Det är ju svårt att veta vad det "ska" kosta med värme, vatten och el. Skulle vara intressant att få lite feedback hur mycket ni förbrukar.

Jag lagt upp lite statistik vad vi förbrukar per månad/år.
http://www.munkhammar.se/page.php?9

Vore kul att veta hur "normala" vi är.

\\Jan

Edit: Sorry, nu funkar länken. Var bara admin som fick läsa den :(
 
Jag kan inte låta bli att imponeras över hur folk hinner med att göra statistik över hur mycket el och vatten man förbrukar :) en annan med tre relativt småbarn är ju tacksam för de månader man hinner lägga in räkningarna INNAN det kommit påminnelser ;D ::)
 
Hehe..håller med co...finns folk som ställer in trippmätaren på bilen också för att kolla exakt hur mycket bilen förbrukar i bensin..hehe, vem orkar hålla på...
 
0,67 liter per mil ;D
 
När vi flyttande in i kåken körde jag "mäta-skriva upp-justera"-racet. jag orkade i några månader innan jag insåg att jag ändå inte var villig att ändra på familjens vanor vad gäller el/vattenförbrukning etc. Kör nu istället "blunda-och pynta"-racet.......
 
Hej!
Vi bor två vuxna och två barn i ett uruselt isolerat hus med sjutton cm iso i tak och tio i vägg, vi har direktverkande elelement varav hälften är gamla och hälften nästan nya, vi tycker också om att duscha länge och vi tvättar säkert två tvättar varje dag ... Vårt hus är 140kvm och vi har en el och värmeförbrukning på ca 17 - 18 000 kWh per år. Med vatten, försäkringar och vad nu mer som tillkommer har vi en månadskostnad på ca 2300 för driften.
Grannen har ett prick lika hus, han har investerat i en luftvärmepump. Nu tror han att elräkningen kommer att hamna på ca 14500kWh (han har en månad kvar, fast nu är det ju nästan sommar). Han har heller inte isolerat vinden och såklart har vi bägge gamla rangliga tvåglasfönster.
mvh fiddeli
 
fiddeli skrev:
Hej!
Vi bor två vuxna och två barn i ett uruselt isolerat hus med sjutton cm iso i tak och tio i vägg, vi har direktverkande elelement varav hälften är gamla och hälften nästan nya, vi tycker också om att duscha länge och vi tvättar säkert två tvättar varje dag ... Vårt hus är 140kvm och vi har en el och värmeförbrukning på ca 17 - 18 000 kWh per år. Med vatten, försäkringar och vad nu mer som tillkommer har vi en månadskostnad på ca 2300 för driften.
Grannen har ett prick lika hus, han har investerat i en luftvärmepump. Nu tror han att elräkningen kommer att hamna på ca 14500kWh (han har en månad kvar, fast nu är det ju nästan sommar). Han har heller inte isolerat vinden och såklart har vi bägge gamla rangliga tvåglasfönster.
mvh fiddeli
Lyx... Bor i ett likande hus från 1904... Elförbrukning till bara uppvärmningen på 38 000 Kwh per år...
 
fiddeli skrev:
Hej!
Vi bor två vuxna och två barn i ett uruselt isolerat hus med sjutton cm iso i tak och tio i vägg, vi har direktverkande elelement varav hälften är gamla och hälften nästan nya, vi tycker också om att duscha länge och vi tvättar säkert två tvättar varje dag ... Vårt hus är 140kvm och vi har en el och värmeförbrukning på ca 17 - 18 000 kWh per år. Med vatten, försäkringar och vad nu mer som tillkommer har vi en månadskostnad på ca 2300 för driften.
Grannen har ett prick lika hus, han har investerat i en luftvärmepump. Nu tror han att elräkningen kommer att hamna på ca 14500kWh (han har en månad kvar, fast nu är det ju nästan sommar). Han har heller inte isolerat vinden och såklart har vi bägge gamla rangliga tvåglasfönster.
mvh fiddeli
Ni kan inte bo i nån kall del i Sverige vi är 3barn och 2vuxna bor för tillfället i en villa byggt -91 på 130/kvm luftburenvärme Och vi förbrukar 24000kw/h på ett år. Har dessutom bytt ut luftvärmepumpen. Och det gjorde då inte heller nån skillnad på
elförbrukningen. :(
 
Hus från -31, 176 kvm 94 kvm i delvis uppvärmd källare.

Blandat direktel (takvärme från 1976) och vattenburen el i ett par rum.

Förbrukar ca 38 000 kwh.

Vi har ca 30cm isolering (Torv) på vinden, ingen isolering överhuvudtaget i väggarna på huvuddelen av huset. 2 glasfönster.

I samband med pågående ombyggnad kopplar vi nu på fler rum på den vattenburna elen, och när vi tycker vi har fått in vattenburet i tillräckligt stor del av huset, så skall vi sätta in bergvärme (eller vad som nu verkar vettigt den dagen det blir aktuellt).
 
