Ska ta bort min hagtorn som är svårt angripen av vad jag antar är hagtornsrost, Finns några blad kvar i toppen bara. Frågan är vad jag ska plantera i stället för buske som blommar fint men som är mindre benägen för sjukdom.

Några förslag?
 
Vad är det för sorts hagtorn? "Vanlig" hagtorn, rosenhagtorn eller..? Är den som en buske eller ett litet träd och hur stor vill du att ersättaren ska bli?
 
Är det en rödblommande Pauls scarlet du har och vill ha något liknande så finns det ju mängder av olika prydnadsaplar att välja mellan, även olika körsbär som bergskörsbär blommar dekorativt i rosa och blir träd av lagom storlek. Aplarna är nog mest lättodlade, det finns med olika rosa nyans på blommorna och med röda eller gröna blad.
 
Exakt sort är jag osäker på. Ser ut som ett flerstammigt träd/buske på ca 4-5 meter med blommor på vårkanten. Skulle väl vara trevligt med något liknande som blommar mycket någon gång under vår/sommar.
 
I så fall tycker jag att Melkerbergs förslag är bra.
När det gäller aplar bör du fråga trädgårdshandlaren hur det blir, det finns många sorter med olika storlek och växtsätt. Bildgoogla på "malus" så får du se många exempel - mycket som ser ut som träd men det finns mer busklika sorter också.
När det gäller prydnadskörsbär är det nog de lite mindre sorterna som passar bäst för dig, t ex kurilerkörsbär och prunus 'accolade'. Bergkörsbär är fin men blir mycket större än vad du är ute efter.
 
Där fanns det fina träd. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.