Det har blivit dags att göra nåt åt tvättstugan, den är lite opraktisk och i behov av en ansiktslyftning. Och i och med detta har jag några frågor:

1. Väggarna är betongväggar (lättbetong?) som är målade med nån plastfärg. Jag vill kakla delar av dessa. Kan jag sätta kaklet direkt på dom målade väggarna eller måste jag ta bort färgen först? Färgen sitter delvis som berget och det blir ett jättejobb att få bort den...

2. Vattenledningarna ligger utanpå väggen, som delvis ska kaklas och delvis täckas med skåp. Tänkte fräsa "spår" i väggen och lägga vattenledningarna dolt bakom kakel och skåp. Är detta OK?

3. Samma som ovan fast för el? Detta är jag så gott som säker på att det är OK...

Vad tror eller vet ni som huserar här?

/rpc
 
1. Om färgen sitter fast bra borde den väl kunna få sitta kvar. I alla fall om du inte har problem ned fukt i väggen. Tvätta väggarna noga och prima med en bra primer inna du kaklar. (Ska själv göra precis så, men vi har inte plastfärg på våra väggar.)

2. Jag tror att det är helt OK att fälla in vattenrör utan skarvar i väggarna. Däremot måste alla skarvar gå att komma åt. (Vi har gjutit in rör-i-rör i vårt golv t.ex.)

3. El är nog inga som helst problem. (Mer än att det egentligen ska göras av en elektriker.)
 
1. Inga problem med fukt numera. När vi flyttade in fanns vissa ställen där fukt vandrade in genom väggen. Där lossnade naturligtvis färgen och putsen under oxå. Men efter att ha grävt bort jord på utsidan och lagt på asfalt så är dessa problem borta. Sen finns det ställen där färgen sitter dåligt av andra orsaker, men där är det ju då lätt att ta bort den...

2. Rör-i-rör - använder du flexslang då eller? Annars är ju rör ingjutna i väggar en standardlösning...

3. Jo jag vet...:rolleyes:

/rpc
 
Ja, vi använde flexrör, både till element-rör och till vattenledningar.
2006-10-03_6.JPG
 
Pratade med en kille på färgaffären igår och han menade att man INTE ska ha nåt tätt skikt i väggen, detta för att fukten ska kunna vandra genom betongen... Alltså bör jag ta bort färgen...

MEN, frågar sig då vän av ordning: om man gör ett våtutrymme mot en betongvägg - ska detta inte ha nåt tätskikt i så fall? Jag tycker detta är lite motsägelsefullt...
 
rpc skrev:
Pratade med en kille på färgaffären igår och han menade att man INTE ska ha nåt tätt skikt i väggen, detta för att fukten ska kunna vandra genom betongen... Alltså bör jag ta bort färgen...

MEN, frågar sig då vän av ordning: om man gör ett våtutrymme mot en betongvägg - ska detta inte ha nåt tätskikt i så fall? Jag tycker detta är lite motsägelsefullt...
Inte i en källare, om det är en yttervägg. Där ska fukten kunna "vandra"...
 
OK, då vet jag vad som gäller. Men nu säger hustrun att vi ska fixa till hallen först...;)

/rpc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.