Hej!

Jag har ett fönster (normalstort) som jag vill insynsskydda i sin helhet, dvs inte bara med en remsa längst ner. Jag har idag en mönstrad plastfilm uppsatt, men jag tycker inte det blir tillräckligt snyggt. Finns det någon smart gardin, film eller persienn som ni kan tipsa om?

Jag vill alltså ha in så mycket ljus som möjligt, men ingen insyn alls.
 
Det finns plast som gör att fönstret ser frostat ut, blir ganska snyggt.
 
Var hos reklamfirman i stan för ett tag sedan.
Dom hade en film som man ser ut genom, men inte in.

//Daniel
 
Om det "bara" är ljusinsläpp och insyn som är av betydelse så borde en persienn funka bra som man vinklar i rätt läge så att solstrålar som kommer lite uppifrån släpps in och insyn ut / lite nedifrån begränsas.
Eventuellt i kombination med lite växter innanför.

Henrik
 
DeEss skrev:
Var hos reklamfirman i stan för ett tag sedan.
Dom hade en film som man ser ut genom, men inte in.

//Daniel
men som alltid är den beroende på ljusförhållandet. På kvällen blir effekten omvänd
 
Frostad vinyl som någon skrev ovan "is tha shit". Hittas nog hos din lokala skyltmakare/dekorfirma. Be att få med en skrapa så blir det mycket enklare att sätta upp vinylen.

Ett tips när du sätter upp den är att använda en blomspruta med vatten som har 1 droppe diskmedel i sig (för att få bort ytspäningen) och fukta både rutan och vinylens adhesiv-sida ganska rikligt. Smäll sedan på den något förstora vinylen, skrapa så att det nyper tätt för att sedan renskära med skalpell el. liknande. Eventuella luftbubblor fås bort genom att sticka ett litet hål i kanten på bubblan och skrapa mot hålet.
 
frohike skrev:
men som alltid är den beroende på ljusförhållandet. På kvällen blir effekten omvänd
Hoppsan - det sa dom inget om hos reklamaren...
Tur jag inte satte sån på badrumsfönsterna då! :p
 
Billigaste frostade folien har väl IKEA. Men den är inget "fancy", det går inte att se åt något håll.
 
har skrivit en liten monteringsbeskrivning för solfilm, momenten som görs är de samma dör frostad film. Men vad du än gör, stick Aldrig hål på en bubbla, rätt gjort s skall bubblor gå att trycka ut, därimot om det är små bubblor och de är runda så kommer vattnet rätt snart att torka bort och då skall de försvinna. Sticker du hål på filmen finns risken att du får luftvandring bakom filmen med tiden.

FAQ finns i denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/115121-monteringsrad-foer-solfilm.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.