus?

Isolde: egentligen vet jag inte vilket område jag tycker e svårt, har varit runt på ett par byggplatser nu och kollat på vad det är jag skulle tycka vara svårt med ett lösvirkeshus och just nu känns det mer som en eventuellt obefogad oro. Dock vill jag försöka minnimera alla obehagsmoment och göra det så lätt som möjligt för mig att bygga. Jag tror inte riktigt på att man skall ha år av erfarenhet för att bygga ett lösvirkeshus, det beror nog på vart i handen tummen sitter, lite vilja och huvudet på skaft! Allting har alltid en första gång också!

Mickeosus: Har ni gjort allt själva? vad har hantverkarna gjort?
Vad för typ av hus bygger ni? kvm?

/Andreas
 
andeb skrev:
Känner ni till ngn stanns där man får tag på konstruktionsritningar billigt? ngn broschyr eller sajt på internet där man kan kolla på arkitektritade hus?

Ja ngt säger mig att Fiskarhedenvillan inte är lika billigt som att bygga helt i lösvirke. Speciellt när man tittar på vissa här på forumet som har byggt hus för bra mycket lägre kostnad än Fiskarhedenvillan. Det är klart att med dem får man kapat virke men i ärlighetens namn så känns det inte som att man kan spara oceaner av tid på färdigkapat virke?!?

Hellas... när du tittar på besparingen 15-20% har du inga lönekostnader då? vilket prisspann har du kollat på hus?

Isolde: egentligen vet jag inte vilket område jag tycker e svårt, har varit runt på ett par byggplatser nu och kollat på vad det är jag skulle tycka vara svårt med ett lösvirkeshus och just nu känns det mer som en eventuellt obefogad oro. Dock vill jag försöka minnimera alla obehagsmoment och göra det så lätt som möjligt för mig att bygga. Jag tror inte riktigt på att man skall ha år av erfarenhet för att bygga ett lösvirkeshus, det beror nog på vart i handen tummen sitter, lite vilja och huvudet på skaft! Allting har alltid en första gång också!

Mickeosus: Har ni gjort allt själva? vad har hantverkarna gjort?
Vad för typ av hus bygger ni? kvm?

/Andreas

I]Hej Andeb, projekten är som jag nämner i mitt inlägg jämförda med exakthet ur en ren produktionskostnad. Min lönekostnad samt övriga bolagskostnader är naturligtvis inte medräknade. Prisspannet på husen jag byggt och jämfört har varit mellan 3-7 Milj för färdigt hus. (Jag bygger i egen regi - dvs. bygger på egna tomter och säljer färdigt objekt på spekulation) Kom ihåg att "formeln" för prisskillnaden mellan koncepten är densamma för litet som stort hus. Ekonomisk fördel kan uppnås med prefab utifall ett flertal hus skall upprättas (områdesprojektering), det är dock en helt annan fråga och hör inte hemma i denna tråd. (Och förmodligen inte heller behörig i forumet överhuvudtaget!)

Med bästa hälsningar
HELLAS[/I]
 
A
Mickeosus: Har ni gjort allt själva? vad har hantverkarna gjort?
Vad för typ av hus bygger ni? kvm?

/Andreas[/QUOTE]

Vi har ritat ett tvåplanshus på 225 kvm, lite annorlunda planlösning och fasad. Vi har gjort grunden själva, tagit hjälp av snickare vid stomresning och lite under resans gång just för att det skall gå lite snabbare. Micke har lagt minst 3000 egna arbetstimmar på huset, vi har haft hjälp av kakelsättare och elektriker för kakel/el, men annars gjort allt arbete själva. Det som ytterligare talat för att vi skulle bygga lösvirke var att vi har mycket kontakter inom byggbranschen vilket lett till att vi haft grova rabatter på allt material och allt annat som haft med själva husbygget att göra varpå vi kunnat pressa priset och slutsumman rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.