ACME skrev:
Din råspont (22 mm?) lär styva upp tillräckligt mellan reglarna för att använda ett lager våtrumsgips.
ACME... du som är riktigt insatt i det mesta...

Man får ju beroende på hur man tolkar reglerna inte ha träfiberskiva i tätskiktskonstruktionen, men hur säger man om råspont... :rolleyes:
 
Jag har läst diskussioner om detta innan här och då skrevs det att råspont var tillåtet om den var befintlig konstruktion. Men man får inte bygga nytt med råspont skrevs det.
 
ACME skrev:
Din råspont (22 mm?) lär styva upp tillräckligt mellan reglarna för att använda ett lager våtrumsgips.
OK. Tack. Jo, det kändes som att det borde vara OK men ville kolla för säkerhets skull.
 
Om man ska vara petig så är även råspont aja-baja.
Råspont var ju vägen som många valde att gå när träbaserade skivor förbjöds, varpå BKR skickade ut brev till medlemmarna och påtalade sin ståndpunkt.
 
T
ACME skrev:
Problemet är ju inte tätskiktets täthet, utan infästningarna som folk har svårt att få till. Det räcker med ytterst lite fukt genom en dåligt utförd infästning för att pappen ska börja mögla. Med en mögelresistent skiva så klarar sig konstruktionen om det endast är små mänger som tränger igenom.
Precis, och det gäller ju även på fler ställen än badrummet . En perforerad klimatskärm skjuter in fuktig luft i konstruktionen och svampodlingen startar

Och även en "lite" fuktig syll ställer till rätt mycket problem den oxå.
Jag tror att kartongklädd gips inte har så många år kvar på marknaden.
 
Jag använder Fermacell 60*240 cm betalade 139:- för en skiva tror dom har gått upp lite nu 96,53/m2

Går ej att skära och bryta, ganska hård att handsåga, brukar ta cirkelsågen... dammar som f*n men fort går det (har en gammal B&D till det)
 
ACME skrev:
Om man ska vara petig så är även råspont aja-baja.
Råspont var ju vägen som många valde att gå när träbaserade skivor förbjöds, varpå BKR skickade ut brev till medlemmarna och påtalade sin ståndpunkt.
Ok... för så har jag också tolkat det... trä som trä...

Dock vet jag en del företag som tolkar reglerna som så att det är den skivan som avses utgöra underlag för monteringen av plattor som avses och inte vad man har bakom dessa...
Dessa sätter OSB bakom LIPs våtrumsskivor i alla badrum de gör och det är en ganska stor etablerad firma som har ett bra samarbete med BKR i övrigt...:rolleyes:

Citat från branschreglerna:
#
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra
underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke
fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning. Om så inte är fallet skall
underlaget bytas ut till, eller kompletteras
med, icke fuktkänsligt material
#

Samtidigt måste man ju säga att det är väldigt löjligt att det är godkänt att ha 22mm spånskiva i golvet och reglar i väggarna samtidigt som man får kortla upp väggarna, men man får inte ha träskivor bakom våtrumsskivorna...

Seriöst finns det nog inget löjligare i branschen just nu än dessa byråkrater !!:mad:
 
Då tolkar man bara en del av reglerna såsom det passar en...

5.7.1 Väggar
"Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader."

Det finns ju inget vettigt alternativ till golvspån att använda som stombeklädnad på golvet, och våtrumsskivorna måste ju fästas i någonting. Att kräva att träreglar ska bytas ut mot plåtreglar skulle ju vara ett orimligt krav.

Träskivor innehåller bl.a. lim som gör dom fuktkänsligare än trä. När dom blir blöta så sväller dom upp, och när dom har torkat så har dom tappat sina tekniska egenskaper.
Att man sedan säger nej till råspont beror på att man inte vill ha mer organiskt material än nödvändigt i väggarna.

Man (även jag) kan ibland tycka att reglerna är överdrivet försiktiga, men om man ser det så här;
Ska man bygga in fuktkänsligt material så måste man vara noggrann med tätningen av infästningarna, dvs sätta kortlingar överallt där saker ska skruvas upp så att man får tryck på silikonet.
Om man då ändå måste kortla överallt så är poängen med en träskiva att skruva i borta. Stora saker som badrumsskåp byts sällan ut innan det är dags att renovera igen, och småsaker kan man limma upp på kaklet.

Följer man alla regler och rekommendationer som finns så får man troligtvis ett bombsäkert badrum, och det är väl ändå rimligt med tanke på vilken stor investering det är.
 
T
ACME skrev:
Ska man bygga in fuktkänsligt material så måste man vara noggrann med tätningen av infästningarna, dvs sätta kortlingar överallt där saker ska skruvas upp så att man får tryck på silikonet.
Det är det här momentet jag är väldigt kritisk över.

