Tjena,

är så att vårat öppna kärl på vinden läcker. (anslutningen ner till pannan läcker).
Nu är det så att vårat öppna kärl har skvallerrör som går rakt ut på taket. Dessutom har det inget imrör. På toppen där imröret skulle sitta har någon pluggat igen.
Jag har två frågor.


Är det någon fara att ha ett sådant öppet kärl?

Och andra frågan,eftersom jag inte har någon påfyllningskran nere vid pannan är det bara att hälla på vatten uppe i kärlet när jag skall fylla systemet?
Något speciellt jag skall tänka på när jag fyller systemet?
 
Jag säger bara en sak. Ersätt det med ett nytt expansionskärl, som du sätter i anslutning till din värmekälla, så snart som möjligt. Det kostar inte särskilt mycket, särskilt inte i jämförelse med de skador som du kan få om du inte gör det.
Om ditt kärl skulle börja läcka eller om exp-ledningen fryser så blir det inte roligt.
Jag förutsätter att det inte är själva kärlet som läcker hos dig...
 
ja håller med ja bytte själv till ett slutet kärl nere i källaren pga risken för vatten skador
 
Varför inte bara täta den läkande anslutningen? Att byta till slutet system kostar många kronor och man kan behöva en SYR-ventil.
 
Har själv funderat på att byta kärl mot ett slutet nere i pannrummet.
Men det är så att jag eldar med pellets och jag har alltid hört att om man eldar med fasta bränslen så skall man ha öppet system.

Vad är en SYR ventil?

Och om jag nu behåller det öppna kärletoch bara tätar där det läcker, hur gör jag enklast då jag fyller på vatten igen i systemet. Några tips? Ventilerna öppna på radiatorerna, pannan igång, cirkulationspumpen igång?
 
Du behöver ju inte tömma systemet totalt bara såpass att du kan lossa kopplingarna där det läcker.

En SYR ventil är till för att spola kallvatten genom tank/panna om det blir för varmt tex att brännaren får för sig att gå för länge (trasig termostat eller liknande).

Slutetkärl betyder att man slipper kärlet på vinden men kostnaden är också högre samt att man får större tryckskillnader i systemet. En fördel är att mindre läckage syns enklare iom tappat tryck i systemet.

Det trista är att man behöver större expkärl än med öppet. Exp.kärlet kan också gå sönder i blåsan något som inte kan ske med öppet (som iofs kan rosta sönder men)

Får du luft i systemet är det bäst att låta cirkpumpen stå tycker jag sen luftar man på högsta stället tills bara vatten kommer. Normalt åker det mesta upp&ut genom expansionskärlet något som inte sker med stängt där luften kan vara en pina i början.
 
Det är mer ved eldning som öppna kärl används..(
Så pellets och slutet system funkar "klocka"

Mvh
 
V-G/

Men det är inget konstigt att skvallerröret går rakt ut på taket samt det saknas IMrör?
Fördelen med mitt öppna kärl är att det inte kan rosta sönder, är gjort av någon slags plast.
Men tyvärr så kan ju kopplingen till expröret gå sönder/läcka.
Vad tätar man bäst med? Är det samma tätningstråd som man brukar använda vid rörarbeten? Eller skall man smeta på lite silicon nu när kärlet är i plast?
 
Använd lin och pasta. Röret ut på taket är inget fel men såklart inte helt bra heller det kan ju tex frysa med explosionsrisk som följd.

Ta mina råd med en nypa salt jag är precis som du amatör.
 
Det enda du behöver tänka vid på fyllning är att du ser när kärlet är fullt. Ska du sätta dit ett slutet kärl (vid ved eller pellets eller flis) montera kärlet på returen (återledningen) för att slippa tryckförändringar samt syrventil (termisk temperaturbegränsare)

mvh
 
C
Av vilken anledning ska man ha öppet kärl vid vedeldning? Vi har slutet, och det har gått bra hittills..

Kan någon förklara vilken funktion syrventilen fyller (om man nu inte har en plåtpanna som inte tål nåt, förstås)? Det sitter två övertrycksventiler på 1,5 bar, plus ett gigantinormiskt expansionskärl som kan ta upp och släppa ut tryckstötar, vad kan hända om man inte har syrventil?
Vad som kan hända om man har en kan jag berätta om: Syrventilen öppnar och fastnar i öppet läge efter sista inlägget, trots att pannan inte kokar, och står därefter och spolar ut 50 kubik vatten i golvbrunnen under natten till man kommer dit dagen efter och upptäcker vad som har hänt.
 
cheetah1:Jag gillar heller inte SYR-ventilerna ;) Men du vet hur det är med dubbel säkerhet (som du iofs har med dubbla ventiler) som man bör/ska ha dvs två oberoende system.

Jag har också en övertrycksventil på mitt system med öppen expansion.
 
jag satte dit en SYR på pannan bara för att jag trodde att man MÅSTE ha en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.