Hej.
Har just blivit med fritidshus, ivrig att sätta igång med renovering och har ett par frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Ska byta ut befintligt plåttak mot ett liknande men med takpanneprofil. Idag ligger plåten direkt mot takstolarna. Vilket är bäst att göra?
Spika oljehärdad masonit på takstolarna eller råspont med takpapp eller...?
Kan man lägga plåten direkt mot, vilket underlaget ni nu rekommenderar, eller måste det reglas upp med bärläkt först?
Hur gör man med fastsättning av "sotarstegen"? Masonit och plåttak låter som ett ganska svajigt underlag!

/Michael
 
Du måste läkta så du får luftning under plåten.
Råspont, underlagspapp, läkt och plåt är nog den bästa lösningen ;)
 
Nej, plåt direkt på masonit räcker inte alls. Har det gamla plåttaket suttit monterat utan läkt undrar jag hur huset mår. Det gängse är att lägga råspont på takstolar/takåsar, och ovanpå sponten ett lager takpapp. På denna lägger man såväl ströläkt som bärläkt. Och ytterst moterar du din profilerade takplåt med farmarskruv.

Hur man gör med sotarstegen? Ja, hur gjorde förra ägaren! Om han/hon inte hade stege till sotarn undrar jag hur din skorsten mår.

Vore jag i ditt ställe skulle jag bett om goda råd och anbud från en klok plåtslagare. De där gubbarna vet hur en slipsten ska dras. Bandtäckning är dyrt, men snyggare än du vågat drömma om. Och "rätt på en gång" blir billigast i längden.
 
Problemet är väl kanske att på ett fritidshus alá Hur-mycket-som-helst-att-göra så lägger man kanske inte ner 500 kr/kvm plus underarbete på taket :-/
 
Att lägga riktigt tak ÄR dyrt. Men det är ingen lyx, och egentligen finns det inga genvägar.
 
Jag var nog lite otydlig. Hade inte tänkt lägga pengarna på ett riktigt plåttak eftersom pengarna nog går åt till "hur mycket som helst"- andra saker också. Det sitter idag fula ljusa plåtar typ ladugårdstak (usch) spikade utan någon tätningsbricka (usch igen).
Otroligt nog verkar takreglar och golv ha klarat sig. Turligt nog var det ingen isolering under som kunde ta upp fukten och ligga och jäsa.
Tänkte byta ut dessa mot plåtar med takpanneprofil. De kostar väl 70 kr kvm ungefär (Byggmax).
Väljer jag spont/papp/läkt kan man kanske fästa sotarstegen i läkten (?). Taklutningen är låg så sotarn har nog lyckats hasa sig upp, men jag vill inte ha det så.
Tänkte spar lite pengar genom att lägga masonit men det lutar nog åt råspont. Det känns stabilare och det blir kanske inte är så stor skillnad i pris?

/Michael
 
Det där med sotarn kan man aldrig vara helt säker på. I mitt fritidshus fanns det plåttak (låg lutning och inget stege) i 25 år och de sotade utan att gnälla. När jag installerade spisinsatsen som måste besiktigas, så kom det ett godkännadebrev för spiskassetten men samtidigt en anmärkning att stege samt glidskydd saknades.

På Plannjas hemsida finns det beskrivet hur man monterar sotarstege på deras plåttak - kneppet är speciella fästen under plåten. Jobbigt att få dit efteråt.
 
Har också haft dem ute för besiktning men de nämnde inget om att det saknades stege. Men det får bli en ändå.
Tack för tipset om monteringsanvisningen. Ska kolla det.
Efter detta blåsoväder känns det ännu mer motiverat att få upp ett tak med stabilt underlag!

/Michael
 
Hej

Den konstruktionen du beskriver är ett vanligt sätt att bygga billigt antagligen så är resten av stugan klent byggt .
Undersök takstolarna så dom klarar den större tyngden från det nya taket .
En del lägger nån slags spännväv under plåten och har sen lite grövre läkt. Har det själv på garaget.
Nackdelen är att det blir ett fruktansvärt oljud vid regn
 
Jo, det stämmer.
Har bara 45 mm isolering i väggarna och funderar på att öka på med 90 mm. Förmodligen får jag förlänga takstolarna något pga av utsticket från väggen, så takstolarna kommer att få sig en översyn. Råspont/papp och tunnt plåttak borde de klara av men det känns lite frestande att snickra ihop nya kraftigare, och som av en "händelse" skulle öka taklutningen något!
 
Oljehärdad takboard ca 45kr/m2
Läkt 45x70 cirka 9kr/m

en billig och bra lösning
Kondens uppstår ju som i sin tur KAN leda till mögel


Bästa lösning
papp 15kr/m2
råspont 65kr/m2
läktningen ligger på 5kr/m
 
Men jag har fått för mig dessa priserna (Byggmax)

råspont (17x95) = 45 kr/kvm ;D
råspont (22x95) = 57 kr/kvm

Det räcker med 17x95... :D

Sedan så finns det en tredje lösning: Mataki ;D ;D Kolla in deras hesida http://www.mataki.se under produkter för underlagstak. Här hittar du både Tenotak och Haloten som är billigare än råspont+papp. ;D ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.