Hej!

Röjde sly på tomten i helgen och hittade ett träd där gårdens tidigare ägare skårat trädet för att skapa ämnen med hjälp av vallning för yxskaft och andra handredskap. Den skårade delen är cirka 3 meter lång och spikrak! :)

Trädet ska dessutom tas ner inom en överskådbar framtid och jag har därför två frågor:

1. Hur tar jag bäst tillvara ämnet för att förhindra sprickbildning. Behöver man behandla det på något specifik sätt pga vallningen eller kan man tillämpa samma teknik som när man tar hanterar "vanligt" virke?

2. Sitter någon inne med bra info om hur man tillverkar skaft till yxor och andra redskap? Det enkla skulle ju vara att kopiera ett köpt skaft, men jag är lite nyfiken på tekniken bakom skaftet med avseende på t.ex tungdpunkt och liknande. Lite kvalificerad "skaft custom making" :p

Tack på förhand!

/Martin
 
En vän till mig som gjorde ett yxskaft torkade det i en plastpåse med en potatis i utomhus på hösten tror jag att det var. Många variabler, men kanske nån kan spinna vidare? Jag är intresserad jag med!
 
Nu måste du berätta med Manberg. Varför torka det utomhus tillsammans med grönsaker?
 
Vad är det för trädslag?
 
phl skrev:
Nu måste du berätta med Manberg. Varför torka det utomhus tillsammans med grönsaker?
Jag har ingen aning om det hjälper att bara ha en potatis i påsen, men ett gammalt trick är i varje fall att stryka in virket med en kokt potatis för att det skall torka långsammare, vilket i sin tur minskar risken för sprickor.
 
Potatis har man ju ibland i pip- eller cigarettobakspaket för att den inte ska torka för mycket, och utifrån det gissar jag att potatis är där för att se till att torkningen inte går för fort. Ett problem med torkning i plastpåse är att man måste ha järnkoll på det så att det inte möglar. Det är väl mest i början det är problem. Har förstört ett flertal täljprojekt i färskvirke genom att glömma bort påsen...
 
Mr Handyman skrev:
Potatis har man ju ibland i pip- eller cigarettobakspaket för att den inte ska torka för mycket, och utifrån det gissar jag att potatis är där för att se till att torkningen inte går för fort...
Det låter inte helt orimligt. Potatisen bör förmodligen kunna avge en del fukt i sakta mak som slöar ner torkningsprocessen (?). Har bara aldrig hört talas om det förr, men man skall ju lära sig något nytt varje dag...

Att stryka virket med en kokt potatis är i någon mening logiskt eftersom den innehåller stärkelse, vilket används i en del sorters lim (cellulosalim, typ tapetklister). Man kan ju använda tex vanligt trälim för att begränsa torkningen på "kritiska" delar som ändträ och nysågade ytor.
 
Tack för alla tipsen så länge. Torka i påse med potatis låter ju onekligen lite "annorlunda" Funderar om vår jordkällare skulle vara ett alternativ. Kallt och hög luftfuktighet....

andersmc: Bör vara asp eftersom trädet står i ett stort aspbestånd, men helt säker är jag inte. Ska kolla i kväll. (Var så fokuserad på vallningen att jag missade trädsort...)

Hittade även följande sajt som var intressant http://www.slojdeniskogen.se/ fanns mycket intressant att läsa. Framförallt slås man av att "gubbarna" från förr hade både ett och två ess i rockärmen när det kommer till att ta tillvara på virke och detaljer från skogen.

/Martin
 
phl skrev:
Nu måste du berätta med Manberg. Varför torka det utomhus tillsammans med grönsaker?
Som killarna har sagt, sen om det var kokt eller okokt potatis, det vet jag tyvärr inte. Men som sagt, öppen för info!
 
Jag skulle gissa (är säker) på att det är ask. Ask är segt och används till spadar, krattor etc idag. Asp gör man tändstickor av och bastulavar.
 
Kollade igår. Var Asp, vilket var lite förvånande. Det jag hittat om material tyder ju på att Ask skulle ha varit bättre, precis som fn76 sa. Jag kan ju göra värdens största tändstick då om inte annat!
 
Säkert det är Asp? För det kan du inte ha till yxskaft. Ask däremot hade varit utmärkt. Trots att det bara skiljer en bokstav i namnet är det något helt annat.
 
Jorå så tappad är jag inte. Gran korta barr. Tall långa barr ;-) l Ask stjälk med en massa blad, Asp små blad som darrar....

Varför funkar det inte med Asp?
 
Tigger skrev:
Jorå så tappad är jag inte. Gran korta barr. Tall långa barr ;-) l Ask stjälk med en massa blad, Asp små blad som darrar....

Varför funkar det inte med Asp?

Björk, Platta barr...
 
Asp är inte speciellt hårt och har väl egentligen ingen speciell skönhet som man skriver hem till mamma om. Däremot lär det vara bra till bastulavar på grund av sin förhållandevis låga värmeledningsförmåga. Om man vill torka ämnet långsamt så är ett gammalt trick att limma fast ett eller flera lager papper på ändträt. Man skall använda rejält med lim. På så sätt täpper man till ändträt och undviker sprickor och får en långsam torkning. Trät spricker i ändträt när detta torkar och krymper snabbare än bulken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.