Hallå alla kunniga på forumet.

Har tagit in offerter till mitt hus och tänkte därför kolla med nån mer kunnig på detta forum om det låter vettigt och prisrätt m.m.

Huset är enplans med källare på 86kvm per plan. Putsad fasad på stenväggar utan direkt isolering, tvåglas fönster, tillläggsisolerad vind 30cm och nydränerad källare även med podränskivor 12cm.

Jag har tagit in offerter från 3 företag och det är 2 som kränger IVT och 1 Thermia.
Allt 3 har tänkt borra 160m dock skiljer aktivt borrdjup lite mellan dom 3. 2 kör nombrunn -07 och 1 -97.

Tidigare förbrukning för huset har varit cirka 10000kwh el (inkl hushållsel) och 5 pall med pellets (cirka 20500kwh).
Alla 3 som offererat har använt nån schablon där dom säger att vi gör av med 29000-33200kwh/år i uppvärmning och tappvatten när dom gjort sin besparings- & förbrukningskalkyl. Så det är ju ganska svårt då att räkna på hur mycket vi kommer spara och när pumpen betalat sig.

Dom olika lösningarna jag fått är dessa:
IVT HT Plus E9 + IVT varmvattenberedare 300L = 163.000:-

Thermia DUO 8 + Thermia varmvattenberedare MBH TWS 300L = 157.200:-
Thermia Diplomat Optimum G2 8 = 161.800

IVT HT Plus E9 + Slingtank 502 med 2 tappvarmvattenslingor med 500 l radiatorkrets = 152.000:-
IVT Premiumline X11 + IVT varmvattenberedare DVB 300 FC 300L = 161.000:-

Det jag undrar är om det verkar vara rätt produkter och rätt pris för kalaset?

Vore tacksam för relativt snabba svar eftersom det snart är dags att bestämma sig.
 
Hej "djurgardare",
vad vill du ha svar på? Vad som är rätt?

Välkommen till forumet förresten!

Du har ett ganska litet hus som drar en väldig massa energi.
Kanske du skall börja med att titta på förbrukningssidan.

Isolering och ventilation är nog billigare att åtgärda än att
bygga värmepumpssystem för din enorma förbrukning.

I all välmening //KoW
 
Tackar.

Det jag undrar över är om dom verkar ligga rätt till i pris eller om det är ett överpris.
Sen undrar jag om det är nån som har nån synpunkt på vilket av systemen som är effektivast.

Du skriver att isolering och ventilation är nog billigare att se över. Vilka åtgärder är det jag ska göra där anser du för att få ner min nuvarande förbrukning? Väggar tillläggsisolerar man ju inte förrän den dag det är dags att renovera fasaden för det skulle aldrig betala sig enligt dom experter som jag pratat med. Fönster skulle man ju kunna byta men jag undrar om det ger så himla mycket som säljarna påstår. Visst det höjer komforten och minskar kallras och ljud utifrån men några stora pengar kommer man nog inte tjäna på det. Det är som vindsisoleringen som skulle ge så mycket, jag har inte märkt nån skillnad på energiförbrukningen sen det extra lagret landade på vinden.

Vilka åtgärder skulle man kunna göra med ventilationen?

En annan orsak till att jag vill byta värmesystem är att pannan är från -76 och pellets är inte kul att ha och göra med. Det är tungt, skrymmande, tidsödande och luktar illa. Skulle även få loss ett rum på cirka 10kvm om jag bytte värmekälla.
 
djurgardare skrev:
Tackar.
Det jag undrar över är om dom verkar ligga rätt till i pris eller om det är ett överpris.
Sen undrar jag om det är nån som har nån synpunkt på vilket av systemen som är effektivast.
.
djurgardare skrev:
Alla 3 som offererat har använt nån schablon där dom säger att vi gör av med 29000-33200kwh/år i uppvärmning och tappvatten när dom gjort sin besparings- & förbrukningskalkyl .
Priset är nog inom marginalerna men jag anser inte de har rätt värden i kalkylerna = lika med fel värmepump. Ditt hus kan omöjligen dra 33 000 kw/år sanningen när hushållselen är avdragen är nog mellan 20 000 och 25 000 kw/år så be dem titta över kalkylen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.