Aida skrev:
Har du fått pris från Gar-Bo? Ska själv ansöka om byggfelsförsäkring och undrar vem av dem som är billigast.
Det är egentligen ointressant vad andra fått för pris av samma anledning som grannens försäkringspremie på sin bil är ointressant eftersom det varierar beroende på olika ingående faktorer.
Bäst är att fråga båda bolagen själv.
 
Mikael_L
isolde skrev:
[länk]
"Varken Bostadsgaranti eller Gar-bo vill redovisa i vilka fall de har betalat ut ersättning genom åren.
– Det här är en försäkring för väsentliga fel och skador. Det ligger i sakens natur att väldigt få procent får ersättning, säger Lennarth Åstrand."


Jodå... vi förstår nog ...
 
M
Vad händer om man inte tecknar en försäkring fast byggnadsnämnden säger att man måste ha det innan bygget påbörjas?
 
Mikael_L
Aida skrev:
Vad händer om man inte tecknar en försäkring fast byggnadsnämnden säger att man måste ha det innan bygget påbörjas?
Jag tror att den rätta gången är att bevis om tecknad BFF skall uppvisas vid byggsamrådet. Starta bygget innan byggsamrådet är inte tillåtet.

Har bygget redan startat kan det bli problem att ens få teckan BFF, så det kan bli en knepig situation senare.
BFF är ett jävla skit, jag kan inte fatta hur man kunnat lagstifta så jä*** dumt.

Om det åtminståne varit en frivillig försäkring, då hade bolagen varit tvungen att se till att den är värd nåt.
 
Aida skrev:
Vad händer om man inte tecknar en försäkring fast byggnadsnämnden säger att man måste ha det innan bygget påbörjas?
Då kan man inte erhålla slutbevis för sitt bygge, vilket innebär att det blir ett svartbygge efter 5 år som man kan få betala extraavgifter för + att man får riva eller söka nytt bygglov för och betala försäkring då.
Hur man än vänder sig så har man rumpan bak.............
 
Aida skrev:
Har du fått pris från Gar-Bo? Ska själv ansöka om byggfelsförsäkring och undrar vem av dem som är billigast.
Nä deras blankett var så krånglig så jag körde med Bostadsgaranti men fick ner den till 19k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.