Hej

Är det någon som vill dela med sig av sin värmepumpsinstallation? Jag behöver lite inspiration och kloka tips till vårt pannrum som nu förbereds inför installation senare i höst.
Bilfogar bilder på pannrummet verison 1 och version 2 då med vedeldning nu förbereder jag för VP.

Mvh

Mith
 
  • Pannrum 1 o 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hittade bara 1 bild =)

För mig kvarstår byte till automatsäkringar+JFB samt lite måleri.

VP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Berätta gärna vad det är vi ser. :)
Att det är 3 prylar gör mig nyfiken :)

Har själv sökt lite efter bilder på pannrum, hittat några som jag imponerats på hur dom byggt så tankarna är uppe vid taket. Att spara utrymme är ju inte helt fel. :)
 
abrovink skrev:
Hittade bara 1 bild =)

För mig kvarstår byte till automatsäkringar+JFB samt lite måleri.

[bild]
Vad kul att du delar med dig av din installtion. Jag håller på att förbereda för en IVT c7 liknar den du har. Hur är elen dragen från VP? Behöver förbereda med Eldosa ovan eller bakom VP för inegivare, utegivare samt el till VP.

Mvh

mit
 
Yrrol:
Det är en volymtank, en IVT GL HT+ E9 samt tillhörande VVB (DVB300FC)

Mith:
Elen är dragen från 3 säkringar till en brytare och från brytare till VP.
Ska du köra både ved och VP?
 
abrovink skrev:
Yrrol:
Det är en volymtank, en IVT GL HT+ E9 samt tillhörande VVB (DVB300FC)

Mith:
Elen är dragen från 3 säkringar till en brytare och från brytare till VP.
Ska du köra både ved och VP?
Hej

Nej, jag har kastat ut vedanläggningen så för tillfället har vi bara en 40l VVB. Jag har satt VVB i ett annat rum så nu kan jag härja fritt i pannrummet. Men det är mkt att göra och golvet är nu klart i alla fall.
Håller som bäst på att spika upp eldosor på väggar och tak. Det kommer bli mellan 15 - 20 eldosor när jag nu börjar summera, mkt beroende på att jag konverterar utanpåliggande kulo till tråd i rör.

Jag har inte riktigt löst hur jag skall kunna dra elen snyggt från VP och till elcentralen. Funderar på att placera en takdosa ovan VP och dra synlig kulo rakt upp i taket ovan VP in i takdosan och därefter i tråd till brytare och elmätare och till sist 3st säkringar i elcentralen. Alternativt är att dra synligt (kulo) hela vägen dvs i taket och till brytare och elmätare osv.det bör bli enklare men vi får se. Jag skall få inne resp utegivare från VP via nåot rör i taket också?

Jag har förlagt så mkt av eldragning dvs rör i rummet i taken där jag skall spika panel och två av 4st väggar i pannrummet är putsade dvs ingen el i väggen vilket gör det lite trixigt att få det snyggt då man inte är mer än självlärd elektriker, jag drar dock inte i tråd själv det brukar jag leja bort till proffs.

Mvh

Mith
 
Såhär ser min IVT greenline ut... blev installerad i april.
Det enda trista är väl att elektrikern ej har behagat göra klart jobbet än, ser slarvigt ut med provisoriskt inkopplade saker när man pyntat en kvarts miljon anser jag.
 
  • CIMG1232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mith: om du vet att du ska ha både inne och ute givare så dra bara ett tomt rör från lämpligt ställe inomhus (typ hall, där solen aldrig skiner direkt på), och ute var som helst lätt åtkomligt på norrsida. Elen från central kan du bara släppa ut ett rör utan dosa, för elektrikern vill alldeles säkert sätta en arbetsbrytare utanpåliggande i närheten av VP.
 
Danne031 skrev:
mith: om du vet att du ska ha både inne och ute givare så dra bara ett tomt rör från lämpligt ställe inomhus (typ hall, där solen aldrig skiner direkt på), och ute var som helst lätt åtkomligt på norrsida. Elen från central kan du bara släppa ut ett rör utan dosa, för elektrikern vill alldeles säkert sätta en arbetsbrytare utanpåliggande i närheten av VP.
Tack för tipset.

/Mith
 
B
hej

såhär ser vår installation ut:

Hjärtat, en Vissmann 300-G 8,4kW, till vänster en Thermia MBH VVB på 300L:
Viessmann_300-G.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Många kopplingar blev det:
VP-koppling.JPG

Vi lyckades få in det i tvättstugan, har tyvärr inte någon källare, så "snygg" installation eftersträvades..
VP%2BVVB.JPG


Volymtank placerad innan första elementet på slingan:
100L-Volymtank.JPG
 
  • Expansion.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det dubbla exp.kärl?
 
