säljaren har dragit sig ur efter muntligt avtal jag har betalt handpenning skulle skriva papper om 2 dar.. vad gäller egentligen.. hjälp snälla.. har redan hunnit köpa saker och beställt dränering och nytt avlopp..
 
Har du betalat handpenning innan kontraktet är påskrivet ?
 
Thomas59
Formkrav dvs skriftligt avtal, gäller vid avtal om köp av fast egendom/fastighet.

Muntligt avtal om köp av fast egendom eller löfte om att få köpa fast egendom är inte giltiga. Allt detta framgår av Jordabalken.

Det spelar ingen roll att du betalt handpenning. Givetvis ska du ha handpenningen tillbaks men du kan knappast kräva ersättning för varor/material som du beställs.

Får man fråga hur du har hamnat i denna situation? Hade du verkligen ingen kunskap om detta och varför bad du inte någon kunnig om råd?

Vid nästa fastighetsköp bör du verkligen se till att du är mera påläst.
 
Även om du rent formellt inte kan kräva mer än handpenningen tillbaka, så kan du ju alltid begära ersättning för dina kostnader, om vi antar att en del av beställningarna inte går att backa helt kostnadsfritt. Med lite tur så har säljaren antingen lite dåligt samvete och kompenserar dig, eller så vet han inte heller bättre.

Om det ver en mäklare inblandad i detta så bör du överväga att ställa mäklaren till svars, ev. en anmälan till mäklarnämnden. Mäklaren borde inte medverka till att du betalar handpenning och invaggas i tron att affären är klar.
 
Thomas59
hempularen skrev:
Även om du rent formellt inte kan kräva mer än handpenningen tillbaka, så kan du ju alltid begära ersättning för dina kostnader, om vi antar att en del av beställningarna inte går att backa helt kostnadsfritt. Med lite tur så har säljaren antingen lite dåligt samvete och kompenserar dig, eller så vet han inte heller bättre.

Om det ver en mäklare inblandad i detta så bör du överväga att ställa mäklaren till svars, ev. en anmälan till mäklarnämnden. Mäklaren borde inte medverka till att du betalar handpenning och invaggas i tron att affären är klar.
Det är en helt annan sak. Du kan ju kräva och hävda i stort sett vad som helst alldeles oavsett om du har rätten på din sida. Är säljaren lika okunnig kan det gå hem.

Du kan ju tex hävda att det muntliga avtalet är giltigt och skrämma säljaren med att du stämmer honom om han backar ur. Inte det starkaste caset i världshistorien:D men vem vet.
 
hej.. tack för alla svar.. det löste sig faktiskt till slut.. vi kom överens om ett högre pris men det är ändå under marknadsvärdet så vi blev väldigt nöjda ändå tillslut..
 
Efterssom du skriver att det var under marknadspriset så antar jag att ingen mäklare var inblandad?

Även om muntliga avtal inte är bindande (dvs säljaren har inte gjort något formellt fel) så är det ju ett ganska svekfullt beteende från säljarens sida. Jag tror att du skall vara väldigt observant på säljarens beteende här.

Räkna med mer strul.
 
affären är klar och gick bra till slut.. ingen mäklare.. tax värdet va 170000 han ville ha 215000 vi gick med på det betalade hp.. 2 dar innan vi ska skriva papper ringer han å säger att han ska ha 315000 för han har funnit nya taxeringspapper på 270000 som han inte hade kollat på innan.. det var då jag fick lite panik och tyckte allt va väldigt konstigt.. vi kom senare överns om 255000 som faktiskt är under det nya taxeringsvärdet, fast det va lite jobbigt först när man bara trodde det va ett sätt för å få ut mer pengar...
 
Säljaren verkar ju inte direkt ha råkoll på saker och ting... Skulle då vara mkt tveksam att köpa av någon som inte ens har koll på taxeringsvärdet på huset.
 
Varför ska du betala med bara för att taxeringsvärdet är högre?
 
Thomas59
Johan&Ana skrev:
Varför ska du betala med bara för att taxeringsvärdet är högre?
Instämmer, vad har taxeringsvärdetmed priset på fastigheten att göra?

I värsta fall verkar det ju som ingen av er har koll på hur en fastighetsaffär går till och hur värdet på en fastighet sätts.

Om det är så att du betalat handpeninng utan att ha ett giltigt avtal finns det nog fog för den oron.

Är du säker på att du verkligen köpt fastigheten?
 
han insåg att priset var för lågt och kände att han gjorde en dålig affär.. han bor ej här och har ej koll på prisena.. vad gäller dej så är bara såna inlägg onödiga å ja jag har koll men det blev väldigt brått eftersom jag inte ville att nån annan skulle få reda på att det var till salu.. appropå värdet är det värderat till 600000 idag.. har lagt ner 10000 kr så jag tror inte du behöver oroa dej mer..
 
Thomas59
buick skrev:
han insåg att priset var för lågt och kände att han gjorde en dålig affär.. han bor ej här och har ej koll på prisena.. vad gäller dej så är bara såna inlägg onödiga å ja jag har koll men det blev väldigt brått eftersom jag inte ville att nån annan skulle få reda på att det var till salu.. appropå värdet är det värderat till 600000 idag.. har lagt ner 10000 kr så jag tror inte du behöver oroa dej mer..
buick skrev:
säljaren har dragit sig ur efter muntligt avtal jag har betalt handpenning skulle skriva papper om 2 dar.. vad gäller egentligen.. hjälp snälla.. har redan hunnit köpa saker och beställt dränering och nytt avlopp..
Tycker att jag har fog för min undran om du verkligen har koll på hur fastighetsköp går till och ber du om råd bör du avhålla dig från den typen av kommentarer. På den information du givit är det helt rimligt att undra vilken kunskap om fastighetsköp som du har.

Att lägga handpenning och påbörja arbeten innan avtal är klart i syfte att låsa upp säljaren vid dig som köpare är fullständigt verkningslöst. I värsta fall skulle påbörjade markarbeten kunna bedömas som egenmäktigt förfarande om säljaren ej lämnat sitt godkännade och väljer att avbryta försäljningen eller sälja till annan.

Tur för dig att säljaren fullföljde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.