Jag såg att Wibe har lanserat betongskruv som ersättare för expanderbult.
Det verkade vara riktigt bra! T.ex. så ska man kunna återanvända en betongskruv, vilket är helt omöjligt med en expander.

Någon som har testat betongskruv? Finns det ingen anledning till att använda expander längre eller?

//Patrik
 
Betongskruven av typen med kraftig kropp och grunda gängor har funnits rätt länge. Den är väldigt smidig, men den har inte lika stort motstånd mot utdragning som tex expanderbult eller plugg+skruv.
 
Vi monterade alltid jalusier, galler mm igentligen allt som skulle skruvas i ren fin betong med just betongskruv. Nja återanvända tja ibland går det, och någon enstaka gång men inte allt för många gånger. Gängorna slits rätt bra.

men som Daniel_N säger, de likväriga i kraft för hängande saker, men montera kabelstegar i tak vet jag inte om jag skulle gjort.
 
På reklam-affischen som satt på väggen på elgrossisten stod det att Wibes nya betongskruv hade bättre motstånd mot utdragning än expander och att de gick att skruva i och ur och dyl... de fick det verkligen som att låta som att de var fantastiska.

Det kanske är någon ny, förbättrad betongskruv som de lanserat?

//Patrik
 
de är inte så unika, kräver bra betong, Härdade gängor.
 
Har använt en hel del betong-skruv. Dock mest ur hiltis sortiment.

Kan säga att det fungerar helt okej. Dock tycker jag att expander eller skruv+plugg sitter bättre. Dom gångerna jag upplevt att betongskruven inte funkar är när dom påverkas i sidled, då lossnar betongen runt skruven.

Men det går bra mycket snabbare att fästa upp en stege jämfört med expander. Borra 6mmm hål - knacka i skruven genom takfästet till pendeln.
 
Kanske OT? Men vad är det absolut bästa om man vill maximera motståndet mot utdragningar?
 
Expanderbultar sitter ju väldigt hårt. Sen blir ingjuten gängstång väldigt kraftigt. Eller gängstång fäst via kemankare eller 2-komponents ankarmassa eller lim typ pl400.
 
Vad som är starkast beror på förutsättningarna och om du har drag eller skjuvkrafter, vibrationer, tempväxligar osv men håller med daniel ovan om att en ingjuten infästning blir starkast och ger inga spräckkrafter i materialet som en expander ger (ökar dessutom med belastningen)
 
För att svara Binesh: gängstång i kemankare blir enligt min erfarenhet kanonstarkt, jag skulle inte tveka att hänga mig i en pendel förankrad på detta vis.

Back on topic: Vi kör massor med betongskruv på jobbet, hänger det mesta i dem.
Använder både hilti (ganska sällan) och sormat ((?)för det mesta).
Hiltin är väl lite bättre men mycket dyrare.
Att återanvända dem har jag bara lyckats med en gång, i vanliga fall är de kass i gängorna om man måste skruva ut dem igen.
Har dock bara använt dessa två fabrikat så med reservation för att det finns märken som håller bättre för i och urskruvning.

Som redan nämnts i tråden så är de lite roligare än att stå och banka expander hela dan.. ;)
 
Vi brukar använda och återanvända Essves betongskruv när vi stämpar väggmoduler, sällan nga enorma krav på draghållfasthet då men vi återanvänder dom säkert 10ggr iaf innan dom är gänglösa om det inte råkar vara ett järn där man skruvar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.