Munkis skrev:
Det är ju svårt att veta vad det "ska" kosta med värme, vatten och el. Skulle vara intressant att få lite feedback hur mycket ni förbrukar.

Jag lagt upp lite statistik vad vi förbrukar per månad/år.
[länk]

Vore kul att veta hur "normala" vi är.

\\Jan

Edit: Sorry, nu funkar länken. Var bara admin som fick läsa den :(
Roligt med likasinnad exel galning. :)
När mitt hus kommer lär det bli kurvor till förbannelse... :)

Jag undrar dock, du skriver att du har en frånluftspump, men du redovisar värmen i fjärrvärme? Saken är den att man kan ju köra både och, men då skall man komma ihåg att pumpen drar ström även om man använder fjärrvärme som tillskott...
2005 drog du ca 12MWh fjärrvärme, men då får du väll lägga till energin (elen) som pumpen drar?

Om det är såhär så borde den totala värmeenergimängden 2005 vara 12MWh fjärrvärme + ca 5 KWh el, eller ?

Hur har du det "konfigurerat"?
 
Gammalt hus 130 kvm, 2-glasfönster, ett rum troligen inte isolerat, isolering saknas nog under hallgolvet också, direktverkande el MEN dessutom en "ny" murspis (från slutet av 70-talet) som via rör och en fläkt båser ut varmluft på fem ställe i huset. Den värmer dock inte upp den gamla muren vilket är synd eftersom det fort blir kallt när elden slocknat. På morgonen kalla dagar kan det ibland bara vara 16 grader inne (ganska sällan) men det blir snabbt varmt när brasan kommit i gång. Vi har en elförbrukning på ca 12 000 kwh vilket jag tycker är helt ok. Det är lite arbete med veden men jag tycker nog att det är värt besväret.

Jag inser nu att detta inte är svar på frågan. Jag har inte den blekaste vad den totala kostanden för veden skulle varit om vi köpt den och vattnet kommer från egen brunn och hur mycket av elförbrukningen som skall skyllas på pumpen vet jag inte....
 
W
ca 350 kvm hus som är från 1800 talets slut. 220 kvm uppvärmt med bergvärme samt 6 kakelugnar som går ca var tredje dag på vintern (förbrukar ca 7 kvm ved).
Förra ägaren hade bommat igen alla ventiler samt tok isolerat vindarna. Då drog det 15000 kwh totalt per år (men ruttnade pga lite ventilation). Nu har jag öppnat upp massa luftinsläpp samt rivit ur all isolering förutom sågspånen, vissa delar av vinden har endast 1"s plank som isolering. Nu drar huset ca 25 000 kwh + veden men huset e friskt. väggisoleringen är 5cm figolit + plank. När det är 15 minus drar huset ca 200 kwh per dag ;)
 
Jimmy_Andersson skrev:
[quote author=Munkis link=1146668475/0#0 date=1146668475]

Jag undrar dock, du skriver att du har en frånluftspump, men du redovisar värmen i fjärrvärme? Saken är den att man kan ju köra både och, men då skall man komma ihåg att pumpen drar ström även om man använder fjärrvärme som tillskott...
2005 drog du ca 12MWh fjärrvärme, men då får du väll lägga till energin (elen) som pumpen drar?

Om det är såhär så borde den totala värmeenergimängden 2005 vara 12MWh fjärrvärme + ca 5 KWh el, eller ?

Hur har du det "konfigurerat"?
Mja, jag har väl inte skrivit frånluftspump, bara "balanserad till/frånluft med återvinning". Det betyder att istället för att bara ha mekanisk utventilering av uppvärmd luft så sitter det en passiv värmeväxlare i fläktpaketet som värmer inkommande luft med värme från den utgående. Den har heller ingen elektrisk avisning så den drar bara ca 90-120W. Verkningsgraden ligger uppåt 98% så den är verkligen effektiv. Inget kallras vid takventiler heller eftersom luften är värmd. På sommarhalvåret däremot så sätter man in ett "sommarblock" isf växlaren som då bara låter luften passera med minimal återvinning.

\\Jan
 
bubbert skrev:
Hehe..håller med co...finns folk som ställer in trippmätaren på bilen också för att kolla exakt hur mycket bilen förbrukar i bensin..hehe, vem orkar hålla på...
offtopic... men nytt rekord idag när jag taknkade 0.57 ;D

Renault Laguna diesel 98:a...
 
Suck..., att vissa bara orkar skriva så banala kommentarer. Ni fattar inte vad det handlar om. Det handlar varken om spara eller slösa men självklart vill man att huset skall gå runt med minsta möjliga kostnad till minsta möjliga arbete och besvär. Det handlar inte bara kronor och ören heller utan om var och ens ansvar att hushålla på resurserna. Det kan ju åxå va bra att veta vad som är rätt så man kan reagera när något är fel, men vissa kanske tycker att det är bättre att bara betala mer.

\\Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.