ajje: Tråkigt med massa strul. Hoppas att vi slipper det...
Man är lite nervös att något ska strula.....

Får jag fråga en sak? Varför ska ni flytta? Är inte allt strul över?
 
Någon som vet om Smålandsvillans hus är lyhörda?? ???
 
Law_and_Order

vad hände? kan du utveckla det lite mer
det e ju så att du betalar det du skrivit på eller?

mvh
TR
 
Tråkigt att det kommit fram så mkt negativa saker i denna tråden.... :'( Det känns ju inte så kul....

Vi ska se till att få ta del av alla handlingar och jag hoppas verkligen att vi inte råkar ut för en massa strul.
Och jag hoppas att kalkylen stämmer....
Fast bankens kalkyl borde väl stämma? ???
 
Jo, jag hoppas det...

Tack alla för er info!!

Om ni är fler som har tips, råd och erfarenheter om vad vi ska tänka på anh Smålandsvillan så skriv gärna några rader!!
 
Hejsan Norpan.

Jag och min Sambo är också sugna på att bygga mariannelund men har haft funderingar på hur dyrt det blir med inredd övervåning och kaklat badrum. Den prisuppgiften går inte att få fram på hemsidan. Vad blev slutsumman för er? Behöver inga exakta siffror men om det blir 1,5 milj eller 2 milj.
 
Hej MalleA!

Vi lägger 50k för en slags materialsats till öv. Detta är inte Smålandsvillans egna paket utan ett som vår säljare har plockat ihop åt oss. Där ingår allt inkl toa, tvättställ, dörrar, väggar osv utom golv o tapeter. Det är ju dock spånplattor på golvet när huset lev.
Arbetet gör vi sedan själva.

För att få kaklat badrum betalar vi ca 17k inkl arbete o kakel. Kaklet köper vi själva, men en murare kaklar åt oss. Även här är det vår säljare som fixar.

Något som vi upplevde som väldigt positivt är att den totalsumman vi fick fram på nätet och den summan vi fick hos säljaren inte var samma. Säljarens var billigare...  ;D

Vi ska även ha ett garage. Detta är inte heller Smålandsvillans egna, utan ett annat garageföretag där man kan få i "Smålandsvilla-stil" med samma takpannor o panel som på huset. Och billigare penning förstås.... ;D

I vårt fall kostar bara tomten 550k inkl VA så vår slutsumma hamnar på ca 1,9 milj inkl alla avgifter, schakt, grund och tillval, garage ALLT. Detta kan ju naturligtvis bli en mycket lägre/högre summa om man hittat en tomt med annat pris och beroende på vilka tillval man gör.

Hoppas att denna lilla information gör att ni får lite klarhet i vad det kan kosta!

Var ska ni bygga?
 
Hej Norpan

Tack för prisuppgifterna det klarnar lite.

Vi funderar på att bygga i Trollhättan men även Uddevalla är aktuellt, vi har bara inte fått pris på tomterna i Uddevalla än.

 
Ville bara skriva lite positivt om Smålandsvillan. Jag bygger Stora Mariannelund och mitt intryck av Smålandsvillan är bara positivt. Har varit hemma hos andra som byggt Stora Mariannelund och de kom inte på något som de var missnöjda med och kalkylen som säljaren gjort stämde perfekt. Vårat hu kommer landa på 1,6 miljoner och är färdigt i Mars. Allt har funkat perfekt och troligtvis blir sprängning + schaktning något billigare än vad säljaren räknade med.
 
Vi håller också på att bygga ett Stora Mariannelund och jag har också bara bra saker att säga om dem. Men jag tror också att säljaren har stor del i det för han är kanon nämligen...
 
Vårat hu kommer landa på 1,6 miljoner och är färdigt i Mars.

Gurkan:

Vad har ni för tillval? Har ni garage/carport? Vad ingår i ert pris?

Hade varit kul att jämföra lite eftersom det inte är standardpriser pga Smålandsvillan inte har alla tillval på sin hemsida.

