Vi har platta på mark med vattenburen golvvärme. Huset är välisolerat så hittills har vi inte behövt slå på värmen. Men det är rätt kallt ute på nätter och fuktigt ... finns det någon risk för att plattan/golvvärmen blir förstörd på nåt sätt om man väntar med att slå på golvvärmen tills det blir kallt i huset? Har IVT 490 som värmekälla som bara värmer vattnet just nu.

Senaste två veckorna har vi eldat i kaminen ett par dagar i veckan på kvällarna för mys.
 
Du kan väl circulera vattnet med pumpen bara...;)

Mvh
 
Så länge du inte har minusgrader i golvet är det ingen risk men låt gärna cirkulationspumpen gå (minst en liten stund varje vecka).

Protte
 
jag har et hus från 1969, o jag har ingen golv värme, o min platta har änu inte hunnit bli för störd, så nog kan du väna alltid!!!

Det är ju om man slår på golv värmen för tidigt det kan bli problem. torkar betongen, eller kakel om sånt finns för fort, då får du problem
 
Om man vänta FÖÖÖR länge så kommer golvvärmen att frysa sönder. Men så var nog inte frågan tänkt.

Protte
 
Inte lär den frysa sönder så länge man har det så varmt att man kan bo i kåken.

/ATW
 
Det är mer vanligt att man kör på värme för tidigt i en ny platta med risk att då förstöra betongen i plattan med för snabb urtorkning, enda risken med att vänta med värmen i plattan är att golvärmen fryser sönder om slangen är fylld utan frostskydd, en annan risk är om man låter kärlen gå under betongen och plattan är relativt tunn och/eller dåligt armerad och man har för tunn sandbädd är att man får sprickbildning och sättning pga rörelser i materialen som skadar slangen i plattan, men i ditt fallet verkar inga risker eller möjliga scenarier föreligga som beskrivits

Lycka till

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.