B
hej

vi har ett faluhus från -88 och vi har FTX...

är det någon hustillverkare som har som "standard" att köra FTX + provtryckning + bergvärme idag?
 
Inga hustillverkare som jag vet har FTX som standard tyvärr. :(
 
C
Det är väl sällan att man använder FTX med bergvärme, eftersom det finns återvinningsaggregat till bergvärmepumpen. Dock händer det väl att man sätter in FTX vid biobränsleeldning eller om man har luft-/vattenvärmepump.
 
B
konstigt att inte någon hustillverkare valt att köra "high-end" med FTX, och ja.. det bästa av allt.. ;)
 
MrNice80 skrev:
Inga hustillverkare som jag vet har FTX som standard tyvärr. :(
FTX tycker jag bara är en bra ventilationslösning om man har ett extremt välisolerat hus. Annars är det inte mycket till återvinning i en värmeväxlare så nettobesparing är inte något nämnvärt i sammanhanghet. FTX tycker jag är ett ventilationssystem som ger bra komfort, dock med förhållandevis hög "driftskostnad". Fördelarna med uteblivet kallras från ventiler och filterrening av luften kan man uppnå genom enkla tillval till tilluftventilerna i ett vanligt F-system.

Att ha detta dyra ventilationssystem som standard tror jag inte är en god idé för hustillverkarna tills dess att vi gått över till passivhus. Eftersom frånluftsvärmepump både är billigare (tyvärr ofta standard) och ger bättre driftskostnader än motsvarande värmesystem i kombination med FTX kommer det dröja innan FTX blir standard.
 
B
men i energiåtgång borde ju rimligtvis en kombination av FTX (för att få ner åtgången) samt bergvärme ge minimal förbrukning, om än inte passivhus så väldigt låg driftskostnad.

var det mer populärt förr? vi har ju 20 år gammalt hus... med FTX... (luft-el från början)

det borde ju inte vara så dyrt, frånluften finns ju ändå, och det är tillluften i vardagsrum och sovrum som ska till...
 
Boan skrev:
konstigt att inte någon hustillverkare valt att köra "high-end" med FTX, och ja.. det bästa av allt.. ;)
Det finns visst hustillverkare som bygger med FTX, dock inte som ursprungsstandard utan detta måste tilläggsbeställas.
Sedan kan man ju diskutera om FTX är att betrakta som "det bästa av allt". Det är inte helt okontroversiellt eftersom det inte är en helt problemfri lösning som dessutom kräver mer underhåll för att säkerställa tilluftens kvalité.
Jag tänker inte gå in på den tekniska diskussionen kring FX och FTX, det passar bättre på en annan forumstråd, men visst finns det tillverkare som kan bygga med FTX.
 
Boan skrev:
men i energiåtgång borde ju rimligtvis en kombination av FTX (för att få ner åtgången) samt bergvärme ge minimal förbrukning, om än inte passivhus så väldigt låg driftskostnad.

var det mer populärt förr? vi har ju 20 år gammalt hus... med FTX... (luft-el från början)

det borde ju inte vara så dyrt, frånluften finns ju ändå, och det är tillluften i vardagsrum och sovrum som ska till...
Merkostnaden för FTX i ett "normalhus" brukar ligga på ca 30-40 000. Då får du en nettobesparing på ca 3-4000 kwH/år (klen återvinning via värmeväxlare och högt behov av energi för att driva fläktarna till ventilationen). Om man redan har bergvärme tycker jag det är onödigt att lägga extra pengar på FTX då detta snarare blir en förlustaffär (ekonomiskt) om man bortser från andra fördelar med FTX. MEn vill man ha den lilla extra komforten och vill betala för detta så absolut!
 
VillaVarm kör med FTX som standard i sina hus, (för att återknyta till ursprungsfrågan).

www.villavarm.se
 
Jag valde till FTX till vårt Sidensjöhus, eller snarare placerade de ut donen och drog kanaler i bjälklaget så byggde ventilationsfirman klart resten upp till aggregatet som jag placerade i vindsutrymmet.
 
Hej!

Vi har fjärrvärme (vattenburen golvvärme plan 1 och element plan 2) kombinerat med ett FTX.

Jag har aldrig riktigt förstått det aggregatet. Nu läste jag att fördelarna är att man slipper kallras från väggventiler men jag tycker det drar och är kallt på golvet på plan 2.
Sen har jag ställt ned ventilationen till Min effekt och temperaturen på lägsta möjliga för värmeväxlarn, då jag antagit att fläktarna drar mindre då och att värmeväxlar drar mindre el, ventilationen är ändå tillräcklig och vi värmer hellre med fjärrvärmen än växlarn.

Verkar detta sunt ni som kan mer?

Mvh
 
Hej

Man kan nog hålla med om att har man kostat på sig en dyr bergvärmepump+golvvärme lösning så ger väl FTX inte sådär enastående mycket extra fördelar. Å andra sidan så blir det ju relativt sett inte så mycket extrakostnad heller...

FTX kommer ju till sin rätt när huset är så välisolerat, och kallraset vid dörrar och fönster i stort sett eliminerat, att det räcker med luftburen värme. Då öppnar man ju t.ex. upp för kul vedvärmelösningar som en modern vedspis a'la Viking30 eller en vedeldad bastu när den värme man alstrar genom att bo i huset (matlagning etc.) inte räcker till. All den vedvärmen kommer ju tillbaka med sisådär 85% effektivitet. via FTX systemet.

Fast då behöver man egentligen oxå förmågan att lagra värmen över tiden, och den är ju ofta mycket måttlig i ett modernt trähus med träreglar-i-stenull-och-gips. Men med en del timmer- eller sten/tegel/betong-partier i systemet så går det väl att få till en del värmetröghet. Den trögheten samt FTX är ju bra oxå på sommaren för att undvika att huset blir för varmt mitt på dagen. Sedan kan man ju låta fläkten gå men koppla bort värmeväxlingen på natten för att kyla ner dessa timmer- och stenpartier så att de kan absorbera/dämpa den värsta dagshettan.

mvh

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.