vi ska så gräsmatta ca 500 kvm och har grovplanerat tomten. den har dock lite stenar kvar,ska vi plocka bort dem? och sen lägga ut matjord, vad kommer den kosta samt kostnad för transport och utläggning med traktor??
 
Vad har ni för underlag? Om det bara är fyllnadsmassor behöver ni kanske 35-40 cm matjord men om det är lerjord kanske det räcker med 25 cm. Är det redan matjord kanske 10-15 räcker. Detta ger alltså allt från 200 till 50 kubik jord som ni bör kunna få för typ 180 spänn kubiken inkl transport (men ej utläggning). Pris således 12-36000 kr (kanske dyrare i storstad). Utläggning av jorden vet jag inte vad det kan kosta, beror helt på var ni bor (mkt billigare om den lokale bonden gör det än om stora schaktningsföretaget ska göra det).

Sen måste man ju inte följa alla riktlinjer slaviskt. Vi har 1000 kvm gräsmatta som vi sådde i juli. Underlaget var styv lerjord. Vi köpte dålig matjord (lerjord till stor del), cirka 60 kubik, som vi grovplanerade ut och sedan harvade och avslutade med att släta till med uppochnervänd pall. Sådde en säck frön (egentligen till 800 kvm). Idag, två månader senare, har jag klippt sju gånger och gräsmattan är riktigt tät och fin. Kanske lite känslig för hällregn, men å andra sidan var vi inte beredda att betala typ 70000 för jord.
 
  • Gilla
Sjögurka
  • Laddar…
Har för mig våran jord gick på ca 30 tusen till 600 kvm, inkl. transport men inte med utläggning eller bearbetning av densamma.
 
Jag betalade 11800 för 70 kubik matjord inklusive transport. La 10 cm på jordiga fyllnadsmassor ca 700 m2. Grävaren som drog ut det betala jag 3000 för. Men det var lite extraarbete med att dra till tomten innan jorden åkte på. Försök ta bort stenar, men då ska tomten vara helt avdragen och klar, annars dyker det upp nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.