Vad kan det kosta per kvm att låta flytspackla ett golv av en proffesionell firma?
Det rör sig om ca 100 kvm.

(Vet inte om det är i rätt tråd jag lagt frågan men hoppas på svar av någon som vet eller gjort ett sådant arbete?)
 
Det är en nästan helt omöjlig fråga att svara på då flera faktorer spelar in. Börja med att berätta hur ojämnt golvet är och hur tjockt med flytspackel du ska ha.
 
Det skiljer 15 mm från högsta till lägsta punkt. Så medel är 7-8 mm.
 
Lite grovt räknat så får jag materialkostnaden (endast flytspackel) till runt 35-40000kr och då har jag räknat lite i överkant samt bara på ett märke och cirkapris/säck spackel. Sen vad arbetskostnaden går beror på hur mycket förarbete och sånt som finns. Pris varierar ju också om du väljer fast eller rullande pris. Det som vore bäst vore nog om du tog in ett par offerter. Det blir mer exakta priser än om någon ska sitta och gissa sig till ett svar på ett forum om du förstår vad jag menar.
 
Tack 1337!
Ditt svar har varit till stor hjälp när jag inte har en aning om nivån.
Jag förstår att ingen kan ge ett exakt pris ;-), mera som en vägledning.
 
35-40 tusen för 1,5 ton flytspackel???????????? Kanske dax att handla av någon annan? 8mm x 1,75kg / kvm och mm = 14 kg / kvm x 100 kvm = 1400kg. Även om detta handlas av den lokale byggbutiken som tar 300kr/25kg utan att skämmas blir det 16800kr. Skulle det gå 2ton blir det 24000kr till detta tillkommer primer för max 1500kr. Kan tillägga att det går att köpa flytspackel för under 10kr/kg även för en konsument och då är det bra produkter. Tar du in en entrepenör att tillhandahålla mtrl och arbete har de bättre pris på mtrlet.

Bara en liten tanke
 
  • Gilla
Enrabo
  • Laddar…
Men flabb.. fan va fel jag räknade.. Räknade 250kr/kg fast det skulle vart per 25kg. Så då blir det drygt 14000kr. Sorry Babbo.
 
bink skrev:
Kan tillägga att det går att köpa flytspackel för under 10kr/kg även för en konsument och då är det bra produkter.
Kakelplattan i Karlstad säljer Mapei Uniplan och Mapei Megaplan för ca 5,20 kr /Kg.
Bägge är fiberarmerade flytspackel av högsta kvalitet. De ordnar även transport och kan vid större mängder ge bra pris på material och transport.
Hornbach är också hyffsat billiga, säljer 20 kg Megaplan för 119 kr.

Mvh
 
Redigerat:
Var inblandad i ett projekt nyligen, där 53 kvm flytspacklades,
lades på ca 25 mm och kostnad för det blev ca 35 000,
då ingick även armering, ytan som spacklades var ett träbjälklag med läkt ovanpå
med golvvärme och plåtar nedtryckt emellan läkten.

Den firman satte sina priser på arbetskostnaden efter vissa kvm upp till 20 kvm kostade det si och upp till 30 kvm kostade det så etc.
Materialdelen ligger alltså utanför den siffran då det alltid handlar om olika förutsättningar gällande mängd och vilken typ av spackel som är tillämpligt,
men som sagt det var det företaget, andra kanske räknar annorlunda.
 
Jag gjöt platta i delar av mitt hus med flytgolv, dom kom hem med en megabil och tankade in 100 mm på 60 m2. Blev sjukt bra, tror det gick på ca 50 000 kr. Skulle ha lagt betong från början men det tog för lång tid att torka då jag skulle bygga badrum... Som nybörjare var det alltså bara att punga ut för att fylla upp med flytgolv istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.