Hej,

Vi har rivit ut hela köket och håller nu på att bygga upp det nya och har kommit till diskmaskinen.

Slangarna från diskmaskinen (tömningsslang + vatten) VAR ska de komma in i diskbänksskåpet? Kan man ha ett eluttag inne i bänkskåpet till diskmaskinen?

Diskmaskinen ska stå till höger om diskbänksskåpet.

Allt ska göras av hantverkare vill bara veta var i diskbänksskåpet jag ska ta upp hål så jag bara behöver borra en gång. :)

/Kristina
 
Kan/ska tömningsslangen + vattenslangen komma in underifrån så man borrar hål vid avloppsröret som kommer upp ur golvet?

/K
 
Ingen som har diskmaskin? skulle gärna ringa rörmockaren men får inte tag i honom och det måste göras klart idag.
 
Kan ju bara tala om hur det ser ut hemma hos mig:
Det är ett hål upptaget inne under diskbänksskåpet, på skåpets sida, långt in vid väggen men strax över sockeln. Detta hål ger tillträde till utrymmet bredvid (ett "öppet fack" under köksbänken) där diskmaskinen står. Genom detta hål går tre saker; vattenledning till diskmaskinen, avlopp från diskmaskinen (går sedan upp och är kopplat på köksavloppet ovanför vattenlåset) samt strömkabel till diskmaskinen. Det jordade uttaget för min maskin är alltså placerat på väggen under diskbänken, inte på väggen bakom själva diskmaskinen. Vet inte om det spelar någon roll.
 
Diskbänkskåpet är normalt öppet en bit längst bak. Där går ju vatten och avlopp för diskbänken. Diskmaskinen skall kopplas på diskmaskinsuttaget på blandaren. Man skall alltså kunna stänga av vattnet till diskmaskinen med köksblandaren, alternativt skall man ha annan avstängning "lättillgängligt". Vattnet går alltså oftast från blandaren i en slang som går in bakom diskmaskinen nere vid golvet. Samma gäller avlopp, det kopplas normalt på diskhons vattenlås. Eluttaget sätter du även i diskbänksskåpet.
 
b8q skrev:
Kan ju bara tala om hur det ser ut hemma hos mig:
Det är ett hål upptaget inne under diskbänksskåpet, på skåpets sida, långt in vid väggen men strax över sockeln. Detta hål ger tillträde till utrymmet bredvid (ett "öppet fack" under köksbänken) där diskmaskinen står. Genom detta hål går tre saker; vattenledning till diskmaskinen, avlopp från diskmaskinen (går sedan upp och är kopplat på köksavloppet ovanför vattenlåset) samt strömkabel till diskmaskinen. Det jordade uttaget för min maskin är alltså placerat på väggen under diskbänken, inte på väggen bakom själva diskmaskinen. Vet inte om det spelar någon roll.
Va bra, då är det så jag ska dra upp tömningsslangen samt vattetslangen. :D

Tack så mycket för ditt svar.

/K
 
Larsa skrev:
Diskbänkskåpet är normalt öppet en bit längst bak. Där går ju vatten och avlopp för diskbänken. Diskmaskinen skall kopplas på diskmaskinsuttaget på blandaren. Man skall alltså kunna stänga av vattnet till diskmaskinen med köksblandaren, alternativt skall man ha annan avstängning "lättillgängligt". Vattnet går alltså oftast från blandaren i en slang som går in bakom diskmaskinen nere vid golvet. Samma gäller avlopp, det kopplas normalt på diskhons vattenlås. Eluttaget sätter du även i diskbänksskåpet.
Vi har skåpet längst mot väggen och en avstängning till diskmaskinen på kranen, har köpt allt nytt. Vi har dragit nytt avlopp samt vatten från källaren så det sticker bara upp rör ur golvet och nu då in i skåpet. Vill göra det så lätt som möjligt för rörmockaren när han kommer och kopplar allt för att minska kostnaden. :) Jag drar in slangar och kablar rätt (förhoppningsvis) och en kunnig få koppla ihop allt. Vatten och el vill jag inte pyssla med själv.

Svärfar ville sätta eluttaget inne i bänkskåpet, tänkte bara kolla så att man faktiskt kan göra så, har aldrig sett det förut.

Tack så mkt för ditt svar.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.