Status
Tråden går ej att kommentera.
Och inte nog med detta...
Problemet när man har helt privata sopor som man vill kasta på återvinningsstationen och ibland ska behöva stå och be om ursäkt för att även jag som företagare faktiskt är innehavare av ett hushåll med hushållsavfall...
Är det som du skriver inte bättre att de faktiskt tar emot skiten än att det hamnar någon annanstans i slutänden...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Och inte nog med detta...
Problemet när man har helt privata sopor som man vill kasta på återvinningsstationen och ibland ska behöva stå och be om ursäkt för att även jag som företagare faktiskt är innehavare av ett hushåll med hushållsavfall...
Är det som du skriver inte bättre att de faktiskt tar emot skiten än att det hamnar någon annanstans i slutänden...
Hehehe ja ibland blir man ju fundersam över samhällets dubbelmoral i detta för nog inser dom beslutande att det inte bara upphör att existera skräp för att man inte får slänga det? Sedan har jag funderat på varför det ska vara en viss mängd per år? skall man renovera sitt hus tex så blir det ju en gigantiskt massa skräp under en kort period men sedan tar det kke 20år innan nästa renovering som man inte utnyttjar sin "kvot" är det då tänkt att man ska spara allt i en stor hög på tomten och fördela ut detta under 10-20år?

Ja jag vet att det blev lite OT nu...
 
telabtelab skrev:
Det är säkert jättefint och jätterakt, i dina ögon.

Jag har varit hos många som gjort jättefina raka grejer själva i deras ögon men i mina ögon. ren katastrof.

Vem vet om kvik vill ha ditt kök som referensobjekt?
Mina ögon är kritiska, särskilt självkritiska. Har blivit tillsagd mer än en gång att försöka släppa saker som inte är perfekta (dock inte i köket). Sedan är det rakt i både mina ögon och enl. Hultafors-pass samt Bosch-laser. Fast det kanske inte är tillräckligt rakt?
 
T
duell skrev:
Mina ögon är kritiska, särskilt självkritiska. Har blivit tillsagd mer än en gång att försöka släppa saker som inte är perfekta (dock inte i köket). Sedan är det rakt i både mina ögon och enl. Hultafors-pass samt Bosch-laser. Fast det kanske inte är tillräckligt rakt?
Men jag skrev väl att det säkert var jättefint och jätterakt i dina ögon, eller??
 
duell skrev:
Mina ögon är kritiska, särskilt självkritiska. Har blivit tillsagd mer än en gång att försöka släppa saker som inte är perfekta (dock inte i köket). Sedan är det rakt i både mina ögon och enl. Hultafors-pass samt Bosch-laser. Fast det kanske inte är tillräckligt rakt?
Ta det inte som kritik nu för jag har ju ingen aning om hur dina kök ser ut såklart och dom är kke perfekta.
Men helheten som nämns tidigare handlar inte bara om rakt utan om känslan för detaljer och hur man löser verkligheten, dvs när inte väggen är rak och golvet går i vågor osv. Ibland är kke inte ens rakt enigt lasern bättre än rakt gentemot verkligheten om ni förstår hur jag menar?
 
"Helheten" är det rätta ordet för det mesta.
"Prisvärt" är ett mycket bra ord också
 
4500 för att få bort ett kök. Roa er med lite matematik. Vad kostar det att göra själv? Hur mycket får hantverkaren?

Antag att du betalar statlig skatt. Då har du en marginalskatt på 54 eller 56% vilket innebär att du måste tjäna 10 000 SEK för att kunna betala detta. Tar detta mer än 7 dagar? Knappast. Då är det lönt att göra själv eftersom du slänger gratis som privatperson. Desutom betalar din arbetsgivare ytterligare cirka 3 000 i arbetsgivaravgift på detta.

Hantverkaren då? 4500 SEK. 400 SEK/h. 11 timmar alltså. Han fixar det nog snabbare men han ska ju betala tippningsavgift också så det är nog en rimlig kostnad. Beräkningen är intressant eftersom hantverkaren måste vara 5 gånger snabbare för att det ska vara lönt att anlita honom. Och är det svåra jobb är han så mycket snabbare (och bättre).

Man kan också lösa det så att hantverkaren river ut och lägger på släpen och sedan kör du själv till tippen. Lite smidighet alltså.

Fundera på det när det gäller byggstädning. Vill jag arbeta 5 timmar för att hantverkaren ska kunna städa i 1 timme? Vilka andra enkla jobb kan jag göra?
 
Men det var ju inget kök som skulle bort rummet var ju tomt.
TS skrev i inlägg #16: Nej, det är ett fullständigt utblåst rum rum, väggarna är i tjocka furuplank och på dessa ligger tunna (22mm) reglar för att underlätta för eldragning, osb-skiva och gips ovanpå det - nytt vatten och avlopp. Allt anpassat och klart för monteringen.

