Birgijobbar skrev:
Åh, vilket fint muminhus, dit blir man ju sugen på att flytta in själv ... :)

Det finns sovloft för 2 personer! (Helst bör man vara max 150cm...), och sen ska man ha stadiga skor så man inte trampar sönder tårna på alla legobitar som plötsligt flyttat in dit...
 
Funderar på att bygga på Månskensvägen på Södra Maran. Var och tittade ut en tomt idag och ska nu sätta ihop en liten önskelista som underlag inför första kontakterna med tilltänkta husleverantörer.

En liten fråga till er som har koll på området där; Hur är markförutsättningarna med tanke på berg- respektive jordvärme? Jag fick en beskrivning av geoteknisk beskrivning av kommunen men det framgick inget om avstånd till berg etc.

Misstänker att både Älvsbyhus och Vittjärvshus lär ha lite hum om detta med tanke på att de har byggt ganska mycket i området, men det kan ju vara bra att höra lite synpunkter från andra också.
 
Har ju byggt på södra maranvägen, lade ut jordvärme med tanke på den geotekniska undersökningen, gammal jordbruksmark och innan dess gammal sjöbotten...
Lade ut över 800 m utan problem, för att undvika att det blir för kallt i marken. Kommer inte ihåg hur det var med berg, men Vittjärvshus hade ju kontakt med Bodens Rör och vi disk innan bygget, prata med Andé på bodens Rör är mitt förslag.
MVH Göran :)
 
Göran skrev:
Har ju byggt på södra maranvägen, lade ut jordvärme med tanke på den geotekniska undersökningen, gammal jordbruksmark och innan dess gammal sjöbotten...
Lade ut över 800 m utan problem, för att undvika att det blir för kallt i marken. Kommer inte ihåg hur det var med berg, men Vittjärvshus  hade ju kontakt med Bodens Rör och vi disk innan bygget, prata med Andé på bodens Rör är mitt förslag.
MVH Göran :)
Låter bra, tack för tipset! Jag ska prata med André nästa gång jag är till dem och se vad han har för tankar kring det.

 
bylle skrev:
Funderar på att bygga på Månskensvägen på Södra Maran.

En liten fråga till er som har koll på området där; Hur är markförutsättningarna med tanke på berg- respektive jordvärme?

Jag ställde frågan till Vittjärvhus innan vi byggde. Jag fick ej veta orsaken till varför jordvärme är bättre där, men svaret var att alla har valt jordvärme på Norra Maran, för det passar marktypen bättre....jag blev inte klokare, men det fanns något skäl att alla valde jordvärme. Sen kom väl sisådär 1000 andra beslut att ta när husplaneringen satte igång, så jag nöjde mig med det. :-?

Kul om ni funderar på Södra Maran! Jag har haft min lilla företagshemsida på ditt webhotell för några år sen! :)
 
Byggarinnan skrev:
Jag ställde frågan till Vittjärvhus innan vi byggde. Jag fick ej veta orsaken till varför jordvärme är bättre där, men svaret var att alla har valt jordvärme på Norra Maran, för det passar marktypen bättre....jag blev inte klokare, men det fanns något skäl att alla valde jordvärme. Sen kom väl sisådär 1000 andra beslut att ta när husplaneringen satte igång, så jag nöjde mig med det. :-?

Kul om ni funderar på Södra Maran! Jag har haft min lilla företagshemsida på ditt webhotell för några år sen! :)
Jag har suttit och läst beskrivningarna från kommunen lite noggrannare och det verkar som om det är en bit ner till berg så jag skulle tro att det är vettigast med jordvärme även i mitt fall. Verkar som om både berg- och jordvärme ligger i ungefär samma grupp vad gäller driftekonomi och att det snarare är förutsättningarna på platsen som styr vilket alternativ man ska välja.

Skräms inte sådär med 1000 andra beslut - jag blir ju rädd :-/. Har bara skissat grovt på hur drömplanlösningen ser ut men ändå har det väl hunnit bli en hel del frågor och funderingar. Ska försöka få ett möte med Birger på Vittjärvshus till veckan, han var ledig när jag sökte honom i fredags.

Jo jag kommer ihåg den, ett riktigt bra domännamn var det också :).

Mvh
Kristoffer
 
bylle skrev:
Skräms inte sådär med 1000 andra beslut - jag blir ju rädd :-/. Har bara skissat grovt på hur drömplanlösningen ser ut men ändå har det väl hunnit bli en hel del frågor och funderingar. Ska försöka få ett möte med Birger på Vittjärvshus till veckan, han var ledig när jag sökte honom i fredags.

Jo jag kommer ihåg den, ett riktigt bra domännamn var det också :).
1000....det är ingen överdrift.... :) fast det beror ju på hur hög grad av detaljfreak man är.