Hur fort fick ni reda på när huset levereras? När beställde ni då?

Ha en bra dag! :)
 
Norpan>>>>

Vi bestämde oss för huset i slutet av augusti och huset kommer att stå klart för inflytting i slutet av mars! På gund av stor efterfrågan på husen sa de att de hade lite längre leveranstid än normalt...
1,6 miljoner infattar allt även tomt, sprängning, schaktning mm. Tomten kostade 40000.
Som tillval har vi: Fönster i gavlarna på övervåning med spröjs = 20450. Utvändig Trappa ( groventré) 950. Veranda=27700. Spröjs=4300. Invändig trappa till övervåning=20100. Andra köksluckor=9400. Diskamskin, spis med keramikhäll,tvättmaskin & torktumlare=19400. Vi har även köpt ett garage med tillhörande förråd på 10 kvadrat = Tror det låg på 135000. Kolla prislistan på nätet....
Då vi själva ska göra badrummet så kommer det att levereras helt tomt, har fått avdrag på ca 9000, då drog det bort för toastol, handfat mm.
Hoppas att detta kan hjälpa dig något. Vi känner oss väldig nöjda med hur vårt nya hus kommer att bli och kan verkligen rekomendera smålandsvillan!
Ha det gott !

:D
 
Gurkan:

Låter jättefint ju! :)

Ska nog kolla upp vad handfat och toastol kostar om man köper det själv.... Då kan man sätta in något "snitzigare" kanske.....
Tål att tänkas på!

Lycka till med husbygget någonstans i Sverige!
 
Många glömmer finplanering av tomt, altan, plattsättning gräsmatta,buskar etc tar man med detta i kalkylerna så slipper man kanske bo på en leråker en längre tid.

Jag tänkte fixa tomten nästa år men stog inte ut med leran ;)
Så nu har jag i allla fall gräsmattan klar.

Tänkte inreda vinden själv men insåg efter att ha börjat att det var ett enormt projekt, jag tog därför hjälp av ett par kanonduktiga kompisar från Estland som fixade allting för en nätt summa otroligt efektiva och noggranna.

Köpte matrialet till vinden själv pö om pö pga platsbrist.
Total kostnad för vinden ca 100000 kr inkl sanitet kakel/klinker samt ca 75 m2 träparkett från Khärs.
Det skall jämföras med 385000 (har jag för mig att smålandsvillan räknade med) ops! jag glömde säga att jag faktiskt målar och tapetserar själv.
Har satt i fönster efter eget huvud också, blev ett stort lyft för huset för liten peng, jag satte ett 15x12 i mitten samt 2 st 10x6 på respektive sida = mycket ljusinsläpp.

Tips! sätt panel i snedtaket, blir mycket billigare än gips och går mycket snabbare.

Målning av huset har Vi gjort själva mest pga våran kräsenhet ;) men vi sparade duktigt med pengar på det också, varför betala för en färg som skall målas om innom ett par år? med mitt färgsystem gör vi andra strykningen om 5 år som sedan håller i typ 15 år :)

Hus:
Stora Katthult, kupa, farstukvist, trägolv, pärlspont-kök, blåsippan-dörrar
Flyttade in 4:e maj i år
Leveranstid 18 veckor (från avrop)
Plats = UPPSALA
Budget 2.5 milj (dyr tomt)

Är mycket nöjd med smålandsvillans ageranden.
Tycker att jag fått mycket hus för pengarna helt klart.
Valde bort Älvsbyhus pga oseriös säljare samt osäkerhet kring markentrepenad och grundlösning och den långa leveranstiden.

Lycka till
/Vingen
 
Här har ni en till som precis har skrivit på för ett smålandsvillan-hus med tomt i Västerås. Faktum är att syrran och svågern kommer bo mittemot. Vi har båda bestämt oss för stora Mariannelund och nu sitter vi och klurar på bl.a övervåningen. Vi tänker hjälpas åt med bygget och även inköpet som kommer i de flesta fall innebära dubbla inköp och lite roligare priser än om vi beställt direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.