Hej,
Har köpt en fläkt till köket med 150mm anslutning. Tänkte sätta 160mm rör genom innertaket med 30mm nätmatta (brandklassad) på det. Det ger 160+30+30=220mm. Jag har en hålsåg som sågar 215mm som jag tänkte använda.

Problemet är nu att plåten som skall gå från fläkt till tak för att täcka slangen och själva hålet genom taket är 215mm.

Hur hade ni gjort? Kört 160mm hål genom innertaket och isolerat ner till och inte genom innertaket alltså, eller köra med 215mm hålsåg och tvinga ut täckplåten så hålet täcks?


Tacksam för tips och ideér.

Mvh Magnus
 
Alternativ 1

Dimma ner till 125mm rör.

Alternativ 2

Isolering är flexibel, du bör få rum med rör plus isolering på 215mm. blir bara lite knöligt att få dit.
Glöm inte att sista biten ska slang anslutas.
 
Redigerat:
Jag tror absolut att jag kan få ner 220mm i ett 215mm hål, problemet är att fläktkåpan täcker just 215mm och har jag otur kommer man kunna se ytterkanten av hålet.

Gå ner till 125mm känns fel då det känns bättre med större rör hela vägen.

Får helt enkelt köra 215mm hål och hålla tummarna att kåpan täcker allt.
 
I värsta fall kan du ju be din lokala plåtslagare göra en list du kan sätta dit.
 
H
Varför isolerar du inte uppeifrån. Hela röret ska ju isoleras ända ut till plåten på yttertaket
 
Jag kommer isolera uppifrån. Problemet är att 160 rör + isolering bygger 220mm vilket jag ska ha genom innertaket där plåten till fläktröret bara täcker 215mm.
 
Ta ett fyrkantigt hål som du vet är såpass stort att kåpan täcker. Lättare att knö igenom isoleringen då kanske?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.