Trots att överförbränning varit bäst :) överger Viadrus detta för omvänd förbränning...
 
  • DSC02065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite besvärlig ut att sota...
 
  • DSC02066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sugande fläkt
 
  • DSC02068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hefaistos heter den tydligen...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hefaistos :)

Mycket annorlunda konstruktion, tolkar jag det rätt att hetgasen från "brännkammaren" först skall vända mot den nedre luckan ???? in i "kylflänsarna" som agerar "tuber" ??

(Inte bra att öppna den luckan under drift i så fall :eek:
 
http://www.viadrus.cz/web/structure/80.html?do[loadData]=1&itemKey=en_13
Här finns det lite mera info dock verkar det inte vara klart än vad den skall kosta i sverige.
Den suger ut rökgasen i bakkant på "slutförbränningsskålen".
Fantastiskt vad lång tid det tar att få en panna godkänd i alla instanser och att den klarar alla kvalitets test redan när jag köpte min viadrus så var det snack om att en ny "värsting" var pågång det är snart 3år sedan.
Synd bara att inte hela pannan är i gjutjärn då kanske den hade hållit längre än de 15år som premiumpannorna verkar hålla.
 
Redigerat:
kricken_ skrev:

Synd bara att inte hela pannan är i gjutjärn då kanske den hade hållit längre än de 15år som premiumpannorna verkar hålla.
:rolleyes:
 
Vad tror ni om pannan? 75 kW kostar 60.000:- o 100kW kostar 65.000:-. Är inne på denna alternativt Maga 80kW.
 
Gjutjärn o sugfläkt klingar ju extra fint..:)
 
Vad är det för vedvolym på 75 o 100kWh
 
100kw rymmer 255l ved o 75an 216l ved.:)
 
Det är ju dyrare än en Gaselle 70, då borde valet vara enkelt...

Och den går att sota tom :)
 
Blir det verkligen nåt sot i pannor med omvänd förbränning?:)
 
_ap_
är det 0,5m ved eller längre i 75, 100kW?

är det ens möjligt att någon kommer betala 60000: - för denna panna?
 
Redigerat:
Behöver hjälp/synpunkter kring pannval. Panncentralen är under uppbyggnad. Jag har ett effektbehov netto vintertid på 252 kWh. Ska installera 7500 liter acktankar i pannrum och 5-750 ink vvb liter undercentral i hus. Önskar en överkapacitet i anläggningen för framtida behov.

Möjliga pannor:
Arca 90kW - Vedvolym 320 liter - VG 81% - tokdyr 95.000:-
Maga Turbo 80kW - Vedvol 300 liter - VG 87-92% ? - tokbillig 42.500:- Ingen har eldat i den i Sverige ännu.
Viadrus Hefaistos 100kW - vedvol 255 liter - VG >90% - 65.000:- Konstruktionen ser ju spännande ut.

Vad ska man gå på?
Sugande - tryckande fläkt?
Finns det fler pannor i samm prisklass?
Synpunkter
 
Det finns Veda panna oxå upp till 150kw. www.varmeackumulator.se En bekant har en sån 100kw till 4kubik vatten,det brukar ta ett par timmar att fylla tankarna.Den annläggningen finns i 0142 området.Släng över ett pm om du vill åka o kolla?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.