Hej,

Kanske lite off-topic, men jag försöker ändå.

Våran 8 år gamla Bosch bänkdiskmaskin gör inte längre disken ren. Efter lite analyserande av den kom jag fram till att rotorn inte verkar snurra. Har någon nåt förslag vad man ska göra?

/Postman
 
Rotorn brukar drivas av vattentrycket från strålarna.

Första kontrollen är ju om rotorn snurrar rimligt lätt om du vrider den manuellt.

Sedan om munstyckena i den är igensatta med skräp.

Verkardet överhuvudtaget spruta vatten i maskinen, eller ligger det bara i botten? Det finns en pump som suger in vatten genom filtret i botten och pumpar ut det till spolmunstycken. FIltret igensatt? Pumpen död?
 
Nja, det verkar spruta, för saker och ting blir blöta och vattentillförseln verkar inte vara något problem.

Rotorn snurrar utan problem om man snurrar denmed handen. Filtret i botten är helt rengjort och tömt.

Kanske ska kolla hålen på rotorn. Annars är jag osäker på om man kommer åt pumpen. Får kanske lyfta ut hela åbäket.
 
Om saker blir blöta så borde ju pumpen vara OK.

Hur har du kommit fram till att armen inte snurrar?
 
Om du diskat glasburkar med etiketter på så brukar resultatet bli papper i rotorns hål!
Bara lossa rotorn och peta bort pappret. I vissa konstruktioner går det att dela på rotorn i två halvor för bättre åtkomst.
 
Armen har inte byt läge, därför vet jag att den måste stå stilla.

Ska se om det går att kolla rotorn noggrannare. Svårt att komma åt. Ibland finns det tillfällen man skulle vilja vara smurf.
 
wikander01 skrev:
Kan det vara något liknande problem som jag hade?
[länk]

Kanske bänkdiskmaskiner fungerar på samma sätt...
Har Saab turbo samma konstruktion som en diskmaskin? Inte undra på att man har problem! :D
 
stilofunk skrev:
Har Saab turbo samma konstruktion som en diskmaskin? Inte undra på att man har problem! :D
Det rör sig säkert om att information rörande "räddningsplankan" läckt ut internt inom Saabturbo-klubben *flin*

/Kent
 
Kom på att man inte kommer åt OT utan konto, så jag klipper och klistrar lite ist.
Problemet nedan var alltså cirkulationspumpen.

----------------
Jag har en Cylinda 1775 som har ett par år på nacken som inte diskar längre (började tvärt i går). Vatten kommer in i maskinen och vatten kan komma ur maskinen. Det som inte händer är att vattnet körs runt i maskinen.
Kör jag endast avspolning så är det enda maskinen gör att fylla på med vatten, värma vattnet och tömma ur vattnet och sen är den färdig.

Följande har jag kollat:
-> Inget skit i silen.
-> Går att snurra "vattenskovlarna" utan problem
-> Även tagit bort en av dem för att kontrollera att ingen skit finns i dem.
-> Vatten in/ut

Vart ska jag börja?

----------------

Och resultatet:

Jag har hittat felet.
Nr 2 på bilden http://www.elektroskandia.se/ebilder/CR/large/8CR50148.pdf har spruckit och lossnat helt från axeln så det är inte så konstigt att det inte fungerar. Nu ska jag bara lista ut hur jag får isär pumpen så jag kan beställa reservdelar imorn. :applause:
 
Återkom gärna. Vore intressant att veta om skoveln finns som reservdel över huvudtaget eller om hela pumpen måste bytas...och vad det kostade...
 
Bo.Siltberg skrev:
Återkom gärna. Vore intressant att veta om skoveln finns som reservdel över huvudtaget eller om hela pumpen måste bytas...och vad det kostade...
Det är fixat sedan länge för min del. Köpte plastdelen och packningar till pumpen för någon hundralapp, sen har det funkat klockrent. :D
 
Det var trevligt att höra, nästa diskmaskin blir alltså en Bosch.
Till Electrolux och Beko så måste man köpa hela pumpmotorn för ca en tusing trots att plastdelen är lätt att byta.
 
Näää, kastade in vantarna i helgen och åkte och beställde en Logik-maskin. Lite lurigt att den e så himla billig och samtidigt har så bra prestanda/kvalité. ENligt Elgiganten var det för att dom ville in på marknaden. Hoppas vi inte blir lurade igen.
 
Läget är detsamma.
Electrolux BW325, säkert femton år gammal.
Vattnet droppar runt längst med botten, fast kommer inte i spolarmarna.
Känns som att skräp i spolpumpen är de facto.
Finns en plastlåda på höger sida om maskinen, ska jag rengöra den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.