Hejsan!! :D

Troligtvis blir det nog på väggen mellan kök och vardagsrummet..

Jag funderar på att göra två små rum på andra våning över köket och vardagsrummet/tvättstugan. Kanske går att få till det snygggt om den kommer upp vid mellanväggen mellan rummen på något sätt!!

/Lassemannen
 
Hej på er alla

Vi skall börja inreda övervåningen i vår Stora mariannelund. Är det någon som har gjort detta som kan skicka lite foton? Vi skulle behöva se lite bilder på inredda övervåningar. Även andra hus går bra

Maila gärna till e.westlund@telia.com
 
"Målning av huset har Vi gjort själva mest pga våran kräsenhet men vi sparade duktigt med pengar på det också, varför betala för en färg som skall målas om innom ett par år? med mitt färgsystem gör vi andra strykningen om 5 år som sedan håller i typ 15 år"

Hur funkar det, hur/vad gör du?

Olof
 
Hej!

Lite bilder på en övervåning skulle vara väldigt önskvärt!!
 
.Mats, vad köpte du för hus då? Jag tycker att det är inte minst lika viktigt att ta referenser och de som byggt i Kalmartrakten med Smålandsvillan är helnöjda.
Jag har inte en aning hur det är i andra regioner men visst kan det säkert finnas dåliga säljare eller entreprenörer vilket hussäljare man än väljer.

Min högst personliga åsikt är att efter att ha sett Eksjöhus på TV:n och kommentarerna de fällde där så skulle inte jag våga bygga med dem. Men det kanske bara är så att det är några i mängden som råkat illa ut. Eksjöhus säljer väl fortfarande hus vad jag förstått :)

Sedan det med platta och golvvärme är det nog inte alla som vill ha. Inte jag i alla fall. Man har ju hört och sett skräckexempel hur det kan gå med golvvärme. Visst har säkert krypgrund också sina svagheter och problem. Men tiden får väl avvisa vilket som är bäst. Jag vet att jag i alla fall inte tycker om att ha värmen hela tiden under fötterna.

Samma sak är det väl med reklambiten. Hur mycket Coca-cola skulle säljas om de inte gjorde så mycket reklam. Vi har beställt en Smålandsvilla och jag känner mig faktiskt inte alls orolig, visst är det lite läskigt att låna mycket pengar. Men för det kommande bygget så känner jag mig trygg.

Ang. köksvalet så är jag helt nöjd också, jag har valt de luckor som vi tyckte vad fina för inte allt för mycket pengar. Vi kommer troligtvis att välja bort vitvarorna för att kunna få rostfritt eller aluminium så vi blir säkert nöjda med vårt kök skulle jag tro.

Men som sagt så är ju smaken som baken. Är du nöjd med det husval du gjort så är det ju bara att gratulera.

//Roger
 
.mats,

Vilka priser har du fått från Vårgårda hus som machar Smålandsvillan?
För när jag kollade för ett halvår sedan skillde det nästan 300 000kr.

Kan du inte lägga ut priserna på Vårgårda husen du fått?

Tack på förhand.
 
Du har fått en kanonpris, för enligt prislistan kostar kastanjen inredd 1490800 iofs förra årets prislista, villa lammhult från Smålandsvillan kostar 986500 (pris göteborg) men där kommer ovanvånings inredningen till och standarden är lägre men för 250000 kr kommer vi göra ovanvåningen och höja standarden nere, om nu väljer dem.

Har du fått dubbelgaraget på köpet, känns som ditt pris inte stämmer?

Vet du om det finns något vårgårdahus som visningshus i Göteborgs regionen?

/S
 
Ja, slå till på det, Mats! Vi har fått ett pris på Kastanjen fullt inredd och med takkupa på 1 566 000:-. Utan garage >:(. Men jag tyckte det var bra tills jag läste ditt pris ;). Var tänker du bygga?
 
