Jag tycker nog inte det är självklart med bergvärme idag. Det finns numera luftvärmepumpar som kopplas till panna på samma sätt som berg och jordvärme.
Dessa är enkla att installera och billigare. Titta även på verkningsgraden. Har själv en luft/luft värmepump idag med superscroll kompressor som ger hela 5.2 COP(verkningsgrad) Hur många har bergvärme med verkningsgrad på 3 eller högre?

Det kommer att hända mycket på detta område, det är helt klart. Så gör man en mindre investering idag kan det motivera en uppdatering om 5 år.

Men det är min åsikt och de finns det ju olika ;D
 
Snailman
jimnor skrev:
Jag tycker nog inte det är självklart med bergvärme idag. Det finns numera luftvärmepumpar som kopplas till panna på samma sätt som berg och jordvärme.
Dessa är enkla att installera och billigare. Titta även på verkningsgraden. Har själv en luft/luft värmepump idag med superscroll kompressor som ger hela 5.2 COP(verkningsgrad) Hur många har bergvärme med verkningsgrad på 3 eller högre?
Man kan inte jämföra verkningsgraden mellan en bergvärmepump och en luft/luftpump rakt av, då verkningsgraden varierar med temperaturen, då temperaturen knappt varierar för bergvärmen, så har den ungefär samma COP hela tiden, medan en luft/luft har COP angiven vid +7 grader så när det blir en del minusgrader så går den ner mot 2 i COP, vilket är lägre än en bergvärempump som har 3 i COP.

Men det är ju när det är riktigt kallt som man behöver mest värme, men det sammafaller ju tyvärr med när luft/luftvärmepumpen har som lägst verkningsgrad.

Här kan man se en tabell över hur COP varierar med temperaturen för olika luftluftvärmepumpar http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/nr_10/041203_10_varmepumpar.pdf
 
Snailman skrev:
Man kan inte jämföra verkningsgraden mellan en bergvärmepump och en luft/luftpump rakt av, då verkningsgraden varierar med temperaturen, då temperaturen knappt varierar för bergvärmen, så har den ungefär samma COP hela tiden, medan en luft/luft har COP angiven vid +7 grader så när det blir en del minusgrader så går den ner mot 2 i COP, vilket är lägre än en bergvärempump som har 3 i COP.

Men det är ju när det är riktigt kallt som man behöver mest värme, men det sammafaller ju tyvärr med när luft/luftvärmepumpen har som lägst verkningsgrad.

Här kan man se en tabell över hur COP varierar med temperaturen för olika luftluftvärmepumpar [länk]
Det är helt rätt att verkningsgraden inte kan jämföras pga temperaturen är mer konstant i backen är i luften.
Men det är också en enorm skillnad i investering. Vidare beror det även på var man bor.
Jag bor i Norrtälje och trots den kalla början på 2006 så hade jag en total förbrukning på strax under 15000 kWh mot 22000kWh 2005 med elradiatorer. Under 2006 och en kall start och med 2grader varmare inomhus så var det en bra payback på en 17000SEK invertering. Den betalat sig altså på ca 2,5 år och ger en högre komfort.

Alla måste se till sina förutsättningar och vad man prioriterar. Nu när vi planerar bygga nytt så kollar jag istället på pellets och solvärme. Så andra förutsättningar och andra lösningar :D
 
Snailman
Jo, jag satte nyss in en luftluft (hade innan en förbrukning på 14 000) får se vad den blir nu, troligen 10 000, på kommande bygge, lutar det åt bergvärme med frikyla, ftx system, samt en kulvert till garaget där det eventuellt kan installeras en pelletspanna, det blir kanske en vattenmantlad kamin oxå, svårt att säga innnan man fått tomt och vet förutsättningarna, tyvärr prackas man ju på fjärrvärme i vissa kommuner, vet inte vad den kostar om man 'skiter' i den...

man måste ju ha tillstånd för bergvärme oxå

billigt blir det ju inte, men jag räknar med att göra mesta jobbet själv...
frånluftspump blir det däremot inte - garanterat.

jag tänkte ha ganska tjock isolering, så det är säkert inte mest ekonomiskt med bergvärme, men jag är beredd att betala ganska mycket, för att minska vatttenfalls vinst. Och jag är angelägen om frikylan..
 
Snailman skrev:
Jo, jag satte nyss in en luftluft (hade innan en förbrukning på 14 000) får se vad den blir nu, troligen 10 000, på kommande bygge, lutar det åt bergvärme med frikyla, ftx system, samt en kulvert till garaget där det eventuellt kan installeras en pelletspanna, det blir kanske en vattenmantlad kamin oxå, svårt att säga innnan man fått tomt och vet förutsättningarna, tyvärr prackas man ju på fjärrvärme i vissa kommuner, vet inte vad den kostar om man 'skiter' i den...
Varför inte en Ctc ecoflex pelletspanna o en luft/vatten vp o ftx ventilation..
Pannan finns för 41000:- på lundbergs värme
Såg en annan internetbutik som sålde luft/vatten vp för 30000:-, Det är den minsta mod som ger 3,9 kW vid -10° o 50° framledningstemp med ett cop på 2,4..
Pannan är klar för styrning av pumpen bara att koppla o köra, Du väljer vid vilken ute temp som den ska börja gå på pellets.. Detta om du vill ha pellets för ska du köra med bergvärme så ta till så den klarar hela värme behovet o skippa pellets..

Länkar till pannan o vp
http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/files/Inst_CTC_EcoFlex.pdf
http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/files/Kopplbeskr_Flex-Air.pdf
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoAir_061201.pdf.pdf
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/Inst_CTC_EcoAir_070101.pdf.pdf
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.