Några tips:
1. För brainstormingbok om alla idéer, helt hämningsfritt. Både stort som smått.
2. Placera huset och fönsterpartier så ni kan njuta av solens vandring och därmed locka in ljus i huset.
3. Tänk på allt i kalkylen, husfirman räknar ju bara på sin bit, i standardvarianten dessutom. Nu har ju Vittjärvshus bra grundstandard, men det är ju ändå en hel del som tillkommer när man kliver utanför ramarna.
4. Besök byggplatsen varje vecka o prata med snickare, plattsättare, elektriker, rörmokare mm, alltid är det något man behöver styra upp/diskutera. En stor anslagstavla att lämna meddelanden på i entrén, är ovärderlig. :)


 
ojoj min fu överdriver ej
Besök bygget varje dag, bjud på fika, hjälp till och sen är det bara 100000 beslut

Välkommen i kvarteret!!!. Är den din Evo man ser nere vid kvarnängen.
Fast and furious??
Göran
 
Byggarinnan skrev:
1000....det är ingen överdrift.... :) fast det beror ju på hur hög grad av detaljfreak man är.

Några tips:
1. För brainstormingbok om alla idéer, helt hämningsfritt. Både stort som smått.
2. Placera huset och fönsterpartier så ni kan njuta av solens vandring och därmed locka in ljus i huset.
3. Tänk på allt i kalkylen, husfirman räknar ju bara på sin bit, i standardvarianten dessutom. Nu har ju Vittjärvshus bra grundstandard, men det är ju ändå en hel del som tillkommer när man kliver utanför ramarna.
4. Besök byggplatsen varje vecka o prata med snickare, plattsättare, elektriker, rörmokare mm, alltid är det något man behöver styra upp/diskutera. En stor anslagstavla att lämna meddelanden på i entrén, är ovärderlig.  :)


 
Mycket bra tips! Tackar!

Det jag tror blir svårast för mig är att tänka på alla detaljer, dvs jag saknar vana och kunskap om allt man bör tänka på utan vet bara vissa detaljer om hur jag vill ha det på en del områden och då hoppas jag att säljaren hos resp firma är duktig på att se vad jag glömmer i mina tankar och även tipsa om sådant som kanske är självklart för dem men som jag ändå inte tänkt på.

Hur vandrar solen där? Det är hörntomten 23:216 som är aktuell, dvs den som är mitt emot den där det nu pågår grundarbeten på Månskensvägen.

Jag tror man har allt att vinna på att föra en kontinuerlig kommunikation med de inblandade och se till att de trivs på jobbet. Har kontakt med en del lokala företag i jobbet också, bl a J&B och Boden Rör så jag tror det kan vara en del som talar ytterligare för Vittjärvshus.

Göran: Tackar! Japp, det stämmer att det är den. Bor i huset vid Kvarnängen men det känns lite trist att sakna garageplats m.m. samt att jag har kontoret på Skapa numera vilket talar en hel del för Sävastön.
 
Solen står bra här på maran, finns tror jag någon på forumet med ett program, dock står den på sommaren i zenit kl 1300 dvs i söder och kl 21 ca bakom björkarna på månskensvägen, och på morgonen är den åt fälten mot golfbanan. :D :D
 
bylle skrev:
Det är hörntomten 23:216 som är aktuell
Sävast är ju ett bra strategiskt läge också, ur många aspekter.
Tänk på att hörntomten 23:216 har en del saker som är lite påfrestande:
Själva Södra Maranvägen passerar utanför, och Månskensvägen likaså, dvs en korsning. Har man barn/planerar skaffa är det inte så bra att bo i en korsning. Vi har själva gjort det i vårt förra hus, och man känner sig ändå mitt i, fastän det är en hörntomt, och man irriterar sig en hel del på bilister som susar förbi i alldeles för hög fart.
Jag skulle hellre ta en tomt som inte är i en korsning.

På den tomten får ni entrén mot söder, dvs solsidan. Ni kommer kanske vilja ha uteplats åt syd/sydväst, för att sitta och sola, slappa, kvällsmysa där Månskensvägen passerar. Det är svårt skapa mysig stämning mot en väg. Jag skulle nog hellre föredra altan/uteplats som vätter mot grannhusets tomt i sådana fall, men det är ju en smaksak. Tex 23:219 om man vill på på Månskensvägen eller möjligen 213.

Men alla har sin tanke o plan med ett hus, och det är säkert ingen dum tomt, men tänk er för med uteplatsläget, det är ändå det man längtar till när man tänker sig ett eget nybyggt hus.
 
Tack för tipsen kring tomten Helena! Det är precis sådana där frågor som jag aldrig ens skulle komma att tänka på själv. Jag valde tomten för att den såg ut att ligga ganska öppet och enkelt till, men tänkte inte på några andra egenskaper. Kommer att byta till någon av de andra tomterna i närheten istället, vet dock ej vilken än.

