Hej,

Har ett litet förråd på ca 6 kvm som jag håller på att isolera så att det ska hålla frostfritt och aningen uppvärmt när jag är där och ska snickra lite.

Nu är frågan vilken typ av värmekälla jag ska använda?

Främst tänker jag på brandrisken då jag kommer att ha sågspån, slipdamm och träflisor flygandes i min lilla "snickarboa".

Även om oljefyllda radiatorer får mycket kritik så kanske just ett oljefyllt element/radiator passar ypperligt för detta ändamål?

Har ni förslag på andra värmekällor som passar min snickarbod/förråd på ca 6 kvm.

Tack på förhand!

Mvh, Andreas
 
Ingen som har någon erfarenhet av detta?

Mvh, Andreas
 
Oljefyllt duger bra, har du vattenburen värme i närheten drar du istället dit ett par pipor och sätter ett element ist
 
Tack för svar!

Lutar åt att det blir ett oljefyllt element trots mycket negativa kommentarer om dessa element. Just pga att brandrisken är låg då det kommer finnas mycket damm och sågspån i närheten.

Mvh, Andreas
 
Hej igen,

Ingen annan som har någon kommentar om detta?

Ska iväg och handla under helgen så det vore ju skönt att veta att man resonerat rätt :)

Mvh, Andreas
 
Med tanke på miljön i snickarboden så skulle jag kört på oljefyllda element, med elektronisk termostat.

Eller vattenburet om det finns möjlighet till det.
 
Redigerat:
B
vi lyckades få in vattenburet i vårt förråd, lyckades få 2 st 50mm markrör "över" efter att elektrikern varit här.. ;) en pex i varje sen var det klart, mkt glidmedel och kraft för att dra igenom men det funkade! :)

kan hålla 15-16 grader där till mycket låg kostnad... jag hade nog grävt ner en kulvert ändå..
 
Hur långt är det till Snickarboden och det vattenburna systemet...?
Kulvertrör dyrt :(

Mvh
 
Hej! Välj ett element avsett för brandfarliga utrymmen, IP55. Skulle det börja brinna är det lätt att råka illa ut annars. Det första försäkringsbolaget kollar är vad du haft för värmekälla. Vill du inte ha nå´t på väggarna så finns det något som heter Thermocassett (Frico). Fästes i taket 300W (600x600 mm) eller 600W 600x1200 mm)
 
Hej och tack för alla svar!

Det lutar åt ett oljeelement. Vet ej vilken IP de oftast har. Alla annan el inne i boden är IP55 vet jag.

Vatten är tyvärr inte ett alternativ.

Thermocassette är en intressant alternativ men väldigt dyrt för min lilla bod.

Har kikat lite på Jula och på Clas Ohlson efter oljeelement. tror ni något av dessa borde funka? Ska kolla på vilken IP-klassning de har på dem så klart.

Mvh, Andreas
 
Huvudsaken är att de har elektronisk termostat.

Protte
 
prototypen skrev:
Huvudsaken är att de har elektronisk termostat.

Protte
Så IP-klassningen spelar ingen roll?

Dessa på Jula och Clas Ohlson är IP21 vilket vad jag kan förstå inte är dammsäker?

Mvh, Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.