Så 4500 för att slänga det som blir över efter montering av det nya köket. Räkna ut timlönen på det ni..
 
T
Johan&Ana skrev:
Men det var ju inget kök som skulle bort rummet var ju tomt.
TS skrev i inlägg #16: Nej, det är ett fullständigt utblåst rum rum, väggarna är i tjocka furuplank och på dessa ligger tunna (22mm) reglar för att underlätta för eldragning, osb-skiva och gips ovanpå det - nytt vatten och avlopp. Allt anpassat och klart för monteringen.

Så 4500 för att slänga det som blir över efter montering av det nya köket. Räkna ut timlönen på det ni..
Vet inte om ni har torrt på fötterna, men är det så att det kostar 4500:- för att ta med sig emballaget så är det mycket pengar. Då får kunden ta det själv så är det löst.
 
4 500 för emballage och spillvirkeshantering är mycket pengar,
skulle inte förvåna mig att priset sätts för att man inte vill göra den delen av jobbet,
nu var i och för sig hela offerten väl tilltagen känns det som.
 
hej.
om jag monterar kvik, ikea, marbodal, myresjökök,kvänum m.m. så går det ej fortare lr är lättare med vissa märken.
för min del går det lika fort
nu har jag satt massvis med kök så det är kanske därför.
men att betala 42000 för monteringen e rena rånet.

mathias: jag håller med dig fullständigt. många man kommer hem till som dom själva monterat köket, lagt golv, listat m.m ser katastofalt ut.
men dom är nöjda å det är gö det som e viktigast för dom. jag själv skrattar inombords.

jag menar bara för jag bär gipskniv varje dag på bygget kan inte jag klampa in på thorax kliniken å operera?

vi har våra yrken sen finns det folk som är väldigt händiga men oftas om man jämför med resultatet mot en BRA snickare så ser man.
tråkigt nog finns det klantarslen till snickare ute som tror dom kan, kunderna låter dessa göra jobbet å resultatet blir dåligt... tyvärr finns dessa.


mvh
snickar estwing
 
Tossegubbe skrev:
Hehehe ja ibland blir man ju fundersam över samhällets dubbelmoral i detta för nog inser dom beslutande att det inte bara upphör att existera skräp för att man inte får slänga det? Sedan har jag funderat på varför det ska vara en viss mängd per år? skall man renovera sitt hus tex så blir det ju en gigantiskt massa skräp under en kort period men sedan tar det kke 20år innan nästa renovering som man inte utnyttjar sin "kvot" är det då tänkt att man ska spara allt i en stor hög på tomten och fördela ut detta under 10-20år?

Ja jag vet att det blev lite OT nu...
flytta till ale kommun. kostar inget mer än slipersen som kostar å kasta.
har mer lr mindre rivit hela mitt hus å byggt upp ett nytt.
allt körde man till tippen... här har vi det bra...:D

mvh
snickar estwing
 
Jag är själv elektriker och gör ganska många kök ihop med en snickare, och ett sådant kök som du beskriver under dom förutsättningarna, kan jag inte tänka mig kan kosta mer en 18000-20000 kr inkl moms, för montering, och då borde håltagningen ingå i det priset.

MVH
Hantverkaren.
 
Har precis fått en offert från Marbodal. Säljaren föreslog att jag skulle montera skåpen själv ( blir betydligt billigare) och lägga krutet på slutmonteringen istället. Skåp är ju som Lego! Bara att tjonga ihop!;) Flera av köken kommer ju från samma fabrik tex SweNova = Ballingslöv osv, osv.
 
Lite tips för er som funderar på att göra köket själva...

Jag vill påstå att om man har mkt tid ork, och framförallt vill känna sig stolt med att ha byggt sitt eget kök, så finns inget som hindrar det. Jag gör så och de pengar jag tjänar på att göra det hela själv ger mig möjligheten att lyxutrusta köket. Plötsligt får jag får råd att lägga valnötsgolv och 4m bänkskiva i valnöt + 1*2m köksö också i valnöt. Bänkskivan 4cm tjock, köpte jag genom ett lokalt snickeri 16000:- inkl moms, jag underlimmar diskhon själv (sparar in kostnaden för en ny fräs).

Jag är altså ingen snickare och var inte speciellt händig heller (förut) men ändå blir det väldigt noggrant gjort. Dock krävs mycket tålamod och noggranhet, tänk igenom allt innan ni sätter i sågen, planera in i detalj... Titta på hur andra gör och löser sina problem, det här forumet är en riktig guldgruva för de som inte vet men VILL. Ha framförallt mkt tid! Man kan lära sig allt om man vill, även dra vatten och avlopp vilket verkar skrämma många, samt dra ny ventilation (OBS kolla av me sotaren) .

//Matzen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.