B
jag skulle satsa på göra det själv.
göra om pappen först och främst.
ströläkten kan göra så det blir mera vågor i pannorna.
sen ska man inte lägga som det ser ut, skadad papp.
sen är det viktigt med skarvarna. behöver inte exakt 45 grader.
bara det lutar ned mot rännan
 
Milkshaken
ja för 17 raka skarvar så där i pappen får det inte vara... Ska vara snedskuret...
Sen ser det ut som att dom har satt bärläkten längst upp UNDER ströläkten...???

Men pappskarvarna är allvarligt, hur mycket lappar det över?
Det där jobbet ska du inte betala för....
 
hejsan evalisa.

det jag ser på denna bild är att dom som gör detta jobb för dig har gjort sitt sista jobb.
när man bygger skall det se bra ut. det gör det ej här, därför har du reagerat å tatt upp frågan här.
visst läkten KAN se ut så även pappen men lite stolthet som snickare måste man väl ändå ha.

byggarhenke: hon kan ej göra detta sj då hon anlitat andra.

man behöver inte alls snedskära pappen om man gör ett överlapp pådryga 60 cm, går lika bra att skära rakt men om man nu skall ta nu rulle papp kan man lika gärna skära den snett.
är det klisterkant på pappen skall den enbart spikas i överkant ej i underkant.

ströläklten som jag ser på bilden ser haffsigt utlagd ut.

när man lägger pappen tar man en spik å ritsar på pappen lite vart takstolen är, i detta läge spikar man rätt i stolen utan problem å får det rakt å snyggt.
sen lägger man en emellan bara.

på bilden lr om det nu är en synvilla så har du en sättning i taket alltså nocken har sjunkit ner.
i detta jobb som du anlitat bort ingår nog ej att dom skall rikta upp taket utan bara en omläggning???

jag personligen tycker detta ser hemskt tråkigt ut när det sjunkit ihop så, det kommer synas när jobbet e klart.
hör me dom om dom kan rikta upp det.
det tar bara nåra extra tim att göra detta.
man spänner en lina å pallar under bärläkten.
helt klart värt detta.

hoppas min skrivelse va till nån hjälp, kanske lite sent men men...
mvh
snickar estwing
 
Mikael_L
Evalisa skrev:
Nej, några vallar är det i alla fall inte. Det var nog en synvilla. Och spikat är det inte heller för det ska man inte göra med den här sortens papp så vitt jag har förstått.
Det finns väl ingen papp man inte ska spika ??? :confused:

Däremot spika dolt, dvs spikskallarna döljs av lagret ovan.
edit:, det estwing beskrev ... ;)
 
Redigerat:
estwing skrev:
hejsan evalisa.

det jag ser på denna bild är att dom som gör detta jobb för dig har gjort sitt sista jobb.
när man bygger skall det se bra ut. det gör det ej här, därför har du reagerat å tatt upp frågan här.
visst läkten KAN se ut så även pappen men lite stolthet som snickare måste man väl ändå ha.

byggarhenke: hon kan ej göra detta sj då hon anlitat andra.

man behöver inte alls snedskära pappen om man gör ett överlapp pådryga 60 cm, går lika bra att skära rakt men om man nu skall ta nu rulle papp kan man lika gärna skära den snett.
är det klisterkant på pappen skall den enbart spikas i överkant ej i underkant.

ströläklten som jag ser på bilden ser haffsigt utlagd ut.

när man lägger pappen tar man en spik å ritsar på pappen lite vart takstolen är, i detta läge spikar man rätt i stolen utan problem å får det rakt å snyggt.
sen lägger man en emellan bara.

på bilden lr om det nu är en synvilla så har du en sättning i taket alltså nocken har sjunkit ner.
i detta jobb som du anlitat bort ingår nog ej att dom skall rikta upp taket utan bara en omläggning???

jag personligen tycker detta ser hemskt tråkigt ut när det sjunkit ihop så, det kommer synas när jobbet e klart.
hör me dom om dom kan rikta upp det.
det tar bara nåra extra tim att göra detta.
man spänner en lina å pallar under bärläkten.
helt klart värt detta.

hoppas min skrivelse va till nån hjälp, kanske lite sent men men...
mvh
snickar estwing
Hej Estwing!
Jo tack ditt svar var till hjälp. När det gäller skarvarna så har jag kollat med tillverkaren och det är tydligen OK att inte snedskära skarvarna om man har lappat över ordentligt. Och det har dom gjort. Och spikat har dom förstås också gjort, det var jag som var ute o cyklade. Jag ska prata med dom om att rikta upp bärläkten. OK dom är kanske inte världens bästa takläggare men att göra jobbet själv var liksom aldrig aktuellt...
 
Evalisa skrev:
Hej Estwing!
Jo tack ditt svar var till hjälp. När det gäller skarvarna så har jag kollat med tillverkaren och det är tydligen OK att inte snedskära skarvarna om man har lappat över ordentligt. Och det har dom gjort. Och spikat har dom förstås också gjort, det var jag som var ute o cyklade. Jag ska prata med dom om att rikta upp bärläkten. OK dom är kanske inte världens bästa takläggare men att göra jobbet själv var liksom aldrig aktuellt...
bra.
det jag skrev till dig.

jo när dom riktat upp bärläkten så måste dom bygga på nockplankan me.
då den kan bli lite för låg.
kan räcka med att spika dit en tryckt 2"2".
nocken skruvas fast med rostfria 75mm trallskruv...
mvh
snickar estwing
 
Får jag ge min åsikt ser det inte så tokigt ut.
För det första ser det ut som papp man sätter med stifthammare och inte vanlig tjärpapp, den klassiska som man sätter med pappspik.
Sen ang den översta läkten så kan det ju vara bra att ha nånstans att sätta foten när man är på nocken. Den är helt säkert tillfälligt satt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.