M
Hej!
Har renoverat lillstugan och ny el skall ut. Just nu så har jag en 40 slang nergrävd från källaren ut till lillstugan.

Innan så satt de en kopplingsdosa där 40slangen sluta, och från kopplingsdosan gick en kabel vidare upp genom ett hål i golvet in till första vägguttaget och allt annat kopplades därifrån.

Som det ser ut nu skall jag ha me mig 2 faser in istället för 1. Jag tänkte dra kabeln direkt in i stugan och alltså skita i den första kopplingsdosan som satt på utsidan, för den verkar bara onödig. Men däremot så måste jag ju börja dra upp kabeln till en kopplingsdosa på insidan för att sedan kunna separera de 2 olika faserna. Hur skall ja gå tillväga? Skall jag ta 20slang från 40slangens ända, in genom golvet och upp 2meter på väggen och sätta en dosa där typ?

Är ganska dålig på att formulera mig men hoppas ni fattar :p
 
Ska det vara infällt el utanpåliggande? Vad för sorts kabel ska du ha?
 
Mikael_L
Du behöver antagligen ingen slang alls för kabel ovan jord.
Men sätt gärna ett plåtskydd över kabelns nedre del, närmast marken. Så har du lite skydd mot mekanisk åverkan samt smågnagare.
 
M
Floppman skrev:
Ska det vara infällt el utanpåliggande? Vad för sorts kabel ska du ha?
Nä det skall vara infällt allting. Inget gips är uppe än så jag skall alltså komma med kabeln under huset, borra mig upp och ha spika kabeln på en regel som leder upp till första kopplingsdosan. Sen går jag vidare från den kopplingsdosan till allt annat.

Matning=EKLK och sen FK väl inne i huset (kanske uppenbart)


Mikael_L skrev:
Du behöver antagligen ingen slang alls för kabel ovan jord.
Men sätt gärna ett plåtskydd över kabelns nedre del, närmast marken. Så har du lite skydd mot mekanisk åverkan samt smågnagare.
Menade mest om jag behövde slang innanför gipset när jag skulle upp till första kopplingsdosan?

En följdfråga där är också på vilken höjd man brukar sätta kopplingsdosor?
 
Hej,
lägg rör (eller slang) till första dosan. Tror inte det är tillåtet med klamrad EKLK i dold förläggning (inbyggd bakom gips i vägg eller golv).

Sen är det väl frågan om det här med två faser (grupper) i samma dosa är tillåtet eller att rekommendera. Speciellt om de olika faserna ska dras till olika uttag, lampor mm i lillstugan.

Ska du ha två faser är det nog bäst att ha en dosa där de delas upp och som är tydligt märkt att det finns två faser i denna dosa.

Finns säkert någon på detta forum som kan tala om vad som gäller. Har sett trådar om detta tidigare.
 
Funkar det att byta inkommande om den dras direkt in i stugan?

/Kent
 
bu bör ha en 2-polig säkring eller jordfelsbrytare i husets huvudcentral för denna 2-fasmatning.
det ska ju gå att byta kabeln så se till så slangen går ända upp till dosan, det blir jobbigt med en skarv mellan 40 och 20-röret men det finns såna.
väl inne i dosan delar du upp i några utgående kablar till besysning och utag, och har du t.ex. 400v elradiatorer så drar du bägge faserna till dessa, men märk upp inuti doslocket hur det grenar av och om det är 230 oh 400v belastningar blandat.
detta ska även märkas upp på huvudcentralen, och använd helst 2-polig säkring, har du Diazed-central så sätt en egen normkapsling med 6 platser bredvid där du sätter en 4-polig JFB och en 2-polig dvärg enbart för din lillstuga.
 
Spontant utan att vara gnistis så skulle jag dragit in en jordkabel med 3fas till en liten uc inne i huset
 
givetvis är en 5G6 parallellad med mätaren och en egen UC det bästa, men i en del fall kan det vara överkurs, som jag bedömer det i detta fall, stugan har ju för tusan klarat sig med enfas förut.
och är man säker att inga 3-fasmaskiner kommer användas i närheten av stugan, eller att man har ett 3-fasuttag inte så långt därifrån, så varför göra det dyrare än nödvändigt? drar man 2-fas så har man även den fina möjligheten att ansluta 400volts apparater, i den mån effekten tillåter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.