Ska du montera profiler till duschhörna eller beslag till duschvägg så vet du att du har en chans! I alla fall när det gäller beslagen.

För att få tryck på silikonet så måste det ju finnas silikon, vilket innebär att man måste förborra i en sådan dimension ( inte bara genom kaklet) att silikon tränger in hela vägen. Skruvarna till t.e.x beslagen är ju oftast inte tillräckligt feta för att lyckas kan jag ju tycka.


Kommer det inte in så pass mycket silikon i "hålet" så det har mättats och tryckts ut så faller ju hela kravet på tätning/infästning i våtzon.

Då har väl plyfan/ råsponten som kortling samma funktion rent tekniskt sett, eller?
 
Redigerat:
ACME skrev:
Då tolkar man bara en del av reglerna såsom det passar en...

5.7.1 Väggar
"Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader."

Det finns ju inget vettigt alternativ till golvspån att använda som stombeklädnad på golvet, och våtrumsskivorna måste ju fästas i någonting. Att kräva att träreglar ska bytas ut mot plåtreglar skulle ju vara ett orimligt krav.

Träskivor innehåller bl.a. lim som gör dom fuktkänsligare än trä. När dom blir blöta så sväller dom upp, och när dom har torkat så har dom tappat sina tekniska egenskaper.
Att man sedan säger nej till råspont beror på att man inte vill ha mer organiskt material än nödvändigt i väggarna.

Man (även jag) kan ibland tycka att reglerna är överdrivet försiktiga, men om man ser det så här;
Ska man bygga in fuktkänsligt material så måste man vara noggrann med tätningen av infästningarna, dvs sätta kortlingar överallt där saker ska skruvas upp så att man får tryck på silikonet.
Om man då ändå måste kortla överallt så är poängen med en träskiva att skruva i borta. Stora saker som badrumsskåp byts sällan ut innan det är dags att renovera igen, och småsaker kan man limma upp på kaklet.

Följer man alla regler och rekommendationer som finns så får man troligtvis ett bombsäkert badrum, och det är väl ändå rimligt med tanke på vilken stor investering det är.
Visst är det lite hur man tolkar det och de menar på att den keramiska väggbeklädnaden är bara våtrumsskivan , tätskiktet och plattorna med.

Ok... men då förstår jag vad du menar tack.
Probelemet är ju bara det att om de gör det så har det ju hänt något med tätskiktet och då är det ju redan kört i det badrummet oavsett vad man har bakom... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst är det lite hur man tolkar det och de menar på att den keramiska väggbeklädnaden är bara våtrumsskivan , tätskiktet och plattorna med.
Diskussionen kring träskivans vara eller icke vara kan inte ha undgått någon som håller på i badrumssvängen. Framför allt inte om företaget i fråga är behörigt.
Dom har helt enkelt bestämt sig för att skita i den delen av kraven, vilket är helt och hållet upp till dom.
Jag kan däremot inte riktigt förstå allt motstånd mot regelverket, och alla som ska vrida och vända på reglerna för att hitta ett kryphål som gör att dom kan bygga som dom vill. Det är ju inte svårt att bygga rätt och vi får ju oftast betalt för att göra det.

Ok... men då förstår jag vad du menar tack.
Probelemet är ju bara det att om de gör det så har det ju hänt något med tätskiktet och då är det ju redan kört i det badrummet oavsett vad man har bakom... ;)
Som jag skrev ovan -små mängder fukt, t.ex. vid en infästning, kan konstruktionen hantera om den byggs rätt.
Om större mängder fukt tränger igenom tätskiktet så har man ju misslyckats totalt, och då spelar det som sagt ingen roll vilken konstruktion man har bakom tätskiktet.
 
Förstår inte riktigt all hysteri kring OSB... Tycker det funkar utmärkt att kortla i där man ska skruva upp saker
Tidsmässigt är det nog snabbare att kortla bakom handfat, överskåp, duschvägg, blandare, handukstork och duschstång, än att hämta bära såga skruva OSB överallt.
Billigare blir det också
 
T
nino skrev:
Förstår inte riktigt all hysteri kring OSB... Tycker det funkar utmärkt att kortla i där man ska skruva upp saker
Tidsmässigt är det nog snabbare att kortla bakom handfat, överskåp, duschvägg, blandare, handukstork och duschstång, än att hämta bära såga skruva OSB överallt.
Billigare blir det också
Det är klart att det blir hysteri kring kortlingar typ plyfa och råspont när regler inte tillåter men en del av branschfolket tycker att det är OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.