Träffade Birger på Vittjärvshus igår och fick ett mycket bra intryck. Verkar inte alls vara några problem att göra precis som man vill hos dem, och förvånansvärt korta vänte-/byggtider. Hade räknat med minst ett års väntetid, men de verkar kunna sätta igång i princip direkt. Jag vill dock inte flytta in under vintern, men kan mycket väl tänka mig att låta dem bygga vintertid för inflyttning under våren någon gång.

Har skissat lite mer på planlösningen och en del önskemål kring vissa egenskaper som jag gärna ser i ett hus. Nu ska en kompis hjälpa till att rita upp huset i 3D-CAD så att det finns ett bättre underlag för Vittjärvshus att utgå från.

Pratade även med en säljare från Älvsbyhus i måndags men det var i princip omöjligt att få göra några förändringar hos dem. Däremot gick det bra att få huset utan vissa delar så att man själv kan kontakta en lokal hantverkare, men det är inte riktigt vad jag är ute efter så de är inte längre aktuella. Jag vill kunna ha en kontakt som sedan har ansvaret för helheten, annars tror jag det finns risk att jag hamnar i en situation där jag missar något.

 
bylle skrev:
Hade räknat med minst ett års väntetid, men de verkar kunna sätta igång i princip direkt. Jag vill dock inte flytta in under vintern, men kan mycket väl tänka mig att låta dem bygga vintertid för inflyttning under våren någon gång.


Pratade även med en säljare från Älvsbyhus ....... Jag vill kunna ha en kontakt som sedan har ansvaret för helheten, annars tror jag det finns risk att jag hamnar i en situation där jag missar något.
Lite tankar om tidsaspekterna:
Vi ritade skisserna i sept -04, sökte bygglov i oktober (tog tid eftertsom vi överskred byggytan med mer än 10%...), hade bygglovsmöte på kommunen veckan innan jul, och första veckan i februari gjöt Vittjärvshus plattan. Någon vecka senare kom husväggarna! Vinterbygge sägs ju vara bra ur fuktsynpunkt, eftersom vädret här uppe är så pass torrt. Kallt dock för byggarbetarna...

Risken med vinterbygge här uppe är att det kan bli råkallt just när plattan ska gjutas, det ska inte vara kallare än -10 grader, helst inte kallare än -5 grader (vi hade änglavakt, kring -5 den veckan).
Men blir det för kallt väntar de helt enkelt, inte mycket annat att göra. Det är bra att ställa in sig på det så blir magsåret i alla fall mindre...

Säg inte upp lgh alltför tidigt. Om vi säger så här: Vi gjöt, som sagt, plattan i början av feb, och flyttade in sista veckan i maj -05. När vi flyttade in "levde vi ihop" med hantverkare (i och för sig trevliga) av 3-4 kategorier, i 3 veckor till, i alla fall dagtid. Vita stora pappersark låg utlagda i hela huset dessa veckor, eftersom hantverkarna gick in med skor. PLINGPLONG kl 07 på morgonen på dörren varje dag, och min semester började ju just då...
Vi hade sålt vårt hus till 8/6 så vi hade inget val. Så räkna inte tiden alltför snävt.

Jag kände att Vittjärvshus hade koll på helheten kring husbygget, och det kändes verkligen bra! Tar man tex Älvsbyhus och avstår från vissa saker för att senare lösa det själv, får man samordna en hel del själv= passa tiderna för hantverkare (vara där, låsa upp osv) och tidsfördröjningen kan bli ordentlig. Orkar man ta den biten kan det ju vara värt det, men frågan är om det bli så värst mycket billigare i längden. Drar husbygget ut på tiden kostar ju det extra att ha bo på två ställen.
 
Ett hus färdigt-Ä-hus, sen bankas det på ett till-snart takplåten uppe.
Hur går det med spekulanterna?
15 tomter sålda på Maran.
 
Göran skrev:
Ett hus färdigt-Ä-hus, sen bankas det på ett till-snart takplåten uppe.
Hur går det med spekulanterna?
15 tomter sålda på Maran.
Har bytt tomtreservation till den som ligger innanför det nyss resta Ä-huset som ligger på vä sida när man åker från er. Tack till Helena för hennes synpunkter kring ytterhörn, något som jag aldrig tänkt på tidigare.

Får förhoppningsvis några ritningar klara i veckan så att det går att vända sig till fler leverantörer för offerter (har fått från Vittjärvshus hittills, men känner att man nog bör konsultera några fler). Har pratat med några till som ska komma med offerter, men måste få ett gemensamt underlag att gå på först så att de blir jämförbara.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.