Ella skrev:
Ja, slå till på det, Mats! Vi har fått ett pris på Kastanjen fullt inredd och med takkupa på 1 566 000:-. Utan garage  >:(. Men jag tyckte det var bra tills jag läste ditt pris  ;). Var tänker du bygga?
Takkupa = 60.000
De har kanske bara målarpaketet (allt ingår bara jobb återstår) & målar själva = 45.000...så vips kan man ordna garage :)

Håller med om Smålandsvillan...det som är grejen med dom är att grunden inte ingår. Så grund tillkommer med 150 - 200000 på deras pris på nätet.
Kakel ca 20.000 för båda badrummen (om man inreder uppe) du får välja för 250kr/m2.

Men visst kommer man undan billigare med smålandsvillan men då får man lösa det mesta själv.
 
Fast jag måste ju säga att vi betalar myyycket mindre än många andra för vårt hus.

Vi bygger Stora Mariannelund och har bland annat:

*slipbar ekparkett i hela huset utom tvättstuga
*kaklat badrum med golvärme
*ekkök med inbyggnadspaket och sjösten
*murspis i vardagsrummet
*garage med förråd
*takkupa + veranda
*färgad ytterdörr

Detta är lite saker som jag kommer på just nu.

Det jag vill ha sagt är att enligt mig så är Smålandsvillan ett billigt alternativ även om man inte väljer att ha allt som är standard.
Vi har valt till nästan alla tillval som går + allt material till övervåningen och hamnar under 2 miljoner INKL tomt, grund, schakt och alla avgifter (lagfart, elanslutning, pantbrev mm)

Utav detta kostar bara vår tomt 550000 kr, schakt och grund kostar 130000 kr

 
.Mats kan du specificera tillvalen på 430´.
Är det bara på nedre våningen då??
Nyfiken!

//Roger
 
Vore kul att se specifikationen .Mats! Kan du inte posta den?
 
Jag har försökt "bygga" ett hus på Smålandsvillans hemsida och blev mycket konfunderad...

Man kan inte göra hur många tillval man vill. Eh, varför då? Efter ett visst antal tillval kommer denna text: "Detta tillval kan inte väljas. Du har redan maximalt antal tillval ur denna grupp. Du måste ta bort ett tillval ur denna grupp innan du kan välja ett till.".

Kan man inte göra det på riktigt eller är det bara programmet på hemsidan som inte klarar det?

En annan sak som jag är mycket skeptisk till är att ta upp barnbidraget som inkomst, utan att ha några utgifter för barnen. Barn är och förblir en utgift (även om de förvisso kan räknas som en tillgång, i alla fall ibland ;))! I det här fallt blir ju siffrorna snyggare, men inte ska man väl luras?
 
Det kan inte vara så att du försökt kombinera 2 tillval som inte går? Kanske har du valt en annan spis OCH inbyggnadspaket eller nåt? Det krockar ju i så fall.... :-/

Självklart kan man välja hur mycket tillval man vill i verligheten ;)
 
Norpan skrev:
Fast jag måste ju säga att vi betalar myyycket mindre än många andra för vårt hus.

Vi bygger Stora Mariannelund och har bland annat:

*slipbar ekparkett i hela huset utom tvättstuga
*kaklat badrum med golvärme
*ekkök med inbyggnadspaket och sjösten
*murspis i vardagsrummet
*garage med förråd
*takkupa + veranda
*färgad ytterdörr

Detta är lite saker som jag kommer på just nu.

Det jag vill ha sagt är att enligt mig så är Smålandsvillan ett billigt alternativ även om man inte väljer att ha allt som är standard.
Vi har valt till nästan alla tillval som går + allt material till övervåningen och hamnar under 2 miljoner INKL tomt, grund, schakt och alla avgifter (lagfart, elanslutning, pantbrev mm)

Utav detta kostar bara vår tomt 550000 kr, schakt och grund kostar 130000 kr
Hur kan ni hamna under 2milj.
har också tittat på samma hus med nästan alla tillval och tomt för 150 t och grund för 160t.
men utan dessa tillval.
*slipbar ekparkett i hela huset utom tvättstuga
*kaklat badrum med golvärme
*ekkök med inbyggnadspaket och sjösten
*murspis i vardagsrummet
Och ändå hamnar vi på 2 milj. och har en oinred vind

/JK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.