Har äntligen installerat klart och fått igång mitt nya vedsystem:D men smolket i bägaren blev shuntmotorn som vägrar röra på sig:mad:...ej felkopplad enligt Danfoss kopplingsschema:confused: Den låter som att den vill röra sig men inte orkar och på manuellt läge kan man ändra läget. Shunten är en esbe VGR130, motorn är kopplad till Danfoss ECL 110 regulator.
 
Funkar det att köra motorn manuellt via panelen?

Har du monterat shunt motorn så den inte försöker gå åt fel håll?

Har du rätt motor för din shunt 90 graders eller 180 graders?

Har du kollat vad givarna säger i panelen ute/inne?

Har du kollat vad din valda värmekurva säger om hur varmt den ska shunta ut i det ögonblick du inte får det att fungera?

Har du väntat tillräckligt länge för att se om det verkligen händer något. Systemet är ju trögt och gör väldigt små justeringar åt gången?

Har du kollat att din shuntventil går lätt? Min kan jag ändra med kraften i mitt lillfinger om jag skulle behöva.

Har du kollat med Danfoss support? Dom är kalas och anledningen till att man köper Danfoss.
 
parkway skrev:
Funkar det att köra motorn manuellt via panelen?

Bara manuellt ej via panelen

Har du monterat shunt motorn så den inte försöker gå åt fel håll?

jag kan shunta systemet rätt manuellt

Har du rätt motor för din shunt 90 graders eller 180 graders?

90 graders och den ska blanda returvatten med varmvatten.

Har du kollat vad givarna säger i panelen ute/inne?

Har bara ute och framledningsguvare, när panelen öppnar eller stänger händer inget och jag väntar länge för att höra något eller se någon förändring. någon gång ibland surrar den till men inget händer fast den ska ha stängt eller öppnat. undrar om den är för klen?

Har du kollat vad din valda värmekurva säger om hur varmt den ska shunta ut i det ögonblick du inte får det att fungera?

den shuntar varken i för högt eller för lågt värde

Har du väntat tillräckligt länge för att se om det verkligen händer något. Systemet är ju trögt och gör väldigt små justeringar åt gången?

enligt uppgift skulle det ta 140 sek om den ska stänga eller öppna men efter 30 min har den inte rört sig. har markerat position på handtaget men inte ens över natten har den ändrat läge...

Har du kollat att din shuntventil går lätt? Min kan jag ändra med kraften i mitt lillfinger om jag skulle behöva.

nej på manuellt läge måste jag ta i med hela handen för att få den att röra sig, skulle inte kunna ändra eller vrida den med lillfingret.

Har du kollat med Danfoss support? Dom är kalas och anledningen till att man köper Danfoss.
ska kolla med dem idag :)
 
typen av shunt är vrg 130 typklass HRB3 och shunt mototorn är en AMB 162 24 v
 
Evreka!:D Motorn går om jag tvingar den i manuellt läge( håller inne knappen för öppna resp stänga) men varför funkar inte skiten i övriga lägen?:confused:
 
Min snabba slutsats blir då att antingen får du fel värden från dina givare eller så har du fel kurva inställd för ditt behov.
 
eller så står den i standby....
 
fel kurva?:confused: jag beräknade ut att mitt värmebehov skulle mötas bäst av en kurva på 0,8 men danfoss rekommenderar att alla kurvor ska vara över 1,0.
Ett nytt problem uppstod igår kväll, jag kan stänga genom att trycka på - på regulatorn men när jag vill öppna så händer inget, den rörde sig inte...då öppnade jag den manuellt och vipps gick det att genom regulatorn att stänga igen...:confused:
 
Använder du Danfoss egen shuntmotor?

Har du provat med en annan kabel mellan panel och shunt?

Du har inte knäckt skruvanslutningarna i panelen när du dragit fast kablarna?
 
parkway skrev:
Använder du Danfoss egen shuntmotor?

Ja amb 162 tror jag

Har du provat med en annan kabel mellan panel och shunt?

nej då måste man öppna motorn, garantin slutar att gälla då enligt tillverkaren

Du har inte knäckt skruvanslutningarna i panelen när du dragit fast kablarna?
du menar att kablarna skulle kortsluta varandra, visserligen ser man inte så väl kablarna men de fäste bra och borde inte ha kontakt med varandra. Vad menar du med standby?, har inte sett någon sådan inställning.
 
gnoll skrev:
du menar att kablarna skulle kortsluta varandra, visserligen ser man inte så väl kablarna men de fäste bra och borde inte ha kontakt med varandra. Vad menar du med standby?, har inte sett någon sådan inställning.
På själva shuntmotorn kan man ställa antingen auto eller manuell, ett litet jack som man ställer om med en skruvmejsel.. Det är inte så enkelt att den står på manuell där?
 
:confused::confused: tröttnade ur igår kväll efter att ha pratat med danfoss support och kopplade om sladdarna enligt 220 v modellen istället för 24 v, visserligen en risk men teknikern på supporten ville att nollan skulle vara i mitten... ;) tro på tusan att allt bara surrade till och FUNKADE!!!!! men kopplingsschemat har kollats och kollats om och om igen :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.