Skulle själv vija ha en ebensprecher lös och kunna blåsa på när det ska göra nått snabbt och det är för kallt. Alla byggfläktar blåser kallluft innan luften in håller bra temp. Vi hade dessa sprakare både på Televerket och Banverket och de nyaste gav ca 9Kw så man kunde tälta i många minus och fort kunna ta av sig tjock jackan.
Frågan är bara var man hittar en till bra pris.
 
En fotogenkamin ger snabbt värme.

bax:En begagnad ja men jag skrev en ny ;)
 
Själv tänkte jag sätta upp en infravärmare, eller två, i taket framför arbetsbänken.
 
En gasol terassvärmare borde väl vara perfekt?
 
Enligt cheetah1 så får man inte ha ngt som kan orsaka brand i garage
 
C
Ska man hårddra "öppen glödspiral" borde man inte ens få ha vanliga elradiatorer tycker jag..
 
Hmmm. Tänkte att det mest gällde permanent värmekälla. Man får ju svetsa mm.... Men att dra igång en gasolvärmare när man är där kanske faller under samma regel....
 
Det är ju möjligt att klassa om garaget till verkstad och aldrig ha bilen där. Ring till kommunarkitekten och kolla. Min far gjorde dubbelgarage på sin verkstad när han byggde den, men tog bort garageklassifikationen av skälen ovan. Dörrarna är kvar. Någon bil har dock aldrig någonsin varit på väg in där. Inte en chans att få plats med det...
 
Milkshaken
Ingen öppen värmekälla...?? Ok,,, Men hur är det om man sätter in en kamin eller gammal traditionell köksspis? jag hade tänkt montera det i mitt isolerade garage, sen lite baktanke att kunna elda stenkol i det med och ha det som ässja oxå.... Tillåtet???
 
Men "garage" är det väl bara om man kör in bilar etc.
Ett "garage" som är konverterat till snickeri, smedja, younameit är väl egentligen inget garage, eller?
 
Nej, det är det namn det har hos byggnadsnämnden som avgör vad det är, så om konverteringen är anmäld är det helt rätt, om inte vet jag inte. Mest en försäkringsfråga antar jag.

Just det eldstaden, ja, den ska ju vara kontrollerad och godkänd, och det kommer den ju inte bli i ett garage.
 
Så här ser innertaket ut. Borde det räcka att lägga isolering eller frigolit mellan takbjälkarna?
 
  • Isolering_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Hmm, är det undersidan av råspont jag ser där mellan reglarna?
Och ovanpå råsponten takpapp, luftspalt av något slag och sen yttertak (pannor, plåt etc)?

Isåfall ska du egentligen först ha en luftspalt under råsponten, i kontakt med uteluften.
Den bygger man lämpligtvis genom att sätta ströläkt 25x38 längs takbjälkarna i hörnet bjälke/råspont, sen sätter man oljehärdad masonit mot dessa, då blir det en luftsplat där.
Sen isolering under masoniten och slutligen innertak t.ex. (difftät plast), glespanel, gips.


Om du klämmer upp frigolit direkt mot råsponten, vad händer då?
Tja...


Vad har du för ambitioner med garaget, ska det i framtiden bli jättefint och tiptop?
Ska det bli permanent uppvärmt i framtiden?

Sätter du t.ex endast 70 eller 100 mm frigolit och inget under det, så är det ju ganska diffusionsöppet och ev fukt mellan cellplast och råspont kan ju faktiskt torka ut den vägen.
Men det garaget känns ju inte sådär jättefint, och dessutom rätt dyrt att värma upp permanent.
 
Sälj Kapexen så kan du t.o.m. låta en snickare ordna isoleringen, muhahaha ;)
 
bax skrev:
Sälj Kapexen så kan du t.o.m. låta en snickare ordna isoleringen, muhahaha ;)
Haha! Toppenide! Jag kommer och fixar din isolering mot en kapex! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.