B
abrovink skrev:
Är det dubbla exp.kärl?
Den högra är för Brine, då ledningarna går i taket så måste det vara trycksatt...
 
F
Jag har inte riktigt löst hur jag skall kunna dra elen snyggt från VP och till elcentralen. Funderar på att placera en takdosa ovan VP och dra synlig kulo rakt upp i taket ovan VP in i takdosan och därefter i tråd till brytare och elmätare och till sist 3st säkringar i elcentralen. Alternativt är att dra synligt (kulo) hela vägen dvs i taket och till brytare och elmätare osv.det bör bli enklare men vi får se. Jag skall få inne resp utegivare från VP via nåot rör i taket också?

Jag har förlagt så mkt av eldragning dvs rör i rummet i taken där jag skall spika panel och två av 4st väggar i pannrummet är putsade dvs ingen el i väggen vilket gör det lite trixigt att få det snyggt då man inte är mer än självlärd elektriker, jag drar dock inte i tråd själv det brukar jag leja bort till proffs.

Mvh

Mith[/quote]


Kulo kan du ju direkt glömma.
Du ska ha en säkerhetsbrytare bredvid pumpen om ej elcentralen sitter i samma rum.
Från den till pump bör du dra gummikabel, bara ett tips.
Sen från säkerhetsbrytaren till elcentral om det skall vara infälld installation bör det minst vara 20 vp-rör/flexslang draget pga minsta arean till 99% skall vara 2.5mm2 (kan vara större beroende på pumpens storlek.) sen kan du ju direkt plocka med ett 16mm tomrör till elc. för ev. effektvakt.
ett 16mm tomrör till ute.g
ett 16mm tomrör till inne.g

lycka till.
 
fulle skrev:
Jag har inte riktigt löst hur jag skall kunna dra elen snyggt från VP och till elcentralen. Funderar på att placera en takdosa ovan VP och dra synlig kulo rakt upp i taket ovan VP in i takdosan och därefter i tråd till brytare och elmätare och till sist 3st säkringar i elcentralen. Alternativt är att dra synligt (kulo) hela vägen dvs i taket och till brytare och elmätare osv.det bör bli enklare men vi får se. Jag skall få inne resp utegivare från VP via nåot rör i taket också?

Jag har förlagt så mkt av eldragning dvs rör i rummet i taken där jag skall spika panel och två av 4st väggar i pannrummet är putsade dvs ingen el i väggen vilket gör det lite trixigt att få det snyggt då man inte är mer än självlärd elektriker, jag drar dock inte i tråd själv det brukar jag leja bort till proffs.

Mvh

Mith

Kulo kan du ju direkt glömma.
Du ska ha en säkerhetsbrytare bredvid pumpen om ej elcentralen sitter i samma rum.
Från den till pump bör du dra gummikabel, bara ett tips.
Sen från säkerhetsbrytaren till elcentral om det skall vara infälld installation bör det minst vara 20 vp-rör/flexslang draget pga minsta arean till 99% skall vara 2.5mm2 (kan vara större beroende på pumpens storlek.) sen kan du ju direkt plocka med ett 16mm tomrör till elc. för ev. effektvakt.
ett 16mm tomrör till ute.g
ett 16mm tomrör till inne.g

lycka till.[/QUOTE]

Hej

Jag ber om ursäkt men jag brukar kalla kulo för all utan påliggande eldragning men jag vet att den blymantlade kabeln inte används längre.
Man behöver inte ha ett 16mm rör till varje givare (dvs ute resp innegivare) det räcker med ett men det kan ju vara praktiskt.
Elkabeln från proppskåpet till elmätare via brytare till värmepump lades i 25mm rör. Jag tror det var en 6mm2 (5-ledare).
Effekt vakt är inte så vanligt att man sätter på en värmepump enligt min elektriker. Mer vanligt på Elpannor med högeffekt i flera steg. Ofta är värmepumpar idag dimensionerade för att inte behöva mer än 3kW effektsteget därmed finns det inte så mkt att effektreglera ner.
Bara som tips för den som skall förbereda för VP-installation någon gång framöver.

/Mith
 
Glömde bifoga bilder efter installationen. Det återstår en del jobb med montage av garderober vidsidan om VP samt mura igen hålet från vedpannan.

/Mith
 
  • IMG_4385.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4379.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.