Hej!

Den 10:e Juni köpte vi ett fint 50-tals hus genom en fastighetsförmedling.

Nu 3 mån senare när första höstrusket började infinna sig satte jag igång värmesystemet. Eftersom jag har renoverat mitt badrum hade jag avlägsnat ett element, och tyckte därför inte det var något konstigt med att MVP stog väldigt lågt på pannan. Jag skickade i mer vatten till dess att jag började fundera på varför MVP inte gick högre än 2,5M. eller snarare, den gick högre, för att sen återgå till 2,5 när jag stängde kranen.

Efter en besktning visade sig att röret till expansionskärlet på vinden var så sönderrostat så att stora delar av röret hade kolapsat, och centimeter stora hål fanns lite här och var på det 1 meter långa horisintella röret som låg inbyggd under golvet på vinden.

Vatten har trängt igenom i taketoch väggarna i vardagsrummet, taket i köket, och två rum i källaren. Allt som allt handlar det om kanske en kvadratmeter yta uppe på vinden som flöt av vatten, och sen har det sökt sig neråt.

Frågan är hur jag ska anfalla problemet?
Jag har sågat upp golvet i vinden, slitit bort all isolering, grävt ur all sågspån och torkat upp allt jag kommer åt.

Försäkringsbolag, dolda fel, mäklaren? Vad göra?

Edit: När jag köpte det var vi två personer som besiktade expansionskärlet, men vi kom ju inte åt röret?
 
Det är nästan vad man kan förvänta med ett 60 år gammalt värmesystem. De håller inte för evigt, och expansionskärl på vinden är det som går sönder först.

Dolda fel och mäklare, ser jag som utsiktslöst.

Försökringsbolaget skulle jag börja med. Ring och fråga.
 
Det om något är ju ett dolt fel, under golvet kan ju inte vara något annat tycker jag.
Hoppas det löser sig smidigt för dig, det låter som det kan bli kostsamt :(
 
Dolt ja, fel nej.
 
Försäkringsbolaget. Min syrra gick från, om jag minns rätt, 70-80 000 kr reparation till 1250 kr självrisk i ett liknande haveri.
 
Lite OT. Jag har byggt om vårt system från öppet kärl på vinden till slutet kärl i källaren. Nu för några månader sedan höll jag på att plocka bort kärlet på vinden. Hade satt tigersågen i röret.

När jag var nästan igenom så lossnade kärlet som satt 20cm från stället jag sågade på, en koppling sprack av vibrationerna från sågen. Jag blev någto snopen, och insåg att jag gjorde bytet i absolut sista ögonblicket, innan den skulle börja läcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.